Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömda nya funktioner i Lion!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Konrad:

Det låter ju alldeles fantastiskt, jag har inte provat ännu.
Men betyder det att t ex ett inDesigndokument, eller ett QXP-dito samlar ihop sig i samma mapp med bilder och annat som hör till?

Nej det är bara en hjälp för att flytta de filer du markerar. InDesign har för övrigt det som heter "Packa ihop" som gör det du vill.

• Medlem
  • International user
  • 2011-07-28 13:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nej det är bara en hjälp för att flytta de filer du markerar. InDesign har för övrigt det som heter "Packa ihop" som gör det du vill.

Jag råkar känna till den funktionen, eftersom jag var med på banan redan på PageMaker-tiden.
Jag tänkte bara att det skulle vara kalas om Finder kunde göra samma sak, för det händer inte sällan att man, jag dårå, är slarvig med det där.
Har ständigt bilder och annat utspridda här och där.
Det får jag skylla mig själv för.

Ursprungligen av Konrad:

Jag råkar känna till den funktionen, eftersom jag var med på banan redan på PageMaker-tiden.
Jag tänkte bara att det skulle vara kalas om Finder kunde göra samma sak, för det händer inte sällan att man, jag dårå, är slarvig med det där.
Har ständigt bilder och annat utspridda här och där.
Det får jag skylla mig själv för.

Det skulle innebära att Apple skulle behöva kunna läsa 3-parts filformat och det kommer inte att hända.

Möjligen eventuellt kanske så kan 3-partsföretag i framtiden göra plugins till Finder för att bygga på funktioner av den typen. Det kommer kanske till Mac OS X 10.9 Labrador ...

Upptäckte en grej i iTunes men jag har ingen aning om det är nytt eller till och med urgammalt.

Om man drar rubriken för ett album till skrivbordet så skapas en webblänk som leder till albumets motsvarande webbsida. Bra om man vill ha ha ett arkiv med "kolla på senare".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-30 01:06

Vet inte om detta är självklart för alla: När man använder ett program i fullskärmsläge döljs docken helt, men den kan fås fram genom att först dra ner muspekaren allra längst ner på skärmen, och sedan dra den en gång till (som om det fanns mer skärmutrymme nedanför skärmen).

Testa och dra upp, ner eller åt sidan med två fingrar i quicktime.
En ny "jog wheel" visar sig...

Ursprungligen av EricBradley:

Funktionen fanns även tidigare med snabbspolning i QT men det där var en smidig implementering och presentation. Jag börjar fundera på om jag ska skaffa den där fristående styrplattan som Apple har till min Mac Pro på jobbet. En sådan platta börjar sakta få en mening med Lion känns det som...

Ursprungligen av EricBradley:

Jag klippte lite film med gamla QT7. Upptäckte att de nog glömt kolla på den. Ingen hög prioritet antagligen med QT X och alla filmprogram de har nu.

Men när man kör med det här kortkommandot i QT7 så blir det bakåtspolning hur man än gör med fingrarna.

Att man kan ändra storlek på fönster genom att ta tag i ytterkanter är väl varken gömt eller okänt, men...

Jag råkade av misstag använda ett kortkommando från Adobe-programmen och höll ned Alt när jag minskade ett fönster i Finder. Då minskar den in från båda hållen. Och om man använder Alt och drar i ett hörn så... ja just det ... alla fyra hörnen dras in samtidigt.

QuickTime Player X har en ny funktion för att slå ihop två filmklipp. Det hittar ni i menyerna.

Men samma funktion har även ett enkelt kortkommando. Drag och släpp en film på en annan film.

Bevaka tråden