Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad laddas inte i datorn.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-05-15 18:27

Hej!

Har en iPad 2, hursomhelst, när jag stoppar i den för att laddas i datorn så kommer iTunes upp, står att iPaden är ansluten, men där det annars står procentnivå står det nu: Laddas inte och batteriet sjunker ganska fort som ni förstår då, någon som vet hur jag kan lösa detta?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-05-15 18:38

Via vilken USB port kopplar du in Paddan?

"iPad kan laddas via en USB 2.0-port. Om du ser texten Not charging (Laddas inte) intill batterisymbolen, så har USB-porten eller nätadaptern inte tillräcklig strömförsörjningskapacitet för att ladda iPad-enheten"

Källa: Apple - Support - iPad - iTunes-assistenten

Har du den rakt in i datorn eller delar den via t ex en hub?

Vad händer om du drar ut lite usb-saker och har den rakt in i en egen usb-port?

• Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-05-15 18:44

Jag har bara ipaden som USB port, har ingen hub, inget resultat om jag drar in i en egen usb port

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-05-15 18:46

Kör du direkt till en usb port i datorn?
För de som sitter i tangentbord mm brukar inte gå att ladda paddan med.

• Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-05-15 18:57

har en bärbar dator. funkar att ladda iPhonen och touchen med.

Vad är det för en dator då? Tänk på att iPad kräver mer ström för att laddas än en iPhone eller iPod Touch gör.

• Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-05-15 20:22

Det är en ACER ASPIRE 5738Z, aja får pröva på en annan dator

Tar den laddning om du använder den laddare som följde med?
Uppstår problemet BARA när du laddar den från datorn.

Prova att byta USB-port. Kan du hitta ngn spec på den datorn, hur mkt du kan dra
ur en USB-port?

iPhone/Touch har en laddare på 5W, iPad kräver 10W - inte alla USB-portar klarar lämna detta.
(precis som capeman skriver, jag har bara formulerat det lite annorlunda)

Som jag har förstått det så är det (förhållandevis?) få Windowsburkar som levererar tillräckligt med ström för att ladda en iPad. Det är nog inget fel, det är bara så det är. Inget att göra något åt.

Det kan ju gå med en Y-kabel såsom denna: Kjell & Company - 68119 - USB extra poweradapter

• Medlem
  • Orust
  • 2011-05-15 22:05

När jag har min iPad 2 inkopplad i min pc så laddas den sakta trots att det står att den inte laddas. Men sakta går det

Ursprungligen av Mazak:

När jag har min iPad 2 inkopplad i min pc så laddas den sakta trots att det står att den inte laddas. Men sakta går det

Det beror ju på att USB-utgången inte levererar mer än 5W, troligen mindre på de flesta PC's. Vid 5W tar det 10 timmar att ladda den.
Därför skall du använda iPads laddare när du laddar den, den lämnar 10W och då går det på halva tiden (5 tim).

Många tar fel och använder ipod/Iphone-laddaren - den ser ju likadan ut, men den lämnar bara 5W (=10 tim laddn)

• Medlem
  • Kalifornien
  • 2011-05-17 00:49

okej, tack för svaren, men har en iMac här hemma som troligtvis fungerar.

Faktum är att den visst laddas men endast när skärmen inte är tänd. Går dock bedrövligt sakta så hemma blir det vägguttaget (på kontoret är den inkopplad i datorn)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-29 23:34

Jag har ett liknande problem. Skillnaden är den att det står laddar inte när min iPad 2 ansluts till ett eluttag (230 V). iPaden laddar men det går väldigt sakta.

Här kommer lite bakgrundsfakta för att ni ska kunna hjälpa mig:
Jag har en vit iPad 2 32gb wifi som är köpt i USA. Och iPaden har den senaste mjukvaran. Nämligen iOS 4.3.3.
Jag använder mig av en original 10W USB Power Adapter som för övrigt är inköpt hos en Apple premium reseller. (den laddaren som är 1,8 m lång)
(självfallet är min enhet inte jailbreakad).

Det har tidigare gått att ladda iPaden utan problem. Det var först i dag som problemet började visa sig.

Jag har provat att starta om iPaden men problemet kvarstår. Har även provat att hålla inne lås- och hemknappen samtidigt, men utan resultat.

Vet inte vad jag ska göra. Kanske ska prova återställa iPaden till fabriksinställningar.

Har ni tips, tankar eller funderingar lämna då era kommentarer.

Har du provat med en annan laddare?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-05-30 00:28

Ja det har jag gjort och resultatet blir det samma. Alltså, problemet kvarstår.
(Det borde jag såklart nämt i förra inlägget).

Du har två saker att bolla med.
Är det inte laddaren, prova då göra vad du kan med ipaden (återställ utan backup).
Funkar inte det - lämna in.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-13 01:27

Problemet är löst. Jag har haft oturen att få två iPad laddare (10W effekt) som är söndriga. (Hur stor är sannolikheten egentligen?:P) Efter en nära vän köpt en iPad, bestämde jag mig för att prova med hennes laddare. Jag hade inga större förväntningar, men vips. Så fungerade det utmärkt att ladda min iPad. Så har fått bytat laddare och nu fungerar det fint igen!
Förresten vill jag passa på och tacka för de snabba svaren!

Hej!

Har en imac 27" som jag dualbootar med W7. I Mac OS laddar ipaden fint men inte i W7. Eftersom det är samma dator så borde operativet kunna styra över hur mycket ström USB skickar ut.

Ok, nytt problem:
Min son fick överta min iPad 1, som jag köpte långt innan den kom till Sverige. Den har fungerat klockrent och jag har aldrig haft problem. Nu tar dock knappt laddning, som ni beskriver ovan, dessutom hittar min dator inte den. Misstänker att min son varit lite ovarsam med padda/sladd och har provat med olika sladdar utan framgång. Verkar som om det hänt något med kontakten, men jag kan inte se något fel. Så: Går det att byta kontakt? Eller ska den kastas? Eller vet möjligtvis någon här på forumet något som inte jag vet?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ok, nytt problem:
Min son fick överta min iPad 1, som jag köpte långt innan den kom till Sverige. Den har fungerat klockrent och jag har aldrig haft problem. Nu tar dock knappt laddning, som ni beskriver ovan, dessutom hittar min dator inte den. Misstänker att min son varit lite ovarsam med padda/sladd och har provat med olika sladdar utan framgång. Verkar som om det hänt något med kontakten, men jag kan inte se något fel. Så: Går det att byta kontakt? Eller ska den kastas? Eller vet möjligtvis någon här på forumet något som inte jag vet?

Provat rengöra kontakten med tandborste. Torr.....

Ursprungligen av Goflorp:

Provat rengöra kontakten med tandborste. Torr.....

+1 på den, min padda laddades jättesakta eller inte alls för ett tag sedan.. Testade allt möjligt innan jag såg att ladd-kontakten var full med ludd och skräp. Pillade ut det med en nål eller vad det blev, och vips funkade allt bra igen

Ok. Trodde inte alls på tandborsten. Hade ju petat med en nål och såg att det inte fanns något skäp i kontakten. Så tänkte jag att jag måste ju pröva nu när Goflorp varit så snäll och engagerat sig. Borstade och fixade, pillade och grejade. Inget kom ut vad jag kunde se. Stoppade i kontakten och det fungerade!
Så allra ödmjukast: Tack!

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ok. Trodde inte alls på tandborsten. Hade ju petat med en nål och såg att det inte fanns något skäp i kontakten. Så tänkte jag att jag måste ju pröva nu när Goflorp varit så snäll och engagerat sig. Borstade och fixade, pillade och grejade. Inget kom ut vad jag kunde se. Stoppade i kontakten och det fungerade!
Så allra ödmjukast: Tack!

Fickebös säkert. Skönt det löste sig.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-18 23:24

Lite oxidation....

1
Bevaka tråden