När det gäller webbtjänster, dit sökmotorer ingår, är det lite annorlunda - menar jag. Det finns nästan ingen tröskel alls för att byta sökmotor. Istället för att skriva google.com skriver man bara bing.com. För att ändra sin webbläsares standardsökmotor behövs bara ett par musklick. Sedan är det kanske en annan sak att Google på olika sätt har naglat fast oss vid sig själva. Det är exempelvis svårare att byta mejladress om man har använt den ett tag. Den har en massa arbete på Google Docs byter inte gärna bort tjänsten även om det tekniskt är fullt möjligt att ta med sig dokumenten till något annat ställe. I den meningen då värdet i tjänsten består av något som inte är helt enkelt att byta ut och denna blir helt dominerande - ja då kanske vi också kan bli inlåsta och så småningom få monopol. Facebook är kanske ett sådant nutida exempel. Men just sökmotorn innehåller sällan något vi själva har investerat i - förutom vanan för den (men det kanske är tillräckligt).
Antivirus förhindrar dig att se viss information - exempelvis när den blockerar en phishing-sida. Någon form av censur (i vid bemärkelse) är det väl - även om vi i detta fall ofta råkar vara tacksamma för den.