Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor från en Mac-nybörjare

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu som gammal PC kille fått min FÖRSTA Mack book pro och Imac. Allt installerat och funkar kanonbra... nästan. Jag hittar inget, tycker det mesta är ologiskt. Nu till frågorna.

  1. Vilken webbläsare föredrar Ni? Har safari installerat

  2. Tips för mappstruktur. Var sparar Ni Ert arbet? (Skrivbordet är väl förbjudet)

  3. Hur får jag bort ikoner från Dashbordet, och hur får jag dit nya?

  4. Finns det en Dummy för nybörjare som måste producera utav bara helsi...e?

  5. Slutar man någonsin tycka att man sitter vid världens vackraste arbetsredskap?

Finns massor av frågor men jag börjar med detta.

/Mats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-30 19:40

Rent spontant kläcker jag ur mig att Chrome är webbläsaren som gäller just nu. Den är minimalistisk och snabb

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-30 19:46

5. Nej.

Ok Chrome, får kolla det. Behöver absolut mer hjälp. Kan nämna att jag arbetar med annons- tidning och filmproduktion. Adobe Master Collection

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-30 19:59

1. Jag föredrar Safari som webbläsare.
2. Sparar det mesta i Dropbox
3. -
4. -
5. Antagligen inte

Har flyttat tråden till rätt forumdel, och har ändrat trådens rubrik.

/Mod

3.

Tryck på plus-tecknet, då får varje aktiv widget ett kryss som tar bort den, drag å släpp från menyn i underkant för att lägga till nya.

1. Safari, med Chrome och Firefox som backup/testbrowsers.
2. Dropbox Använd denna länk och få 250 MB extra gratisutrymme.
3. ?
4. -
5. Nej.

Öppna Hjälp-menyn från Finder och välj Mac hjälp. Hjälpen på en Macintosh är VÄLDIGT bra. Leta reda "Windowsanvändare" eller liknade så får du en bra genomgång av skillnaderna mot Windows.

Ursprungligen av kottemannen:

tips för mappstruktur. Var sparar ni ert arbet? (skrivbordet är väl förbjudet)

Ha ha ha!!

Du ska se mitt...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-30 23:01
Ursprungligen av Kottemannen:
  1. Vilken webbläsare föredrar Ni? Har safari installerat

  2. Tips för mappstruktur. Var sparar Ni Ert arbet? (Skrivbordet är väl förbjudet)

  3. Hur får jag bort ikoner från Dashbordet, och hur får jag dit nya?

  4. Finns det en Dummy för nybörjare som måste producera utav bara helsi...e?

  5. Slutar man någonsin tycka att man sitter vid världens vackraste arbetsredskap?

1. Safari är helt okej, men Chrome och Firefox finns också om man föredrar det.

2. Du skall alltid utgå från hemmappen (kommando-skift-H i Finder). Använd mapparna där som en start för hur du organiserar saker. Skrivbordet är en del av din hemmapp, så rör till saker där efter tycke och smak. Spotlight hittar allt överallt, så det behövs egentligen ingen mappstruktur, även om det kan vara praktiskt för synkronisering och så.

Ladda ner Alfred så behöver du inte leta efter programen du vil öppna, eller dokumenten. Dropbox är grymt med. Speciellt om du har två datorer du vill dela mellan. Dashbord känns på väg ut, AppStore är det nya svarta.

Ursprungligen av nicolashervy:

Ladda ner Alfred så behöver du inte leta efter programen du vil öppna, eller dokumenten. Dropbox är grymt med. Speciellt om du har två datorer du vill dela mellan. Dashbord känns på väg ut, AppStore är det nya svarta.

På tal om home, i nästan alla linux distar så har man home på skrivbordet, på mac går visst inte det, utan är tvingad till hdd, eller har jag missat något?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-14 08:30

Skrivbordet hör till hårddisken också.:)
Men du kan ju lägga ett alias av hem-mappen på skrivbordet om du vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-31 10:08

Först - Välkommen!

1. Jag föredrar Firefox då jag tycker den är smidigare vid navigerande, multitouch-funktionen med tre fingrar upp och ner för att direkt komma till toppen respektive botten på aktuell sajt är guld värd.
2. Som sagt tidigare så utgå från hemmamappen. Du behöver sedan inte ha det där mappstruktur-tänket som man har på PC-sidan då Spotlight hittar allt.
3. Besvarad i inlägg #7
4. Huh?
5. Absolut inte

4. så in i hel....e ska du inte behöva producera, testa dig fram.. du kan iMovie inom 10 min.

Missade att tråden var gammal, men låter mitt svar stå kvar så kanske det kan vara till hjälp för någon som använder sökfunktionerna. Här är vi hjälpsamma en extra gång.

Ursprungligen av Kottemannen:

Har nu som gammal PC kille fått min FÖRSTA Mack book pro och Imac. Allt installerat och funkar kanonbra... nästan. Jag hittar inget, tycker det mesta är ologiskt. Nu till frågorna.

  1. Vilken webbläsare föredrar Ni? Har safari installerat

  2. Tips för mappstruktur. Var sparar Ni Ert arbet? (Skrivbordet är väl förbjudet)

  3. Hur får jag bort ikoner från Dashbordet, och hur får jag dit nya?

  4. Finns det en Dummy för nybörjare som måste producera utav bara helsi...e?

  5. Slutar man någonsin tycka att man sitter vid världens vackraste arbetsredskap?

Finns massor av frågor men jag börjar med detta.
/Mats

Kul att du har gått från PC till Mac.

  1. Jag använder nästan uteslutande Safari. Då och då händer att det blir Google Chrome, men det är sällsynt. Känns bra att använda Safari eftersom det är så pass integrererat.

  2. Jag sparar mitt arbete i främst Dropbox. Orsaken är att man inte går miste om viktiga dokument om något händer. Däremot ska man så klart alltid komma ihåg att ha en extern backup även de dokument som man har placerat i sin Dropbox. Angående att lägga något på skrivbordet så är det väl bara att göra det om du känner för det.

  3. När du öppnar Dashboard så har du ett litet + nere i vänster kant. Klicka på det så kommer du att märka själv hur du gör för att ta bort och lägga till olika widgets.

  4. Det finns kanske en del guides påApple. Men annars får du nog känna dig fram, söka i forum efter olika tips och så vidare. Kom ihåg att vi är hjälpsamma på 99.se.

  5. Ja, det gör man. Men samtidigt så får man ju en påminnelse när man är tvungen att använda en PC med Windows i några timmar.

Ställ gärna fler frågor om du behöver. Men kom ihåg att en del frågor är redan besvarade i andra trådar. Vi har en bra sökfunktion. Alternativt så använder du Google och skriver "[sökord] site:99.se".

Jag vill tipsa om Chrome. Grym webläsare!

Sen finns det ju ett program som borde varit med från början. Som alla användare med självrespekt borde använda...

Jag talar givetvis om Quicksilver! Ladda hem och testa!

1
Bevaka tråden