Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som undervisar programmering på Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter någon skola/något universitet där man undervisar programmering på Mac. Det har att göra med den utvecklingsmiljö som jag började med för några år sedan, och fortfarande jobbar med en del. Om jag skall komma vidare med det som seriöst projekt så måste jag kunna göra seriösa utvärderingar, och det kan man inte göra här i Linköping eftersom det inte finns Macar i undervisningen (och att göra en Linux- eller Windowsport skulle ta tid som jag inte har). Allra helst skulle jag vilja få prova mitt program i full skala i en kurs, allra helst med nybörjare eller näst intill.

Så finns det några Macar i undervisning någonstans?

Är det "riktig" programmering du är ute efter? (missförstå mig rätt) Jag vet en gymnasieskola i Göteborg som har Macar i undervisningen för webbutveckling/hemsidesbyggande, men dom går såvitt jag vet inte in på så mycket djup vad gäller just programmeringsbiten.

Ursprungligen av irrelogical:

Är det "riktig" programmering du är ute efter? (missförstå mig rätt) Jag vet en gymnasieskola i Göteborg som har Macar i undervisningen för webbutveckling/hemsidesbyggande, men dom går såvitt jag vet inte in på så mycket djup vad gäller just programmeringsbiten.

Det är kod, programkod, kompilerad kod som jag jobbar med. C, C++, ObjC, FPC, CUDA, Ada... Till och med Java om det kniper, fast det träsket rör jag helst inte vid.

Så hemsidesbyggande är inte med i bilden.

Hade inte Umeå universitet en Objective C kurs med macar?!

Ursprungligen av The Real Viking:

Hade inte Umeå universitet en Objective C kurs med macar?!

Är det så? Det skulle ju kunna hjälpa. Fast ju närmare Apple-specifik programmering desto svårare är det att konkurrera med Xcode. Jag stödjer numera iOS-programmering, kan bygga för både simulator och device och köra simulatorn från IDEn, men jag klarar än så länge inte av att debugga på device och andra direktkopplingar.

Nåja, det skall väl inte vara lätt...

Sist jag avr på Teknis/KTH fanns det Mac-salar där man kunde köra Matlab och annat om man föredrog det framför Sun-maskinerna. Gissar att man inte fasat ut dem än. Fast KTH har inga miljöspecifika kurser och bara en enda språkspecifik kurs. Där lär man sig C++. Men det kanske skulle gå att få dem att rekommendera din IDE för utveckling i den kursen? Borde ju täcka en del av dina behov, kan man tycka.

Ursprungligen av tageborg:

Sist jag avr på Teknis/KTH fanns det Mac-salar där man kunde köra Matlab och annat om man föredrog det framför Sun-maskinerna. Gissar att man inte fasat ut dem än. Fast KTH har inga miljöspecifika kurser och bara en enda språkspecifik kurs. Där lär man sig C++. Men det kanske skulle gå att få dem att rekommendera din IDE för utveckling i den kursen? Borde ju täcka en del av dina behov, kan man tycka.

Det skulle det ju göra. Jag har hyfsat stöd för C++ redan så det är inom räckhåll. Jag har ändå räknat med att göra lite anpassningar för specifika behov, och att se över lite av C++-stödet går bra mycket fortare än att porta hela rasket till Linux.

1
Bevaka tråden