Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa program på App Store till företag?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 00:46

Verkar gå att köpa volymlicenser på det mesta.

Hittade exempelvis Lion i Apple Business Store.

Tyvärr gäller det bara minst 20 licenser av varje app. Väääldigt många verksamheter/företag faller ju därmed bort. Poff.
Apples nya lösning för försäljning är ju det absolut starkaste beviset på att dom ger fullständigt fn i företagsförsäljning. Det är ganska omtumlande coolt och uppkäftigt att dom kan göra detta - och ändå inte förlorar många dollar/kunder, ty företagen köper ändå produkterna - hittar omvägar och trixar och fixar och trular för att få tag på appsen :-D. Detta måste väl ändå vara unikt i världen.

Ursprungligen av prince:

Verkar gå att köpa volymlicenser på det mesta.

Hittade exempelvis Lion i Apple Business Store.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-10 01:43

Fast hur många professionella program kan man bara köpa via App store?

FCPX, Motion, Compressor. Det är bara början. Snart gäller det allt från Apple. Logic Pro t.ex.

Och nästa Aperture så klart.

(ursäkta masspostning - vet ej hur man redigerar med iPhone)

Faktum är att tusentals - kanske miljonen - proffs berörs av kruxet att inte kunna köpa apps via företag/faktura. Nästan ingen i musik - och videobranchen är intresserade an 20+ licenser. Industrin består i huvudsak an kunder som bara behöver 1-3 licenser.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-08-15 13:49

Från Apples Hjälp-sida:

Citat:

Varför betalar jag 21% moms på beställningar som hämtas elektroniskt, och på andra produkter som klassas som tjänster?

Momssatsen för Apple-kunder som hämtar sina beställningar elektroniskt, eller på andra produkter som klassas som tjänster, är 21%. Beställningar som hämtas elektroniskt ses som en tjänst och inte som en faktisk produkt, och eftersom tjänsten tillhandahålls från Irland gäller Irlands momssats på 21%.

Vad det innebär i praktiken vid bokföring av inköp från App Store är för mig ännu oklart...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-15 14:10
Ursprungligen av shamash:

Från Apples Hjälp-sida:

Vad det innebär i praktiken vid bokföring av inköp från App Store är för mig ännu oklart...

4535 Inköp av tjänster annat EU land, Debet: xxx kr.
1920 Bankkonto, Kredit: xxx kr.
2617 Utgående moms omvänd skatteskyldighet, Kredit: 25% på xxx kr.
2645 Ingående moms utlandet, Debet: 25% på xxx kr.

Ursprungligen av planB:

4535 Inköp av tjänster annat EU land, Debet: xxx kr.
1920 Bankkonto, Kredit: xxx kr.
2617 Utgående moms omvänd skatteskyldighet, Kredit: 25% på xxx kr.
2645 Ingående moms utlandet, Debet: 25% på xxx kr.

Detta gäller inte om man betalt EU-momsen. Det gäller bara om du fått en faktura utan moms, dvs. omvänd skattskyldighet ("Reverse charge"). Har du betalt EU-momsen är det en kostnad i bokföringen (du bokför alltså hela beloppet som kostnad, t.ex. 4535 eller 5460 eller likn.) såvida du inte återsöker den i efterhand.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-08-15 14:15

Se där ja! Tackar

Fast om jag kommer ihåg rätt så måste momssumman framgå av kvitto/faktura för att man ska få göra avdrag och det gör den väl inte på dessa köp, eller?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-15 15:58
Ursprungligen av macwitty:

Fast om jag kommer ihåg rätt så måste momssumman framgå av kvitto/faktura för att man ska få göra avdrag och det gör den väl inte på dessa köp, eller?

Man skall kunna få ett momskvitto av Apple i efterhand, men då är det som vanligt inte svensk moms.

Ursprungligen av macwitty:

Fast om jag kommer ihåg rätt så måste momssumman framgå av kvitto/faktura för att man ska få göra avdrag och det gör den väl inte på dessa köp, eller?

Momssumman av totala beloppet samt org-nr.

Bevaka tråden