Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPadens 3G-hastighet blev långsam efter månadsskiftet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en iPad 2 3G. Jag använder bara dess 3G-uppkoppling (ingen WIFI alltså) och det har funkat jättebra tills häromdagen (måndags). Den blev plötsligt väldigt långsam t.ex. när den laddar hemsidor i Safari och det är i princip omöjligt att browsa eller ladda ner något från App Store. Har ni några tips?
Min operatör är Tele2.
Tack på förhand!

-Shantaram

Har du kollat med din operatör om ditt abonnemang har förändrats på något sätt?

Vilken typ av abonnemang har du?

Har du provat något så enkelt som att starta om iPaden?

Nej, vad jag vet så skall inget ha ändrats. Det skulle vara konstigt eftersom jag köpte den för ca 4 veckor sedan.
Jag kommer inte riktigt ihåg namnet men enligt försäljaren så skulle det vara helt fri surf. Inget tak eller liknande. Dessutom så borde väl skickad och mottagen data nollställas vid månadsskiftet OM det skulle vara så att försäljaren drog en vit lögn?

Ja, det har jag. Ingen skillnad.

• Medlem
  • 2011-08-04 22:04

Även om det inte finns något tak, så brukar det finnas en gräns för mängd data. När denna passerats går hastigheten ned kraftigt. Ibland till någonstans mellan 64-128 kb/s.

Det enklaste är nog att kolla med deras support först, för att utesluta att problemet ligger i själva abonnemanget.

Att en säljare säger "helt fri surf" betyder ingenting. De lever på att mörka de verkliga villkoren.

Tack för svaren. Skall in till den lömske säljaren i morgon
Men även om det visar sig att han har blåst mig så borde väl min lovade hastighet vara tillbaka efter månadsskiftet och inte dras ner till en lägre hastighet?

Ursprungligen av SHANTARAM:

Men även om det visar sig att han har blåst mig så borde väl min lovade hastighet vara tillbaka efter månadsskiftet och inte dras ner till en lägre hastighet?

Det där beror lite på hur din faktureringsperiod ser ut samt hur systemen hos Tele2 fungerar.

Som många före mig redan har skrivit så sänks hastigheten efter en viss förbrukad datavolym beroende på vilket abonnemang du har. Tele2s dyraste abonnemang ger "Fri surf" men inte "obegränsad", detta är en viktig skillnad.

Fri surf = surfa hur mycket du vill, men efter en viss dataförbrukning så sänks din hastighet men du kan fortsätta surfa.

Har säljaren lovat dig "fri surf" så har han teoretiskt sätt inte lurat dig men han borde ha berättat för dig att hastigheten efter en viss gräns/eller vid extremt hög användning kommer att sänkas. Om säljaren däremot har lovat dig "obegränsad surf" då har han vilselett dig, men hans avsikt behöver inte ha varit att lura dig utan han kan själv ha missuppfattat informationen. Du kan själv läsa på här om vad som gäller för Tele2s mobila bredband

http://www.tele2.se/files/T2P_031_01-09.pdf

Hoppas det blev lite klarare

OK, det börjar bli lite klarare nu. Det är tyvärr inte första gången man glömmer läsa det finstilta. Jag besöker Tele2 idag och försöker lösa det hela.
En sak till som jag undrar över, skall "data roaming" var på eller av när man är i Sverige och surfar "normalt"?

En sak till som jag undrar över, skall "data roaming" var på eller av när man är i Sverige och surfar "normalt"?

Den ska i princip alltid vara av.

Den behövs bara om du vill använda andra operatörer än din egen.

OK, tack så mycket. Ni alla har varit till stor hjälp!

1
Bevaka tråden