Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av RobertK:

sudo nvram -d boot-args
Återställa Lions skärmfunktion görs med:
sudo nvram -d boot-args

De där ser misstänkt lika ut.

Tror det är detta du menar:
Disable the Internal Screen on a MacBook Pro or Air in Mac OS X 10.7 Lion

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-24 10:59

Jag är ju ny när det gäller Mac, men brukar det vara såhär mycket gnäll när det kommer en ny version av operativsystemet? Det är väldigt mycket; det har "alltid" varit såhär, varför har man ändrat?
Eftersom jag är ny och uppgraderade till Lion nästan direkt har jag bara Lion som referens. Tuggades det lika mycket Tiger -> Leopard och Leopard -> Snow Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 11:12
Ursprungligen av AndyK:

Jag är ju ny när det gäller Mac, men brukar det vara såhär mycket gnäll när det kommer en ny version av operativsystemet? Det är väldigt mycket; det har "alltid" varit såhär, varför har man ändrat?
Eftersom jag är ny och uppgraderade till Lion nästan direkt har jag bara Lion som referens. Tuggades det lika mycket Tiger -> Leopard och Leopard -> Snow Leopard?

Nja, ganska snart har majoriteten vant sig eller hittat lösningar på det de inte är nöjda med.
Jag är själv supernöjd så här långt med Lion men det skiljer sig en del från Snow Leopard vilket en del kanske inte är nöjda med, framförallt om det påverkar arbetssättet på ett negativt sätt. Sen blir det självklart en massa inlägg om problemen nu när många av forumets medlemmar installerat Lion.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-24 11:09

Nej, jag håller nog med dej. Vi blir mer och mer bortskämda Apple ska göra som vi vill, och inte som de själva vill (ironi).

* Kan ej backa eller gå fram med tre fingrar i Chrome.

* Airfoil verkar inte fungera så bra med Lion.

* Kan inte backa eller gå fram med tre fingrar i Finder.

Det enda jag gör i princip är att surfa på min mbp. Är även en aning pedant så jag grejar ofta i Finder, rensar/flyttar filer. Har inte stört mig på annat än så länge.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-24 14:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

* Kan ej backa eller gå fram med tre fingrar i Chrome.

Det har nog mer med Google Chrome att göra än Lion. Jag tycker också att det är lite irriterande, likaså att det inte går att komma tillbaka till normalläge med ett musklick efter fullscreen. Men jag antar att Google fixar vid nästa uppdatering av Chrome.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 23:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

* Kan inte backa eller gå fram med tre fingrar i Finder.

Inställningar > Styrplatta > Fler Gester > Svep mellan sidor > Svep med två eller tre fingrar (alternativt: svep med tre fingrar)

  • Medlem
  • Munkfors
  • 2011-07-24 14:40

Jag hittar inte längre hur man ställer in antal skrivbord man vill ha samt på vilket skrivbord man vill ha vissa program. Någon som kan hälpa mig med det? I SL fanns inställningarna under Spaces/Expose om jag inte mins helt fel, nu hittar jag inget :/

Ursprungligen av Nosf:

Jag hittar inte längre hur man ställer in antal skrivbord man vill ha samt på vilket skrivbord man vill ha vissa program. Någon som kan hälpa mig med det? I SL fanns inställningarna under Spaces/Expose om jag inte mins helt fel, nu hittar jag inget :/

Du ställer in det direkt i Mission Control genom att föra musen/alternativ inmatningskälla till övre högra hörnet tills en ruta med ett plus dyker upp som du trycker på och då skapar ett nytt skrivbord. Man kan fortfarande skapa upp till sexton stycken skrivbord. Du tar bort skrivborden genom att föra musen/inmatningskällan över fönstret tills ett kryss dyker upp i vänstra hörnet så att du kan stänga det.

Mvh/T

  • Medlem
  • Munkfors
  • 2011-07-24 15:06
Ursprungligen av Tobias Thor:

Du ställer in det direkt i Mission Control genom att föra musen/alternativ inmatningskälla till övre högra hörnet tills en ruta med ett plus dyker upp som du trycker på och då skapar ett nytt skrivbord. Man kan fortfarande skapa upp till sexton stycken skrivbord. Du tar bort skrivborden genom att föra musen/inmatningskällan över fönstret tills ett kryss dyker upp i vänstra hörnet så att du kan stänga det.

Mvh/T

Smidigt, lite för lätt för att jag skulle hitta det.. Om jag tex. vill att Chrome alltid ska öppnas på skrivbord nr 2 och iTunes på nr 3, hur går jag tillväga då?

Ursprungligen av Nosf:

Smidigt, lite för lätt för att jag skulle hitta det.. Om jag tex. vill att Chrome alltid ska öppnas på skrivbord nr 2 och iTunes på nr 3, hur går jag tillväga då?

Vet tyvärr ej, men jag skulle gissa på att Apple tänker sig att alla ska/kommer använda sig av återuppstart av alla fönster och program så att programmen ligger kvar på respektive skrivbord tills du ändrar det hela. För oss som har stängt av återuppstarten av program och fönster vet jag ej hur det fungerar.

Mvh/T

Ursprungligen av Tobias Thor:

Vet tyvärr ej, men jag skulle gissa på att Apple tänker sig att alla ska/kommer använda sig av återuppstart av alla fönster och program så att programmen ligger kvar på respektive skrivbord tills du ändrar det hela. För oss som har stängt av återuppstarten av program och fönster vet jag ej hur det fungerar.

Mvh/T

Högerklicka på ikonen i dock. Options, sen kan man välja Assign All/None/This.

Hur stänger man av återuppstarten av program och fönster?

Jag har googlat i flera minuter utan att hitta svaret!

/m.

Ursprungligen av Tobias Thor:

Vet tyvärr ej, men jag skulle gissa på att Apple tänker sig att alla ska/kommer använda sig av återuppstart av alla fönster och program så att programmen ligger kvar på respektive skrivbord tills du ändrar det hela. För oss som har stängt av återuppstarten av program och fönster vet jag ej hur det fungerar.

Mvh/T

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-25 07:30

När man loggar ut eller startar om datorn finns det en checkbox om att den skall "komma ihåg" vilka program och fönster som var öppna och sedan öppna dem efter uppstarten. Kan vara det han tänker på.

Ursprungligen av matber:

Hur stänger man av återuppstarten av program och fönster?

Jag har googlat i flera minuter utan att hitta svaret!

/m.

Aha, ja det har jag sett. Men återstarten av de fönster som var öppna sist man stängde ner ett program då, går det att ta bort. Oerhört irriterande tycker jag. Brukar vara skönt att liksom rensa bort alla fönster genom att stänga programmet.

Ursprungligen av Drakfot:

När man loggar ut eller startar om datorn finns det en checkbox om att den skall "komma ihåg" vilka program och fönster som var öppna och sedan öppna dem efter uppstarten. Kan vara det han tänker på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-25 07:56

Prova om detta fungerar: Disable Mac OS X Lion Resume & App Window Restore Completely

Ursprungligen av matber:

Aha, ja det har jag sett. Men återstarten av de fönster som var öppna sist man stängde ner ett program då, går det att ta bort. Oerhört irriterande tycker jag. Brukar vara skönt att liksom rensa bort alla fönster genom att stänga programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 14:03

Jag har alltid använt en halv transparent bakgrund till min terminal shell för att kunna läsa hjälp bakom (t.ex inlägg på 99mac) men nu har Apple bestämt sig för att allt genomskinligt ska sudda till bakomliggande bilder. Det går inte längre att läsa genom fönstret. Vet någon hur man kan stänga av filtret som gör bilden suddigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-26 11:44
Ursprungligen av matber:

Hur stänger man av återuppstarten av program och fönster?

Jag har googlat i flera minuter utan att hitta svaret!

/m.

Systeminställningar > Allmänt > "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen" (Bocka ur detta alternativ)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-22 21:52
Ursprungligen av iPilot:

Systeminställningar > Allmänt > "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen" (Bocka ur detta alternativ)

UNDANTAG: Om du har ett helt osparat dokument i Textredigeraren så kommer den lik förbaskat upp igen trots att man bockat av rutan... Kanske händer i fler program, vet inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 16:29

Är det bara jag som stött på gräsliga problem med musplattan? Scrolla upp/ner med två fingrar går inte alls. Det registrerades som alt-klick trots att jag inte lyfte fingrarna. Nu har jag stängt av alla funktioner men musen är nästintill obrukbar ändå. Jag markerar all text när jag flyttar runt musen med ett finger.

Hur tusan rullar man tillbaka till 10.6.8?

Ursprungligen av Frhog:

Är det bara jag som stött på gräsliga problem med musplattan? Scrolla upp/ner med två fingrar går inte alls. Det registrerades som alt-klick trots att jag inte lyfte fingrarna. Nu har jag stängt av alla funktioner men musen är nästintill obrukbar ändå. Jag markerar all text när jag flyttar runt musen med ett finger.

Hur tusan rullar man tillbaka till 10.6.8?

Du kan inte "rulla tillbaka" om du inte har installationsskivorna.

Jag har upplevt en del problem vid uppgradering av föregående system. Du kanske kan lösa dina problem med trackpad om du helt enkelt gör en helt ny och fräsch installation. Utgår ifrån att du bara uppdaterade direkt från 10.6.8. Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av Frhog:

Är det bara jag som stött på gräsliga problem med musplattan? Scrolla upp/ner med två fingrar går inte alls. Det registrerades som alt-klick trots att jag inte lyfte fingrarna. Nu har jag stängt av alla funktioner men musen är nästintill obrukbar ändå. Jag markerar all text när jag flyttar runt musen med ett finger.

Hur tusan rullar man tillbaka till 10.6.8?

Jag tror inte att det går att backa Jag tog i alla fall i med hårdhandskarna och ominstallerade från cd:n som följde med min iMac, 10.6.2 eller nåt tror jag det var, för att sen köra programuppdatering. Så nu är jag tillbaka till 10.6.8, känns bra !

Det lutar ju lite åt att Lion blir Apples svar på Vista ! dvs folk kommer att ligga kvar på XP (= SL) långt in i framtiden.

Senast redigerat 2011-07-24 18:47
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Det lutar ju lite åt att Lion blir Apples svar på Vista ! dvs folk kommer att ligga kvar på XP (= SL) långt in i framtiden.

Jag tycker liknelsen haltar. Lion är ju ett fungerade OS som är rackarns bra. Några småbuggar, i övrigt handlar väl motsträvigheten mest om en viss omskolning i handhavande samt ett par designstolpskott(iCal). Kanske är en mer relevant liknelse är OS9->OSX?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-24 18:18

SÅ ni menar på fullt allvar att ni inte gjort komplett backup av SL innan uppgradering till Lion?
Jag gjorde både en diskimage med Carbon Copy och en backup med Time Machine, better safe than sorry..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-24 18:37

Samma här, båda delarna. Det gäller att ha på sig både svångrem och hängslen. Samma gäller för mina foton. Har alla mina bibliotek på tre diskar.

Är det bara jag som irriterar mig på att Lion är segt? Den fina känslan av flyt som brukar finnas på alla Apple-produkter har försvunnit på min MBP från sent 2010. Finns det några inställningar för att få det att kännas rappt igen? För min del lutar det åt att återinstallera Snow Leopard annars. Det går inte heller längre att tända upp skärmen med trackpaden, visst funkade det i SL? Nu måste jag tända skärmen med tangentbordet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-24 20:25
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Är det bara jag som irriterar mig på att Lion är segt? Den fina känslan av flyt som brukar finnas på alla Apple-produkter har försvunnit på min MBP från sent 2010. Finns det några inställningar för att få det att kännas rappt igen? För min del lutar det åt att återinstallera Snow Leopard annars. Det går inte heller längre att tända upp skärmen med trackpaden, visst funkade det i SL? Nu måste jag tända skärmen med tangentbordet.

Allt flöt fint på Macbook 2010 från början, men nu är Safari segt och hackar när man scrollar.
Har dock inte testat omstart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 20:32
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Är det bara jag som irriterar mig på att Lion är segt? Den fina känslan av flyt som brukar finnas på alla Apple-produkter har försvunnit på min MBP från sent 2010. Finns det några inställningar för att få det att kännas rappt igen? För min del lutar det åt att återinstallera Snow Leopard annars. Det går inte heller längre att tända upp skärmen med trackpaden, visst funkade det i SL? Nu måste jag tända skärmen med tangentbordet.

Jag har MBP mid 2010 med 8GB ram och den rullar på lika fint som det gjorde med Snow Leopard. Problemet verkar ligga i något annat än inställningarna. Har du testat att starta upp i felsäkert läge, det rättar väl till behörigheter som kan vara fel och ställa till det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 20:33
Ursprungligen av Tobias Rydholm:

Är det bara jag som irriterar mig på att Lion är segt? Den fina känslan av flyt som brukar finnas på alla Apple-produkter har försvunnit på min MBP från sent 2010. Finns det några inställningar för att få det att kännas rappt igen? För min del lutar det åt att återinstallera Snow Leopard annars. Det går inte heller längre att tända upp skärmen med trackpaden, visst funkade det i SL? Nu måste jag tända skärmen med tangentbordet.

Det går att trycka till på styrplattan så det klickar så vaknar den.
Och har du låtit Spotlight indexera färdigt? Det kan bli segt när den håller på med det.

Bevaka tråden