Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeMachine - körde senast förra veckan, trots det är den nyaste backupen över 1 mån gammal

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte disk i min MBP den 20 juni. Då ville TimeMachine ta en helt ny backup på rubbet. Det fick den göra. Sen har det bara tuggat på. Sen la jag in Lion GM den 15 juli och körde TM. Allt såg bra ut. Sen krashade min hårddisk igår och idag när jag slänger in ny disk och ska återställa från TM så är den senaste backupen i listan som jag kan välja från 17 juni. Vad är detta???? Jag har inte förlorat några mängder data, har ganska mycket i DropBox och största delen av mitt arbete ligger i eposten. Lite bilder saknas. Ska man radera något i TM när man byter disk och börjar på ny kula? Har jag missat något? Alla mina backuper var från OS X 10.6.7. Inte en enda från 10.6.8 eller 10.7.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-26 23:55

Jag tröttnade på Time Machine för ett halvår sen och stängde av den. Märkte samma olyckliga sak som du råkat ut för efter en ominstallation av systemet. Gör sporadiska manuella backuper nu istället.

Har använt TimeMachine jag med, men inte längre pga att jag inte litar på det.

Gör automatisk lokal backup till min NAS samt att jag använder www.diino.se (obegränsat backuputrymme + 100GB utrymme för annan lagring) som en andra säkerhetskopia för några hundralappar/år (49 USD/år om du köper via www.diino.com).

Svenskt företag så det är bra hastigheter.

Jag tänkte också fimpa TM och började göra en backup mot min TC trådlöst med CCC. Ett litet minus var att CCC överförde data med en hastighet om några tiotals KB per sekund. Skulle med andra ord ta någon vecka att ta backup. När jag kör TM så överför den med en hastighet av ca 5 MB/s. Ett litet aber har jag. 2 ggr idag har backupen avbrutits då TM tappat kontakten med disken. Dock fungerar nätverksförbindelsen och internet etc problemfritt. Fattar inte vad som händer. Surt, för den hade tuggat hela dagen och var på 180 GB av 220 när den plötsligt la av. Sen kan ju så klart inte TM ta vid där den slutade utan ska köra om från början. Hoppas den hinner klart till imorgon bitti för 8.45 har jag avtalat med MacSupport att de ska slänga in en ny 750 GB disk istället för den som gick åt pipan.
Någon som har något bra tips på backup-program som jag kan använda till att köra trådlös backup till min TC med en vettig hastighet? Vet inte vad det är som gör att det går så segt för CCC. Jag lyckades klona till en USB-disk på ett par timmar igår. Vägrar dock släpa runt diskar etc. Det ska gå trådlöst i bakgrunden.

Jag är något på spåren nu beträffande TimeMachine.

I datorn sitter hårddisk A. Det är gjort backup på denna mot en TimeCaspule med TimeMachine.
Hårddisken klonas till disk B som sätts in istället för disk A.
Nu känner inte TimeMachine igen disk B utan börjar om från början och kör fullständig backup initialt och sedan tuggar TM på som vanligt.
Hårddisk B kraschar, ersätts med hårddisk A.
När jag nu ska återställa hårddisk A med backup gjord från hårddisk B får jag problem ty TM känner igen hårddisk A från tidigare och plockar bara fram backuper som är gjorda från denna fysiska disk i Recovery-gränssnittet i Lion. Jag kommer sålunda inte åt backup från hårddisk B här.

Någon som är insatt i TimeMachine som kan bekräfta detta och hur man eventuellt kan ta sig runt det?

1
Bevaka tråden