- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
Har haft tre och kan bara säga en sak, sämre operatör och täckning får man leta efter. Numera är det bara Telia som gäller där täckningen är superb.
Jag har gått från Telia --> 3 och ångrar verkligen inte det. Telias datatrafik går allt för ofta på Edge vilket gör surf till en mardröm. Det kan hända att det är lite färre staplar med 3 men rent generellt har det inte varit sämre ljudkvalitet enligt min erfarenhet. Den enda konsekvensen av 3 något sämre täckning är att batteriet tar slut lite fortare. Fördelarna överväger summar summarum.
Mycket möjligt att det fungerar i storstan men kom ut på landet eller gå ner i garage eller källare då funkar inte 3 medan Telia fungerar.
Även med en enda stapel i täckning får jag alltid 3G med Tre. De gånger jag haft noll täckning med Tre, kanske jag skulle haft någon täckning med Telia, men den täckningen skulle ändå vara tämligen oanvändbar kvalitetsmässigt, både för telefoni och data.
Även med en enda stapel i täckning får jag alltid 3G med Tre. De gånger jag haft noll täckning med Tre, kanske jag skulle haft någon täckning med Telia, men den täckningen skulle ändå vara tämligen oanvändbar kvalitetsmässigt, både för telefoni och data.
Med Tre så är det väl iofs antingen 3G eller inget, de har väl inte GSM längre?
Med Tre så är det väl iofs antingen 3G eller inget, de har väl inte GSM längre?
Det hedrar dem att de vågar satsa på kvalitet och inte kan fega ur på Edge. Dålig täckning med Telia har nästan alltid inneburit usel data- och samtalskvalitet. Med Tre räcker det med att ha en enda stapel för perfekt tal och datakvalitet.
Vilket gjorde att jag blev lite fundersam över planB's inlägg
Vad var det som var underligt med det?
Det hedrar dem att de vågar satsa på kvalitet och inte kan fega ur på Edge. Dålig täckning med Telia har nästan alltid inneburit usel data- och samtalskvalitet. Med Tre räcker det med att ha en enda stapel för perfekt tal och datakvalitet.
Vad var det som var underligt med det?
Ja, du underströk att du alltid fick 3G och det är ju inte så konstigt då de enbart erbjuder 3G?
Ja, du underströk att du alltid fick 3G och det är ju inte så konstigt då de enbart erbjuder 3G?
Jo, jag vet att det nämts tidigare och jag redan postat ett liknande inlägg tidigare, men jag ville ändå lyfta fram att man inte kan jämföra Tre och Telia bara på antalet staplar.
kan ju nämna att jag gått från Telenor till 3 precis (mest pga att det skulle bli billigare för flickvännen att ringa/messa mig).
Men de är bra mycket bättre än Telenor iaf. Överföringshastigheten är tusen gånger bättre än vad jag någonsin fick med Telenor. Mottagningsmässigt har jag mest rört mig i Stockholm men på jobbet där varken Telenor eller Telia fungerar kan jag numer ta emot, maila, messa och ta emot samtal överallt. Vilket är otroligt skönt.
Detta är ej bekräftade rykten och jag tror det är bara svammel men vem vet.
Men enlig teknik ansvariga på telia så är 3g nät mer eller mindre fullbelastat och man rekommendar mitt företag att be mobil användarna att köra med gsm för att säkerställa kvaliteten på samtalen, idag är det extremt mycket tappade samtal samt bristande takvalitet på ljudet oavsett vilken telefon man använder.
Dom hävdar att andra operatörer skulle ha samma problem men tja.
Men enlig teknik ansvariga på telia så är 3g nät mer eller mindre fullbelastat och man rekommendar mitt företag att be mobil användarna att köra med gsm för att säkerställa kvaliteten på samtalen, idag är det extremt mycket tappade samtal samt bristande takvalitet på ljudet oavsett vilken telefon man använder.
Kan ju bli rätt svårt då Tre inte har GSM
Det är väl inte helt otänkbart att 3G-näten är överbelastade. Allt fler använder allt fler tjänster som kräver allt högre kapacitet. För min egen del så upplever jag att Telias 3G i Sundsvall med omnejd har blivit lite slöare över tid. Operatören 3 fungerar betydligt bättre, vilket är främsta orsaken till att jag kör det istället för Telia i min iPad 2. Jag har däremot inte upplevt några tappade samtal eller bristande ljudkvalitet.
Som ett sidospår kan jag berätta att 3G-näten gick på knä i Visby i år när det var Almedalsveckan.
Hur mycket snabbare än vad?
Jag får normalt ca 1,5 Mbps på Telia, mellan 1-3 Mbps. Vad ger 3? Givetvis beroende på signalstyrka mm, men vilka siffror kommer ni upp till vid "normal" användning?
Vi satt på ett café nyligen och testade. Jag fick runt 6Mbit på min iPhone 4 med Tre - både lillebror och min fru fick 1.1-1.4Mbit på Telia.
Den här bilden stämmer rätt bra:
http://static.feber.se/article_images/21/00/83/210083_980.jpg
Har alltid bättre täckning än mina vänner med iPhone, syftar på tillfällen man är på udda ställen, som långt ut på landet eller vid vattnet.