Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre täckning

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-07-31 15:58

Hej!
Jag är ruskigt sugen på en Iphone 3G S, jag har tänkt köpa den via tre. Men innan jag gör det vill jag kolla med er som redan har en iphone och anväder tre. Hur är täckningen både i storstäder och på "landet" både samtalmässigt och Internet...
Tacksam för svar!

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-02 10:16

Har ingen erfarenhet av Tre, men de vinner många tester:
Täckning

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-02 10:24

Här var en mer uppdaterad artikel:
Här är segraren i 3g-teknikernas kamp - TechWorld

Har kört en hel del Bredbandskollen parallellt med Telia på iPhone 3 och 4 och iPad med Tre. Tre är bättre i stan, Telia överlägset på landet.

Och sedan årskiftet är skillnaderna på landet större då Tre inte längre tjuvåker på Telenors GSM.

Se artikel här
Lockar med täckning som inte finns - Mobil.se

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-14 20:37

Förvånansvärt bra täckning med 3. Har haft Telia förut och jag kan inte säga att 3 varit sämre för mig.

Ursprungligen av planB:

Förvånansvärt bra täckning med 3. Har haft Telia förut och jag kan inte säga att 3 varit sämre för mig.

Jag bytte från Telia till Tre och fick mycket bättre hastighet och mottagning. I 3G prestanda är det typ 3 gånger så snabbt när jag jämför med min lillebror eller fru...

Jag undrar om de gjort något, för jag ser ofta att vänner har problem med täckning, brutna samtal etc med tre. Hastighet vet jag inte, men för mig går allt snabbt på Telia så det är inget jag ens känner att jag vill behöver byta för.

Vad man missar med tre är att de har ingen Fallback till GSM/Edge om 3G fallerar.

Telia och Tele2 har detta att falla tillbaka på vid dålig täckning.
Det betyder att om du får dålig täckning så har man iaf möjlighet att prata - även om data blir långsamt.

Förr hade 3 avtal med ngn annan (Telenordia/Telenor) för detta, om det pajjade ur så använde man deras när istället..
Detta finns ej mer. Har du inte täckning tappar du samtalet, end of story.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-14 20:49

3 funkar bra i den södra tredjedelen av Sverige. Men landet är ju större än så...

Ursprungligen av kenjon:

3 funkar bra i den södra tredjedelen av Sverige. Men landet är ju större än så...

Ja, eller i storstan... ute i grönsalladen funkar det sämre.

Mitt råd är; (Om du BESTÄMT dig för 3), kolla noga med en annan telefon med 3 i INNAN du köper en.
Funkar det vid sommarstugan, smultronstället, på jobbet, hemma och hos mor&far etc?

Om du inte bestämt dig; kör Telia. Några spänn dyrare i månan, men det funkar.

Rekommenderar inte TRE till någon.

Det som gäller är antingen Telenor eller Telia.

Jag har haft Telia länge, men i den lägenhet jag har nu, vilken är i Malmö, ett stenkast från arenan, går det knappt att prata längre. Tre funkar fint här, så det blir nog ett byte framöver.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-14 22:43
Ursprungligen av Capeman:

Jag har haft Telia länge, men i den lägenhet jag har nu, vilken är i Malmö, ett stenkast från arenan, går det knappt att prata längre. Tre funkar fint här, så det blir nog ett byte framöver.

Har du framfört kritik mot Telia? Jag har hört mer än en gång att de kan justera sina sektorantenner/matningen/effekten till dem för att förändra loberna.

Ursprungligen av kenjon:

Har du framfört kritik mot Telia? Jag har hört mer än en gång att de kan justera sina sektorantenner/matningen/effekten till dem för att förändra loberna.

Nej, det hade jag inte en aning om. Tack för tipset, ska kolla upp det! Gillar ju Telia på iPhone i övrigt.

Hemma och på jobbet har man ju allt som oftast andra telefoner att tillgå. För min del är mobilen till för att användas när jag befinner mig annorstädes. Alltså vill jag ha bäst täckning där jag befinner mig på språng, vilket innefattar all jordyta som inte är hemma eller kontoret.

Ursprungligen av pmarriott:

Hemma och på jobbet har man ju allt som oftast andra telefoner att tillgå. För min del är mobilen till för att användas när jag befinner mig annorstädes. Alltså vill jag ha bäst täckning där jag befinner mig på språng, vilket innefattar all jordyta som inte är hemma eller kontoret.

Ja och nej. Visst vill man ha täckning när man är på språng, men långa samtal för jag oftast hemifrån, och eftersom jag inte har någon fast telefon hemma längre måste jag ha bra täckning. Finns inget som stör mer än en massa klipp i ljudet när man sitter och snackar i en timma med någon tjej...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-14 22:10

Telia använder Edge lite väl ofta, enligt min erfarenhet.

• Medlem
  • International user
  • 2011-07-14 22:29

Det bästa man kan göra om man är osäker är att ringa operatören och berätta hur man funderar och frågar snällt och vänligt om man inte kan få ett kontantkort skickat till sig så man kan testa lite varstans, en 3G mobil kan säkerligen alla låna av nån som inte använder den just nu... Så länge den är olåst eller låst till 3 så fungerar det ju.

Jag lovar att kontantkortet får man gratis då dom gärna vill ha en kund till...

Jag var inte vänligt inställd till 3 förut, och när någon under april månad beställde 3 iPhone 4 med abonnemang från 3 i mitt namn blev det inte precis bättre. Jag hann se 1 faktura innan de ströp det hela. Tydligen ser det billigt ut vid en första anblick men faktura nr 1 var på över 3000:- för 1 månad på 3 telefoner + abb. Månadsavgift här, annan avgift där, minutavgift hit och dit etc. Att de sen var stört omöjliga att ha med att göra gjorde saken inte bättre. Med mindre än att Telenor och Telia lägger ner verksamheten kommer 3 aldrig att få mig som frivillig kund. Jag har ett par bekanta som har 3 och de har bara haft negativt att säga, främst om täckningen.

• Medlem
  • International user
  • 2011-07-15 08:52

Enl interna källor så fick 3 mycket sämre täckning i stockholm city efter en viss uppdatering , detta skedde för ett år sen ca, och fortfarande problem i vissa områden.

Själv Så har jag varit ganska nöjd med 3 men som sagt i vissa områden är det radio skugga där det inte borde vara det och då funkar inte telefonen alls, så nu när abbonemanget går ut i september kommer jag byta till telia eller tele2 om inte 3 ger mig ett riktigt smaskigt erbjudande , vilket jag starkt betvivlar.

• Medlem
  • International user
  • 2011-07-15 10:15

Problemet med Telia är ju att de är svindyra, bytte nyligen till Tele2 av den anledningen.
Och de kör ju samma 3G-nät som Telia så...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-15 10:35

Svindyra tycker inte jag.... men det beror väl på vilket abonnemang man väljer kanske. 29 kr/mån och 29 öre/min och SMS tycker jag inte är så värst dyrt. Och 69 resp 99 kr/mån för data.
Visst finns det billigare, men jag tycker att skillnaden är värt det man får, med bl a nästan obegränsad täckning. Men det är väl tur att det finns valmöjligheter, så vi kan välja det vi tycker passar till den kostnad vi tycker är rimlig.
Tele2 samkör vissa master med Telia, men inte alla.... annars skulle de ju haft identisk 3Gtäckning.

• Medlem
  • International user
  • 2011-07-17 20:53
Ursprungligen av kenjon:

Svindyra tycker inte jag.... men det beror väl på vilket abonnemang man väljer kanske. 29 kr/mån och 29 öre/min och SMS tycker jag inte är så värst dyrt. Och 69 resp 99 kr/mån för data.
Visst finns det billigare, men jag tycker att skillnaden är värt det man får, med bl a nästan obegränsad täckning. Men det är väl tur att det finns valmöjligheter, så vi kan välja det vi tycker passar till den kostnad vi tycker är rimlig.
Tele2 samkör vissa master med Telia, men inte alla.... annars skulle de ju haft identisk 3Gtäckning.

Jag pratade dock om företagsabonnemang där jag mer än halverade den fasta månadskostnaden genom att byta till Tele2.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-15 11:13

Jag tycker mitt abonnemang hos Halebop, som är detsamma som Telia, är helt ok. Jag betalar 0,19 kr/min till alla operatörer och har gratis SMS världen över...59 kr/mån.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker mitt abonnemang hos Halebop, som är detsamma som Telia, är helt ok. Jag betalar 0,19 kr/min till alla operatörer och har gratis SMS världen över...59 kr/mån.

0,19kr/min till alla & 19kr/mån med Tele2. Det kör frugan på, funkar alldeles utmärkt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-18 08:00

Man ska använda det man är nöjd med men själv är jag allergisk mot Comviq, usel täckning enligt mig.

• Medlem
  • International user
  • 2011-07-18 14:10
Ursprungligen av zinned:

Man ska använda det man är nöjd med men själv är jag allergisk mot Comviq, usel täckning enligt mig.

Fast Comviq är ju Tele2, som använder samma 3G-nät som Telia t.ex.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-18 14:52
Ursprungligen av zappee:

Fast Comviq är ju Tele2, som använder samma 3G-nät som Telia t.ex.

Ja, precis. Jag skrev Comviq eftersom vi alla vet att det är just detsamma som Tele2

Dock är jag osäker på hur deras nät ser ut, om de verkligen använder samma som Telia. Mig veterligen kör Tele2 över Telias GSM-nät men att de har ett eget UMTS-nät.

Kan bara hålla med de flesta andra om att 3's täckning är riktigt dålig om man inte är mitt inne i Sthlm på en gata eller liknande. Har en 3Gs med 3 och en 3G med Telia (jobb-tel) och eftersom jag bär med mig bägge hela tiden ser man mycket tydligt den stora skillnaden på täckning.. Har ett kontrakt med 3 som går ut i oktober, kommer INTE att förnya det, har aldrig varit så här missnöjd med täckningen..
På kontoret i stan har jag 1-2 staplar 3, och fullt med Telia, hemma på en mindre tätort utanför Sthlm har jag knappt möjlighet att ringa, men fullt med Telia. På huvudkontoret i en annan mindre ort, 3 staplar med 3, fullt med Telia..

Telia och Tele2 delar 3G-nät.

Telia fick ingen licens har jag för mig och gick därför ihop med Tele2 (som fick licens) och byggde ut nätet tillsammans.

Bevaka tråden