Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för textning..?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att få textning (Subs) till DivX filmer, vilket program rekomenderar ni då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
För att få textning (Subs) till DivX filmer, vilket program rekomenderar ni då?

Jag gillar mplayer men även VLC klarar det.

Och hur går man tillväga med VLC? På PC gäller det ju bara att textfilen och filmen heter exakt samma sak och ligger i samma mapp men det verkar ju inte funka med VLC.

• Medlem
  • 2003-06-17 06:02

Öppna filmen med Open... i File-menyn så finns det en kryssruta där det står Load subtitles file. Kryssa i den och klicka på Settings och lägg till dina undertexter.

Jag har testat detta i MPlayer och det funkar inte!?

Jag har en film och en sub, lägger filmen i listan och markerar den, trycker "äpple+i" och tar "öppna" och väljer sub fil och trycker "OK". Sedan startar jag filmen men ingen sub kommer upp! Jag har testat med olika filmer och subs.

Vad gör jag för fel?

• Medlem
  • 2003-06-17 09:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av mikemccool
Jag har testat detta i MPlayer och det funkar inte!?

Jag har en film och en sub, lägger filmen i listan och markerar den, trycker "äpple+i" och tar "öppna" och väljer sub fil och trycker "OK". Sedan startar jag filmen men ingen sub kommer upp! Jag har testat med olika filmer och subs.

Vad gör jag för fel?

För mig fungerade det att dra både filmen och subfilen till listan och sedan bara play. Har du testat det?

Funkade inte heller

Jag testade även att döpa om sub filen till samma som filmen men ingen skillnad.

Jag har en .sub en .ssa och en .srt, vilken ska man använda?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mikemccool
Funkade inte heller

Jag testade även att döpa om sub filen till samma som filmen men ingen skillnad.

Jag har en .sub en .ssa och en .srt, vilken ska man använda?

.sub låter iaf som textremsorna i "råformat" från DVD...

• Medlem
  • 2003-06-17 10:10

Ni har väl valt vilket typsnitt som ska användas?
(MPlayer - inställningar)

Det skall bara vara att dra och släppa subtitlefilen på din film.

Ibland är det dock problem med texterna, till exempel att de inte är synkade. Då brukar jag hämta hem text efter text till det funkar. dvd.box.sk är en bra resurs.

Glöm inte välja encoding ISO-8859-1

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-17 22:09

Med MPlayer funkar textningen tillfredställande för mig. Inga problem.
MEN, med VLC får jag inte å, ä, ö att visas korrekt. Någon som har en lösning till VLC:s textfunktion på svenska?

• Oregistrerad
  • 2003-06-17 22:26

Mplayer funkar fint för mig.
Ett litet tips, om undertexten är ur synk så kan man fixa det med tangenterna z och x.

• Medlem
  • 2003-06-17 23:15

Om man vill få texten att funka på en KISS Dvd-spelare.. så döp bara subfilen samma som orginalfilen, men med .srt eller.sub på slutet.. bränn tillsammans med filmen en ISO 9660

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-17 23:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Om man vill få texten att funka på en KISS Dvd-spelare.. så döp bara subfilen samma som orginalfilen, men med .srt eller.sub på slutet.. bränn tillsammans med filmen en ISO 9660

Nu pratar du väl inte om DivX filmer?

• Medlem
  • 2003-06-18 00:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av carbon
Nu pratar du väl inte om DivX filmer?

Jo det gör jag...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-18 01:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jo det gör jag...

Hmm.. du menar alltså att du har en DVD-spelare som kan spela upp DivX filmer, eller? Jag menar... det är långt ifrån vanligt att folk har den typen av DVD-spelare än sålänge...

• Medlem
  • 2003-06-18 02:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av carbon
Hmm.. du menar alltså att du har en DVD-spelare som kan spela upp DivX filmer, eller? Jag menar... det är långt ifrån vanligt att folk har den typen av DVD-spelare än sålänge...

Finns att köpa, och funkar riktigt bra.

kiss dp 450 eller 500 dessutom kommer Jamo med en spelare som är baserad på Kiss-spelaren..

Finns i Audio Video butikernas sortiment.

1
Bevaka tråden