Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve RAID frågor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-08-20 23:44

Hej jag har funderat på att köpa en Xserv raid som jag tänkte koppla ihop till min power pc g5 nu har jag dock lite frågor å funderingar som jag tänkte kolla med er ifall ni kan hjälpa mig med

1. Behöver jag ett Apple Fiber kort i min g5'a för att komma åt RAID'en lr kan man använda ethernet porten , lr är den bara för remote admin ?

2. Kan man använda vilka diskar man vill i den ?

// jimmy

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2011-08-21 09:56

1: Via ethernet ja. Använd programmet RAID Utility.

2: Nej, det måste vara Apple-specifika diskar.
En följd av detta är att en Xraid är värdelös efter fem år, vilket är den tidsgräns som Apple inte längre levererar reservdelar till sina grejer. Jag sitter själv i situationen att jag måste utrangera en Xraid då det inte finns reservdelar att tillgå den dag en disk havererar.

3. Vill du köpa en Xraid har jag en till salu om ett par veckor. Billigt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-08-21 16:37

Ok , så jag behöver inte ett Apple fiber kort för att komma åt datan ? tänkte använda den som en network share

vad hade du tänkt dig för pris på din RAID ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-09-15 07:17

Jo, man behöver ett fiberkort, annars kommer man inte åt datan. Ethernet-portarna är endast till för övervakning.
Sen, man behöver inte alls specialdiskar, det går bra med vanliga jäkla PATA-diskar, max 500GB.
Jag kan också tänka mig att köpa den till rätt pris, till jobbet faktiskt!

Fiberkort - Attotech har fina billigare kort.
Det finns billigare och snabbare disksystem än Xraid och Promise Vtrak.

1
Bevaka tråden