Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MiniDV: 12 vs 16 bit - fråga

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 10:06

Jag har kompis som reser jorden runt just nu och samtidigt spelar in allting med en DV-kamera. Nu fick jag en fråga från honom som jag blev lite fundersam över. Han han "misslyckats" och spelat in allting än så länge i 12-bitars ljud. Frågan är om han ska fortsätta köra på detta eller ställa om till 16-bitars ljud. Jag antar det är dumt att blanda 12 och 16 bit:s ljud kanske?

Någon som vet/har erfarenhet? Kan 12-bits ljud bli problem vid redigering?

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-16 10:18

är inte 100% men har för mig att FCP bara vill ha 16bit. Varför köra på 12bit överhuvudtaget när man kan köra 16bit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 10:21

Varför köra på 12bit överhuvudtaget när man kan köra 16bit.

Argh... Han gjorde bort sig. Självklart ska man köra 16-bit. Frågan är:

- Ska man fortsätta köra ALLT i 12-bit för att en enhetlig standard?

eller

- Ska man köra resten i 16-bit så man får 50% 12-bit material och 50% 16-bit?

Någon som har erfarenhet? Vi snackar om stora mängder video alltså.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-16 10:27

Jag skulle gå över till 16bit. Det lär vara lättare att jobba med.
Kolla in apples sida och se vad dom säger om 12 vs 16.

Jag tror att han får ljudsynkproblem om han redigerar i FCP och har olika bitars ljud. FCP kräver att man väljer vad man har för ljud. Självklart går det att lösa men det blir mer jobb.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 12:10

Jag tror att han får ljudsynkproblem om han redigerar i FCP och har olika bitars ljud.

Exakt vad jag tror kan hända. 12-bit ljud jobbar i 32 kHz medan 16-bit ljudet jobbar i 48 kHz. Bordar för problem i mina öron.

FCP kräver att man väljer vad man har för ljud. Självklart går det att lösa men det blir mer jobb.

Hur löser man det? Ska han fortsätta spela in med 12-bit eller gå över till 16-bit!?

Man löser det med att importera och konvertera ljudet.
Det är nog bäst att hålla samma standard projektet igenom och försöka lära sig något av sitt misstag.:)
Jag hade detta problem för något år sedan. Fick filmer från 2 kameror med olika inställningar. Det blev en hel del pyssel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 14:57

Så jag ska be honom fortsätta köra med 12-bit då alltså?

Kvalitén blir kanske sämre men alltså vi prata om ett antal timmar material som skulle behöva konverteras om vi då kör 12 och 16-bit audio, men det kanske blir bättre i slutändan ändå?

De finns inga problem med att redigera i 12-bit audio eller?

Jag kan inte tänka mig att resultatet skulle bli sämre genom att redigera i 12-bitar.
Det är väl som att ta en mp3a och konvertera den till aiff, inte blir den bättre.
Jag tror inte att det skall vara några problem men han måste se till att ha rätta inställningar för projektet i FC innan han börjar. Om jag inte missminner mig så måste han göra inställningarna innan han startar ett nytt projekt. M.a.o. öppna FC - gör inställningarna - skapa ett nytt projekt.
Som sagt, det var länge sedan jag behövde rota i inställningarna.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 19:21

What About Audio?

DV audio can be either 32K/12 bit or 48k/16 bit. Final Cut will work with either and with 44.1k material, as well. It converts 12 bit material to 16 bit when loaded. It can also mix resolutions and will resample as needed on the fly, so you can freely intercut material at different resolutions – something your Avid can’t do. Final Cut can play as many tracks as the CPU can handle (about 8 on a stock G4) but it can only output two channels simultaneously. This is a big step backwards for those of us who like to output 8 tracks of digital audio directly to a DA-88. Audio is digitized and played back using the standard hardware built into your Mac, and while it sounds pretty good, it is not of the quality we’re used to from the DigiDesign boards the Avid uses. Support for extra audio hardware is limited.

http://www.editorsguild.com/newsletter/MayJun00/tip_fcp.html

We'll start this lesson at the very beginning- acquisition of material. If you're using a DV camera you must check your audio settings. Too many cameras are coming from the factory with the audio settings set to 12 bit/32 KHz. DV cameras have two settings- 12 bit and 16 bit. The 12 bit setting records at 32 kHz and the 16 bit setting records at 48 kHz. There is no reason to ever use the 12 bit setting unless you are planning on doing overdubs directly into the camera. Since you're reading this article, I'll assume that you will be using Final Cut Pro, so a 16 bit setting is mandatory in my opinion.

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/omf_export_protools.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 20:17

Okej, då ska det alltså inte vara ett problem att blanda?

Gud vad svårt det var ett få ett konkret svar då

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 20:41

här står det ju klart och tydligt:

"DV audio can be either 32K/12 bit or 48k/16 bit. Final Cut will work with either and with 44.1k material, as well. It converts 12 bit material to 16 bit when loaded. It can also mix resolutions and will resample as needed on the fly"

så byt till 16.

Hmmm...

Ser vad det står. Trots det så har jag haft problem med ljudet då projekten haft annan upplösning än vad som funnits på kameran.

Det här är också ganska tydligt från Ken Stone:

"When capturing into Final Cut Pro, make sure your capture setting is set to 48 kHz as well as your sequence setting. It is possible for Final Cut Pro to play back 48 kHz audio in a 44.1 kHz sequence, but you are putting undue strain on the realtime sample rate conversion capabilities of Final Cut Pro, and could possibly drop frames as you are playing. Always try to match your audio file settings with your sequence settings."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 10:12

Det senare har jag också haft... Problem.

• Oregistrerad
  • 2003-06-20 01:15

svårt läge, i tidigare versioner av FCP har jag råkat ut för märkligheter med blandade ljudupplösningar, men mitt intryck är att 3:an omsamplar utan att tappa synk nu, åtminstone på kortare projekt. Längre har jag inte provat. Vill man vara helt super 200% säker, skarpt läge och deadlines e.t.c skulle jag nog hålla mig kvar på enhetlig ljudupplösning, i ditt fall 12 bitar, men som sagt, svårt läge. Har du tid att omkonvertera om du stöter på problem så skulle jag köra på 16 bitar fortsättningsvis.

sen är det ju otroligt viktig att använda rätt capture inställning för 12 resp, 16 bitar, annars är det garanterat osynk problem. speciellt omständigt om man har blandade upplösningar på samma band.

1
Bevaka tråden