Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk havererar (iMac 27" Late 2009)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Öppnade Disk Utility och möttes av detta:

Laddade hem SMARTreporter och kontrollerade värdena.

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: FAILED!
Drive failure expected in less than 24 hours. SAVE ALL DATA.
See vendor-specific Attribute list for failed Attributes.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 003 003 036 Pre-fail Always FAILING_NOW 4004

Sitter en Seagate ST31000528ASQ 1TB i datorn. Vad göra mer än att ta backup på allt (redan gjort)?

Verkar tyvärr bara vara nyare modeller av iMac. Sökte med mitt serienummer om det gällde min dator: "The iMac serial number you entered is not eligible for this program. No further action on your part is needed at this time."

Får väl hoppas att datorn håller ihop tills löning, köpa en SSD och försöka byta själv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-15 15:49
Ursprungligen av radaradam:

Verkar tyvärr bara vara nyare modeller av iMac. Sökte med mitt serienummer om det gällde min dator: "The iMac serial number you entered is not eligible for this program. No further action on your part is needed at this time."

Får väl hoppas att datorn håller ihop tills löning, köpa en SSD och försöka byta själv.

Aah, missade att det inte gällde din årsmodell. Då återstår bara att byta ut hårddisken. Lämna in den på verkstad eller göra det själv, lite beroende på hur händig du känner dig.

Byta ut den?

Har kollat in lite olika guider och det verkar som något jag kan klara själv. Största problemet verkar vara att hålla damm borta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-08-15 16:06

Och, du måste ha "rätt" disk. Om du inte installerar en med inbyggd temperatursensor så kommer fläktarna att rusa. För att förhindra detta kan man visst bygla på något sätt, men då försvinner temperaturövervakningen.

Ursprungligen av bollman:

Och, du måste ha "rätt" disk. Om du inte installerar en med inbyggd temperatursensor så kommer fläktarna att rusa. För att förhindra detta kan man visst bygla på något sätt, men då försvinner temperaturövervakningen.

Gäller det så gamla modeller som från 2009? Det handlar väl bara om den senaste (eller två senaste) modellen?

Ursprungligen av Capeman:

Gäller det så gamla modeller som från 2009? Det handlar väl bara om den senaste (eller två senaste) modellen?

Kom late 2009, lite mer info om det här; Upgrade the Hard Drive in a Late 2009 iMac - Special Heat Sensor Cable Used in Late 2009 iMac Hard Drives

Verkar finnas ett (eller flera) program nu som löser det utan att man måste modda hårdvara; http://www.hddfancontrol.com/

Tänkte bygla fläktsensorn och sen styra fläktarna med mjukvara.

Ett annat alternativ är ju att skaffa mig en optibay, och ersätta Superdriven med en SSD. Och då även köpa mig en ny 3,5" HDD att ersätta den felaktiga med. Detta alternativet är nog det bästa då jag då får mer lagringsutrymme och slipper hålla på med externa hårddiskar.

1
Bevaka tråden