Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd inför SSD till MBP mid 2010

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Sitter på en MBP mid 2010 Core 2 Duo. Hade tänkt peta in 8 GB minne i den.
Men nu närmast kommer utbyte till SSD disk.

Har spånat runt lite och kikat på 3 kandidater, skulle nu vilja ha lite tips och råd på vilken folk anser gör mest rätt för sig.

Är insatt i att datorn endast har SATA-II men har ändå tänkt att satsa på en SATA-III då dessa vad jag förstått är bakåtkompatibla till SATA-II. Detta pga att jag ev byter upp mig nästa år till SATA-III Mac.

De jag kollat på är:

OCZ Vertex 3 120GB Read 550mb/sec Write 500mb/sec
Corsair Force GT 120GB Read 555mb/sec Write 515mb/sec
Intel 510 120GB Read 450mb/sec Write 210mb/sec

Vad jag är ute efter är ju självklart snabbare uppstart samt att det ska va fart i programstart och datorn överlag.

Någon som testat dessa diskar och kan uttala sig om vilken man bör satsa på?
Har hört att Intel disken ska vara ruggigt stabil, medans OCZ är ruskigt snabb.
Corsair har jag inte hört något om från någon, har en sådan liggandes på jobbet jag förmodligen kan köpa loss till hyffsat pris.

Men skulle vilja veta om det är någon som testat eller har mer och berätta om diskarna?

Tacksam för snabbt svar
//Sebbe

Jag har en sådan dator du har och precis slängt in 8Gb plus Intel 510 SSD.

Rekommenderas starkt om du anser dig ha råd.

Jag valde Inteldisken pga. att de har det bästa ryktet och siffrorna räcker gott till MBP'n.
Datorn startar på några få sekunder och allt startar direkt. Filkopiering är sjukt snabbt och pga ökat arbetsminne kan man köra tyngre program utan att bli rastlös i väntan på att saker ska hända.

Själv spelar jag lite och jag kan köra på tyngre inställningar med denna setup (vilket egentligen är sjukt med tanke på det otroligt kassa grafikkortet).

Datorn blir något tystare, svalare och får bättre batteritid.

Det enda kruxet är TRIM-stöd.
Jag har läst mig till att Snow Leopard inte stödjer TRIM alls och att Lion bara stödjer de SSD-diskar som Apple kränger.
Om detta stämmer för Lion vet jag inte men till Snow Leopard har jag installerat ett hack som gör att TRIM funkar. Det är ett måste till SSD.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2011-08-09 10:17

Trim verkar inte vara ett måste om SSD'an har bra garbage collector. Man kan dock få igång trim både i 10.6 och 10.7 genom "SSD Enabler".
Finns en tråd här på 99 samt en längre på macrumours för mer info.
En MBP 2010 har inte s-ata 3 så de nyare SSD'erna blir strypta till max 375Mb/s (384MiB/s).
Ren överföringshastighet är dock inte det mest intressanta (för de flesta) utan IOPS.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-08-09 13:10

Själv har jag en Intel 510 på 250 GB i min MBP 2011. Dock sitter den på SATA II-platsen istället för DVD:n. I och med att alla diskarna du nämner ovan kommer att maxas på SATA II så tror jag hastigheten inte spelar så stor roll för dig.

Skulle väl vara skrivhastigheten som Inteldisken är dålig på. Corsair har jag hört gott om, men det har jag också om Intel. Nåja.

Ursprungligen av Kalle W:

Skulle väl vara skrivhastigheten som Inteldisken är dålig på.

Dålig och dålig - jag koppade över en full dvd på ett fåtal sekunder. Dålig om man jämför med de andra under optimala förhållanden och kopplat med SATA III kanske.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-08-09 21:05
Ursprungligen av kenta777:

Dålig och dålig

Det har du helt rätt i. "Inte lika bra" är nog mer korrekt språk.

1
Bevaka tråden