Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så breda ramar runt Apples displayer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-19 22:16

Apple's grejor är ju generellt snygga, men någon på Apple (Ive) är ju helt besatt av überfeta "skärmramar" (bezel).

Iphonen = 30% outnyttjad skärmyta.

Alla MacBooks utom 17" ser ju helt oproportioneliga med sin ultrafeta, svarta ram. Tror att någon hävdade att 13" skulle kunna vara en 15" om man uttnyttjade hela skärmen...

Ipaden ser ju ut att ha inspirerats utav "renessans-ramarnas" bredd. Ipaden tycker jag faktiskt rentav är ful. Ramen är ju nästan större en skärmytan. Särskilt 2:an som blivit ännu mer oproportionelig tack vare tunnheten.

Ändrade rubriken. Tänk på att sätta tydliga rubriker som visar vad tråden handlar om.

/Mod

Jag har ingen åsikt om de bärbara datorerna, men en iPad utan den ramen skulle bli oerhört svår (omöjlig?) att hantera.

Ursprungligen av Capeman:

[I]Jag har ingen åsikt om de bärbara datorerna, men en iPad utan den ramen skulle bli oerhört svår (omöjlig?) att hantera.

Kan inte annat än hålla med vad gäller iPad, precis lagom ratio.

Vad gäller iPhone så har vi bara 3Gs och där är den också ok, kan ej svara för iPhone 4.

Min MacBook Alu har en 20mm ram runt, men inget som stör mej, hade inte velat att datorn var 20mm mindre åt vardera håll, då hade jag köpt en MacBook Air (igen).

  • Medlem
  • 2011-07-19 22:43

Håller med Capeman, om ipadens skärm slutade vid kanterna så tror jag den skulle bli svår att hålla i utan en massa feltryck. Då måste man ju hålla den i handflatan för att kunna använda den. Håll i en iPad så får du se;)
Sen tycker jag det är riktigt snyggt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-20 09:03
Ursprungligen av Spata:

Håller med Capeman, om ipadens skärm slutade vid kanterna så tror jag den skulle bli svår att hålla i utan en massa feltryck. Då måste man ju hålla den i handflatan för att kunna använda den. Håll i en iPad så får du se;)
Sen tycker jag det är riktigt snyggt!

Så håller jag min iPad, mitt i handflatan. Inte vill jag klämma på ramen med tummarna och fetta ner den hela tiden

Ursprungligen av zinned:

Så håller jag min iPad, mitt i handflatan. Inte vill jag klämma på ramen med tummarna och fetta ner den hela tiden

Hur lyckas du då använda den utan att få feta fingeravtryck på skärmytan?!...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-20 09:45
Ursprungligen av LCR:

Hur lyckas du då använda den utan att få feta fingeravtryck på skärmytan?!...

Torra fingertoppar utom just på tummarna?

  • Medlem
  • 2011-07-20 09:47
Ursprungligen av zinned:

Så håller jag min iPad, mitt i handflatan. Inte vill jag klämma på ramen med tummarna och fetta ner den hela tiden

Hmmm.. Blir det inte obekvämt efter en stund?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-20 11:33
Ursprungligen av Spata:

Hmmm.. Blir det inte obekvämt efter en stund?

Njae, det tycker jag inte. Ska jag vara helt ärlig så händer det att jag håller tummen mot kanten ibland och inte helt bakom iPad men jag håller aldrig tummen mot glaset på framsidan...varken mot själva skärmen eller bezel'n.

En fet svart ram runt ytan som har innehåll ökar betraktningsförmågan...fokusering... Om den aktiva bildytan slutar i luften runtom så störs ögat/hjärnan av saker som finns runtom - om det inte är enhetligt så klart (en svart yta bakom skärmen är ju okej då). Men i dom rum/landskap vi sitter med datorerna så är det brutna och störiga/icke symetriska saker/ytor runt omkring oss. Var slutar och börjar en bild? Man kan underlätta för hjärnan att avgöra det. = ram.
En ram får bilden att vila.
Nu skriver jag om bildskärmar på skrivbord etc. En iPad mår ju bra av en ram även av andra anledningar som nämns här.

Senast redigerat 2011-07-20 00:11
  • Medlem
  • Munkfors
  • 2011-07-20 11:21

Jag personligen älskar den svarta ramen runt skärmen på MBP. Det blir skönare för ögonen och jag upplever den inte som "fet". På den gamla datorn (PC) var det en tunn grå ram vilket jag upplevde som ett mycket mer störande moment än den tjocka ramen på MBP som jag bytte till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-24 22:47

DaPhox, jag håller med avseende de bärbara burkarna. Jag saknar den tunna ramen från PowerBooken; 13 mm i sida och 11 mm i överkant.

Kan inte för hela mitt liv säga att det behövs mer avskärmning för att klara av bildhantering eller förbättrad fokusering. Den nuvarande breda kanten är enligt mig både ful plus att jag inte tror den används till något nödvändigt, dvs det finns inget tekniskt behov av hela den bredden på skärmen. Tar man bort ramen runt bildskärmen på en vit MacBook ser man att den skulle kunna vara mkt mer slim i sin design. Med nuvarande design är en 13" MBP/MB i stort sett lika stor som en gammal 15" PowerBook och det ser inte jag som ett tecken på utveckling.

Jag hoppas på en mer slim design i framtiden...hoppas

1
Bevaka tråden