Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hamstring av USB-minnen

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gick in i en Expertbutik i Stockholm för att köpa ett usb minne på 4 GB. Slut sa personalen - det hamstras inför avgiftshöjningen 1 september. Trodde jag aldrig skulle hända.
Köpte ett par på Elgiganten - så finns gör det.

Skadad som man är av anatomiföreläsningarna så läste jag in en muskel i din rubrik och blev genast både förvirrad och intresserad.

Ursprungligen av Capeman:

Skadad som man är av anatomiföreläsningarna så läste jag in en muskel i din rubrik och blev genast både förvirrad och intresserad.

Haha, känns igen!

Men apropå hela copyswede-grejen: herregud så dumt. Inte för att det är något problem - bara ytterligare en grej man måste köpa utomlands. Det enda är ju att det börjar bli så lite jag betalar svensk moms på, känns lite fel när jag ändå tycker att man ska göra rätt för sig. Men jag vägrar göra det om man samtidigt måste betala avgift till maffian, särskilt som att jag bojkottar dem på alla andra fronter (vpn-konto + netflix, amerikanskt iTunes-konto o.s.v.).

Haha, jag tänkte samma som du, Cape.

Jo, det var väl någon som sa att Copyswede kunde ta och stoppa svenska usbminne och diskar någonstans

Fast det är ett gyllene tillfälle för handlen att bli av med gamla lager

Ursprungligen av macwitty:

Jo, det var väl någon som sa att Copyswede kunde ta och stoppa svenska usbminne och diskar någonstans

Fast det är ett gyllene tillfälle för handlen att bli av med gamla lager

Ja och ett jubeltillfälle för handeln att lägga på "lite i överkant" när nya priserna sätts....

Behöver just nu inga minnen, tur är väl det.

Får väl beställa någonstans utom gränsen ifrån i framtiden.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-19 17:32

Glöm inte att om man har en proffesionell verksamhet som är beroende av lagringsutrymme så kan man slippa dessa 30% genom en ansökan hos CopySwede. Något jag fyllde i under dagen. Nu ska jag bara köpa frimärke och posta den.

Ursprungligen av andas:

Glöm inte att om man har en proffesionell verksamhet som är beroende av lagringsutrymme så kan man slippa dessa 30% genom en ansökan hos CopySwede. Något jag fyllde i under dagen. Nu ska jag bara köpa frimärke och posta den.

Sedan måste du hitta någon som acpterar att dra av summan - inte alla gör det, extra administration kostar också

Ursprungligen av andas:

30% ?!!!

Otroligt att dom kör med snigelpost Det är ju sanslöst. Vilket århundrade lever dom i? Varför inte en webblösning? Jisses. Dom har kanske fax i alla fall :-D. CopySwede.

Ursprungligen av andas:

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-20 09:36

Det är inte bara det. De kräver ett utdrag från bolagsverket som verifierar att jag är firmatecknare. Det känns som om jag ansöker om tillåtelse att bära vapen på allmän plats eller nåt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Otroligt att dom kör med snigelpost Det är ju sanslöst. Vilket århundrade lever dom i? Varför inte en webblösning? Jisses. Dom har kanske fax i alla fall :-D. CopySwede.

• Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-20 12:25

Med tanke på att de försöker avgiftsbelägga ny teknik istället för att omfamna den så är din fråga gällande århundrade väldigt relevant

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju inga omvälvande prishöjningar det handlar om, det har ju funnits på all annan lagringsmedia tidigare dessutom.

ifrån: Branschinformation: Privatkopieringsersättning på USB-minnen och externa hårddiskar från 1 september

"USB-minnen >2 GB: 1 kr/GB upp till 80 GB

Extern hårddisk: 80 kr/enhet"

Ursprungligen av panther:

Det är ju inga omvälvande prishöjningar det handlar om, det har ju funnits på all annan lagringsmedia tidigare dessutom.

ifrån: Branschinformation: Privatkopieringsersättning på USB-minnen och externa hårddiskar från 1 september

"USB-minnen >2 GB: 1 kr/GB upp till 80 GB

Extern hårddisk: 80 kr/enhet"

Nej - det är väl som så ofta - "principen". Eller om man hellre vill "en extra avgift på allt som går att lägga avgift på":'(

Nu ska jag nog ta och gå med i klubben för privatkopiering mellan kompisar, hörde att det är ungefär 4,6 miljoner polare i den nu.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-19 21:31

Jag kör med interna hårddiskar i min externa dockningstation... Lång näsa åt CopySwede

Kan nån förklara hur det här kan ha lagakraft?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-20 09:44

Jag vet förvisso inte om det har laga kraft eller om alla helt enkelt valt att böja sig efter Copyswedes vilja. Men det är väl av gammal tradition de får igenom det. Det har tidigare funnits samma avgift på kassettband, videoband och CD/DVD-skivor.

Jag tog kanske i när jag sa 30% när tråden handlar om USB-minnen. Men vidgar man resonemanget till att inkludera även hårddiskar så kostar det 300 kr för en disk över 250 GB. Och det blir i vissa fall mer än 30%.

Från Copyswedes hemsida:

Lagringskapacitet
Ersättning/st i kr
Upp till 50 GB - 3,5 kronor/GB
50- 80 GB - 175 kronor
81-160 GB - 225 kronor
161-250 GB - 250 kronor
>250 GB - 300 kronor

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan nån förklara hur det här kan ha lagakraft?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-20 09:51
Ursprungligen av andas:

Jag tog kanske i när jag sa 30% när tråden handlar om USB-minnen. Men vidgar man resonemanget till att inkludera även hårddiskar så kostar det 300 kr för en disk över 250 GB. Och det blir i vissa fall mer än 30%.

Den där listan med priser gäller mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk.

Det som Copyswede nu vill få igenom är avgift för externa hårddiskar (och tex USB-minnen) avsedda för enbart lagring. Och det är inte samma ersättningsnivåer det handlar om för dessa.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-08-20 10:01

Så sant som det var sagt. Det priser som ev. kommer gälla från 1 september är:
"För försäljning av USB-minnen större än 2 GB blir ersättningen som elektronikbranschen betalar 1 kr/GB upp till 80 GB. För externa hårddiskar blir ersättningen 80 kronor per enhet."
Inte lika blodigt alltså. Men detta verkar bara vara ett krav från Copyswede som det är upp till varje handlare att följa eller ej. Men Copyswede har förhållningsregler från både EU och Riksdagen i ryggen så det är inte bara tomma hot.

Ursprungligen av Mija:

Den där listan med priser gäller mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk.

Det som Copyswede nu vill få igenom är avgift för externa hårddiskar (och tex USB-minnen) avsedda för enbart lagring. Och det är inte samma ersättningsnivåer det handlar om för dessa.

Så folk hamstrar för att priset går upp med en tjuga på en pinne.

Flockbeteendet hos homo sapiens ger jag inte mycket för...

• Medlem
  • 2011-08-20 09:54

Jag ska ta ut enavgift på skithuspapper som ska gå till att bevara regnskog. Alla som köper hushålls-/skithuspapper får betala 40 kronor extra per rulle. För pengarna jag får in köper jag skog som jag sedan avverkar och tjänar ännu mera pengar!

Elektronikbranschen | UMA avvisar Copyswedes krav på avgift
Elektronikbranschen förbereder att dra det inför domstol men tills dess gäller CopySweds "beslut"

Vad blir kostnaden för att lagra i molnet?

Hårddisk är ju liksom 2001...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-20 12:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad blir kostnaden för att lagra i molnet?

Hårddisk är ju liksom 2001...

Jag tycker molnet i så fall är mera 1984. Boken, alltså.

Molnet dröjer, de är ju inte så moderna av sig.
Än har de inte kommit till Blueray-skivor

Det är skönt att hårddisktillverkare ofta har sin egen, längre, garanti. Inga problem att beställa från utlandet med andra ord.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-20 14:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är skönt att hårddisktillverkare ofta har sin egen, längre, garanti. Inga problem att beställa från utlandet med andra ord.

Bra idé. Amazon.co.uk har snabba leveranser av skivor, dvd och böcker jag köpt.

Ursprungligen av planB:

Bra idé. Amazon.co.uk har snabba leveranser av skivor, dvd och böcker jag köpt.

Jupp, jag tror även att det kommer bli en hel del "smuggel" av lagringsmaterial om det här går igen. En tjuga på USB-minne låter kanske inte som mycket, men när hårddiskar och liknande i snabb takt ökar i storlek (och därmed även i pris) blir det plötsligt värt att åka utomland och köpa med sig ett gäng och sälja på exempelvis blocket.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-20 16:01
Ursprungligen av PeeMaN:

men när hårddiskar och liknande i snabb takt ökar i storlek (och därmed även i pris) blir det plötsligt värt att åka utomland och köpa med sig ett gäng och sälja på exempelvis blocket.

Det är 80 kr per enhet, fast pris oavsett lagringsmängd, när det gäller dom externa hårddiskarna. Jag tror inte du tjänar så mycket på att smuggla in och sälja. Men det är kanske känslan av att lura Copyswede som är det viktiga.

http://www.copyswede.se/press/pressmeddelanden/2011-08-18/

Och folk hamstrar 4GB USB-minnen för att spara 4 kronor. Dumheter.

Bevaka tråden