- GustafMA
- Medlem ●
- Stockholm
Eftersom jag börjat med motljusfotografering - kul att bryta mot regler, och jag gillar verkligen effekterna - så har de där dammkornen på objektivet som i normalfallet inte spelar roll plötsligt blivit mycket väl synliga (tänk i termer av fascinerande haloeffekter). Har frågat runt lite bland mina bekanta som tycker att objektiv bäst rengörs med: mjuk duk doppad i sprit, tryckluftsblås, mjuk pensel... många bud, med andra ord.
Vad är rätt?
Använder bara putsduk (torr), kolla kjell o co
Just de, microfiber mena jag. Sitter det kvar andas jag så de blir lite imma o putsar igen.
Tänk på att även om du har kliniskt rena objektiv så kommer du ändå att få effekter från objektivets brytning. En effekt som många uppskattar förstås.
...och får man inte nog så kan man lägga till; effekten heter väl "Linsöverstrålning" i PS va?
Microfiberputsdukar är "the shit", lätta cirkulära rörelser.
Köp en burk sprejluft och blås ett par puff med.
Använd alltid linsskydd - bara av när du fotar, sedan direkt på igen.
Jag har kört old school i alla år: Kodaks linsputspapper. Kodak Lens Cleaning Paper (50-Sheets) EK1546027 B&H Photo Video
Tillägg: Ser att Kodak lagt ner produkten. Där ser man hur snabbt jag gör slut på ett block. Nåja, det finns tydligen andra fabrikat...
Jag har kört old school i alla år: Kodaks linsputspapper. Kodak Lens Cleaning Paper (50-Sheets) EK1546027 B&H Photo Video
Tillägg: Ser att Kodak lagt ner produkten. Där ser man hur snabbt jag gör slut på ett block. Nåja, det finns tydligen andra fabrikat...
Jag köpte själv precis ett paket från Kodak, 1995 eller så och plötsligt lägger dom ner produkten.
Först och främst så behöver du inte köpa några fler produkter än just en microfiberduk/glasögonputsduk för den fixar jobbet på ett ypperligt sätt. Köp två, jag brukar fukta den ena med vanligt vatten och ta bort det värsta, smuts m.m. sen torkar jag med den andra. Tvätta dessa ibland för efter ett tag blir de skitiga och då smetar du bara runt smutsen.
Kolla även om det finns damm inne i optiken och så klart även sensorn.
Ett till tips, har du uv-filter eller något annat filter så kan det vara så att det kan ställa till det lite vid motljusfotografering. Det kan få oväntade effekter genom att ljuset får ytterligare ett lager att studsa igenom, har du möjlighet så tycker jag att du ska testa att skruva av ditt filter och se vad för skillnad det kan göra. Allt beror så klart på hur du tar bilden och i vilken vinkel ljuset faller in mot optik och sensor m.m.
Här kan det finnas utrymme att säga att man får lite vad man betalar för, kvalitetsfilter är oftast bättre när det gäller den här sortens frågor.
Lycka till! Vore kul att se vad du åstadkommer för något.
[...] Ett till tips, har du uv-filter eller något annat filter så kan det vara så att det kan ställa till det lite vid motljusfotografering. Det kan få oväntade effekter genom att ljuset får ytterligare ett lager att studsa igenom, har du möjlighet så tycker jag att du ska testa att skruva av ditt filter och se vad för skillnad det kan göra. Allt beror så klart på hur du tar bilden och i vilken vinkel ljuset faller in mot optik och sensor m.m.
Här kan det finnas utrymme att säga att man får lite vad man betalar för, kvalitetsfilter är oftast bättre när det gäller den här sortens frågor.
Lycka till! Vore kul att se vad du åstadkommer för något.
Säger bara Hoya HMC Pro. Alla andra filter är värdekassa vid jämförelse!
Testa följande: När det är mörkt ser man till att ha en lampa eller annan skarp ljuskälla nära ena bildhörnet. Diagonalt tvärsöver dyker det ofelbart upp en spökbild av lampan. Med ett Hoyafilter blir spökbilden nätt och jämt synlig i en svagt grön nyans. Alla andra filter (som jag provat iaf) blir rejält mycket tydligare. Att skruva av filtret är förstås ännu bättre, men det är ju inte alltid praktiskt.
Säger bara Hoya HMC Pro. Alla andra filter är värdekassa vid jämförelse!
Testa följande: När det är mörkt ser man till att ha en lampa eller annan skarp ljuskälla nära ena bildhörnet. Diagonalt tvärsöver dyker det ofelbart upp en spökbild av lampan. Med ett Hoyafilter blir spökbilden nätt och jämt synlig i en svagt grön nyans. Alla andra filter (som jag provat iaf) blir rejält mycket tydligare. Att skruva av filtret är förstås ännu bättre, men det är ju inte alltid praktiskt.
Ja alla mina olika objektiv är prydda med antingen Hoya eller B&W.
Det är sällan jag tar av dom eftersom jag ofta jobbar i olika miljöer och det händer att man stöter i utrustningen i diverse olika hårda och mindre hårda föremål.
Tack för tipsen, allesamman! Mikrofiberduk ska införskaffas. Har redan luft på burk.
Bonushistoria om alltings allmänna djävlighet: Sedan en tid hade jag bokat tid med en vän - ikväll skulle vi ut och kvällsfota sommarstockholm. Träffas på Rålis, glider iväg längs kajerna mot med Kastellholmen som destination. Underbart ljus, gyllne, mjukt. Massvis av fantastiskt statsliv. Turister. Glittrande vågskvalp. Båtar. Min vän får ihop några hundra bilder. Jag däremot har förstås lämnat batteriet på laddning i morse och glömt att stoppa in det i kameran igen... Nåväl, en fin promenad blev det i alla fall.
Har du inte redan en mikrofiberduk till datorskärmen? (eller är det något annat apple skickar med?)
Mikrofiberdukar finna på din lokala ICA för kanske en femtilapp för en trepack.....
på glas;
1 fuktad i varmt vatten, wipe-on
1 torr efter 10s - wipe-off
Noll kemikalier. OBS, ej BLÖT, fuktig - så det inte rinner.
Funkar på i princip allt, bilinredning, rutor, glasbord, vita tangentbord, skärmar, bordsytor osv...
Fler sidor om UV-filter:
HOYA HMC Super vs DMC vs HMC - FM Forums
Kolla in spökbilden av skrivbordslampan på testbilden. Första bilden är utan filter öht. HMC Super piskar HMC och DMC - men i testet ovan får de lustigt nog så gott som identiska resultat...
Filter Data
Mer info om olika tillverkares mer eller mindre kryptiska modellbeteckningar.
Nyligen gjorde man ett skojigt test när ett gäng filter skruvades utanpå varandra. En "tub" med budgetfilter och en med högklassiga, om än begagnade, uv-filter. Tror att det finns en länk här på 99 någonstans. Annars kan man läsa mer här: LensRentals.com - Good Times with Bad Filters och här Experimenting with Stacks of UV Filters
Här är förresten en sida med test av olika uv-filter: UV filters test - Introduction - Lenstip.com Och vad var det jag sa om Hoya HMC?
UV filters test - Hoya 72 mm HMC UV-0 - Lenstip.com
The unconditional winner of our test! We didn’t expect that the 79 Polish zloty Hoya HMC would win against B+W, Marumi or Heliopan. This filter cuts out the UV radiation the best and has a large visible light transmission (although that 3% value could be a bit less). The very good balance between price and quality easily convinces us to buy it. We don’t have to add anything else, do we?
Va har ni uv-filter till? Kör ni inte digitalt? Ni vet att det blir sämre va?
Förklara gärna!
Får bra mycket bättre bilder med UV filter när jag fotar snett mot solen. Uppenbarligen bara en Illusion?
Om du tycker mer flares ger bättre bilder, så har du förstås rätt. Jag kan gilla effekten ibland, men generellt är det något de flesta fotografer försöker undvika.
UV-filter är bra på två saker: de tar bort UV-strålning (i de flesta situationer helt onödigt) och de skyddar objektivet. För proffs typ pressfotografer som nöter hårt på utrustningen är det sistnämnda förstås jättebra.
Tyvärr stjäl de också ljus och förvränger bilden på olika sätt, dock oftast så subtilt att det knappt märks. Med tanke på vad folk betalar för objektiv för att få lite, lite bättre bilder, så finner jag företeelsen med UV-filter rätt märklig dock, åtminstone för amatörer.
Lite som att sätta klä in en 6 kg:s racercykel i ett kilo plastfilm, för att skydda ramen mot repor...
Lite som att sätta klä in en 6 kg:s racercykel i ett kilo plastfilm, för att skydda ramen mot repor...
Klockren liknelse!
Nej, inte 1 kg plastfilm. Snarare 100-160 g som motsvarar ljusförlusten hos de bättre filtren.
Och alla som sett de två tidigare Hoya HMC (eller var det HMC S?) som suttit på mitt 50/1.4 anno 1985 förstår vilken nytta de gjort. Objektivet är fortfarande "mint" vad gäller glaset medan filtren inte är vackra att skåda.
Tillägg: Självklart var det Skylight. inte UV. Man fotade ju dia!
(För dagens ungdom som inte var med på den tiden: Skylight var ett filter som förutom UV-reduceringen även var lätt varmtonat vilket gav diabilderna en trevligare färgton).
Nej, inte 1 kg plastfilm. Snarare 100-160 g som motsvarar ljusförlusten hos de bättre filtren.
Och alla som sett de två tidigare Hoya HMC (eller var det HMC S?) som suttit på mitt 50/1.4 anno 1985 förstår vilken nytta de gjort. Objektivet är fortfarande "mint" vad gäller glaset medan filtren inte är vackra att skåda.
Tillägg: Självklart var det Skylight. inte UV. Man fotade ju dia!
(För dagens ungdom som inte var med på den tiden: Skylight var ett filter som förutom UV-reduceringen även var lätt varmtonat vilket gav diabilderna en trevligare färgton).
Men att plåta med slitna filter är ju lika illa som o plåta med sliten frontlins om inte ännu värre.
Vad är poängen med mint objektiv om man aldrig använder det fullt ut?