- Chaosstar
- Medlem ●
- Malmö
iFixit har öppnat nya MBA, och även bekräftat att kameran inte är HD, antagligen beroende på tjockleken:
Va trist precis som vi misstänkte, där föll det lite för mig. Kostar ju ändå en slant att byta upp sig till den nya burken.
Hur ska vi göra capeman, ska vi skippa prince konserterna och go crazy in äpplen istället och skaffa nya MBA
Va trist precis som vi misstänkte, där föll det lite för mig. Kostar ju ändå en slant att byta upp sig till den nya burken.
Hur ska vi göra capeman, ska vi skippa prince konserterna och go crazy in äpplen istället och skaffa nya MBA
Haha nej, jag har en sex månader gammal MBA, finns ingen som helst anledning för mig att byta. Så köpgalen är jag verkligen inte.
Det är ju i alla fall väldigt trevligt att "förlusten" av DVD-brännare ledde till en extra hårddiskplats, precis som det varit i Mac mini Server.
AppleInsider | Teardown of Apple's new Mac Mini shows optical drive ditched for second HDD option
Synd att det är sämre SSDs i vissa MBA, PSA: Apple using slower SSDs in some MacBook Air models (video) -- Engadget
Jisses, det är fan inte LITE skillnad heller. Och ett rent jävla lotto när man köper... Nu blir jag riktigt ledsen i ögat!
Trist att det inte är den snabba disken i alla nya MBA, det känns lite taskigt för de som köpt 13".
Jag läste lite igår om det, då uppfattade jag det som att det var 128GB SSD i 11" som var snabbast, standard kongifg. Det stod inget om 256GB SSD, en del väljer säkert den i BTO, vore intressant att veta om även den är långsammare i 11".
man kan ju samtidigt undra hur stor praktisk betydelse denna skillnad har för en typisk MBA-användare. de har uppenbarligen knappast prestanda som första prio?
motsvarande skillnad i energiförbrukning och tillförlitlighet hade väl kanske varit mer intressant?
Det visar sig att nya MBA har ett mindre, billigare Thunderbolt-chip som bl a inte klarar mer än en extern skärm:
AppleInsider | New MacBook Air using smaller, cheaper Thunderbolt chip
Jag tvivlar ändå starkt på att MBA:s inbyggda grafik skulle klara av 2 externa skärmar + sin egna, begränsningen lär sitta i grafikkortet därav tyckte Apple att det inte var någon idé att slänga in ett dyrt TB chip i MBA som ändå inte skulle klara av att leverera.
Plötsligt börjar MBA framstå som en budget-dator när man får reda på sånt här!
Vadå "får reda på"? Apple har inte lovat eller ens antytt nåt annat. Allt framgår klart och tydligt på spec-sidorna:
Apple - MacBook Air - Power and performance thinly veiled.
Apple - MacBook Air - Compare the 11- and 13-inch MacBook Air.
With two 10-Gbps data channels, Thunderbolt lets you transfer data at rates up to 12 times faster than FireWire 800 and up to 20 times faster than USB 2.0.
Dual display and video mirroring: simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560x1600 pixels on an external display
Det är inte Apples fel att folk har för höga förväntningar. Rätt uppebart att man måste snåla nånstans när man gör en så liten dator, man kan inte förvänta sig att den ska vara lika bra som en MBP.
Edit: Gällande den långsammare flashdisken så levererar de till och med betydligt mer än de lovar:
Because flash storage is up to two times faster than a conventional hard drive
Plötsligt börjar MBA framstå som en budget-dator när man får reda på sånt här!
Åh nej! Jag som trodde Apples billigaste laptop, med Intel-grafik, fastlött minne, halvdan skärm och 1,7 GHz i5 var en premiumprodukt
Okej Vassius. Så det du menar är att man MÅSTE läsa det finstilta och man ska INTE förvänta sig det senaste.
Om det står "2x USB connectors" så MÅSTE jag kolla specarna för att vara säker på att det är seanste och inte USB 1.0?
I Flash-frågan handlar det inte om att vad de lovar utan att det är skillnad mellan samma produkter.
Tänk att du köper en bil där bensinförbrukningen och upptäcker att bensinförbrukningen är nästan dubbelt så stor som på polarens bil av exakt samma typ...
Det handlar inte om att lova och antyda, det handlar om att inte mörka.... Vilket man gör i "sälj-sidorna". Det står inget om att thunderbolt är begränsat på de iaf!
Okej Vassius. Så det du menar är att man MÅSTE läsa det finstilta och man ska INTE förvänta sig det senaste.
Om det står "2x USB connectors" så MÅSTE jag kolla specarna för att vara säker på att det är seanste och inte USB 1.0?
I Flash-frågan handlar det inte om att vad de lovar utan att det är skillnad mellan samma produkter.
Tänk att du köper en bil där bensinförbrukningen och upptäcker att bensinförbrukningen är nästan dubbelt så stor som på polarens bil av exakt samma typ...
Det handlar inte om att lova och antyda, det handlar om att inte mörka.... Vilket man gör i "sälj-sidorna". Det står inget om att thunderbolt är begränsat på de iaf!
Vad spelar det för roll att en del diskar är lite snabbare än andra? Apple lovar att den ska vara dubbelt så snabb som en mekanisk disk, och även de långsammare diskarna är betydligt snabbare än så. Om exakta siffror är så viktigt så köper man en annan dator och sätter i en SSD av eget val. Om det är viktigare med en liten och slimmad burk så får man leva med de begränsningar det innebär. Man kan inte få allt.
De har ju inte mörkat nånting, allt står klart och tydligt på infosidan. Det är inte finstilt. Och allvarligt, hur många företag tror du betonar produktens begränsningar på säljsidan?
Och om bensinförbrukningen är viktig så köper du en Prius istället för att gnälla på att din stadsjeep drar 1,5 liter per mil till skillnad från kompisens som drar 1,4...
Hur orkar man hetsa upp sig över sånt egentligen?
Såklart man måste läsa specen innan man köper något.
Tror du att allt är det senaste och bästa versionerna vad du än köper?
Såklart man måste läsa specen innan man köper något.
Tror du att allt är det senaste och bästa versionerna vad du än köper?
Ja. Köper jag en nysläppt MBA och det står att det är Thunderbolt och USB förväntar jag mig att det är senaste versionerna och inte några light-interface. Precis på samma sätt som jag förväntar mig att alla bokstäver finns på ett tangentbord när jag köper det, så att inte några saknas...