Prova att byta kanal och se om det hjälper. Antar att du har DHCP inkopplat, hur många anslutningar kan du ha som max?
Använde iStumbler 99 och såg att nätverken runtom ligger på kanal 5, 7 och 11. Så jag satte mig på kanal 1. Min PC kopplar upp sig snabbare men problemet på mac kvarstår.
Vet inte om jag använder DHCP. Under Systeminställningar --> Nätverk --> Airport --> Avancerat --> TCP/IP står det "konfigurera IPv4 med DHCP, om det är det du menar.
Tror jag kan ha 5 anslutningar som max, har provat med endast två datorer samtidigt (PC och en mac) men problemet är det samma. Två anslutningar bör den klara iaf.
Har även en Android-telefon som jag kan koppla upp mot routern, och den fungerar också. Min Android-telefon kan fungera som Wifi-hotspot, dvs jag kan surfa på datorn men använda mobilens nätverk. Alla datorerna, inkl mina två mac kopplar upp sig mot den utan problem.
Har mac några problem med viss kryptering? Tänker om det fungerat bättre fall man använder någon annan kryptering? Min telefon när den fungerar som hotspot använder sig utav WPA(TKIP).