Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp iPhone genom 3 - användaravtal

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2011-08-23 12:19

Enligt 3 så låser de bara upp telefonen om det inte finns bindningstid kvar. På Telia som jag hade innan så kunde det göras efter 12 månader oavsett, vilket jag har för mig är Apples egen regel. Jag misstänker att det är 3 som själva bestämt att de vill "hindra" mig från att kontakta Apple och låsa upp den och på detta vis låsa fast mig till deras tjänst så länge som möjligt.

En annan sak är att om du friköper dig, det vill säga betalar en slutfaktura och säger upp abonnemanget innan bindningstiden gått ut så behålls den ursprungliga tiden för upplåsning. Så om abonnemanget skulle gått ut 5/1/2012 så är det tidigast då 3 låser upp den, även om du avslutat detta abonnemang innan. Är detta ens lagligt? Då sitter jag med en iPhone i 2-3 månader som inte går att använda med någon annan operatör.

Råkar någon ha tillgång till det avtal som styrker att telefonen inte får låsas upp efter 12 månader, eller är det dryg-lisa, 21 år på supporten som sitter och leker bromsklots?

Aldrig mer 3... Dryg support, noll service, 19 år gamla låtsasstekare i butikerna.

Det är dryg-lisa som lurar dig tror jag. Köper man en iPhone med kontantkort från Tre så kan man låsa upp den på en gång.

Gå till en Tre-butik så funkar det säkert.

Detta är rakt igenom en avtalsfråga. Om du har skrivit under ett avtal på att telefonen inte kan låsas upp förrän efter att avtalsperioden är slut så är det förmodligen ingenting du kan göra åt det. När det kommer till att du löser ut innestående månadsavgifter så får du gå in i ditt befintliga avtal med Tre och se hur denna låsning reglerats i det avseendet.

Men som keptang säger så verkar den generella regeln hos Tre ha varit att man kan låsa upp telefonen direkt. Gör som han säger och ta kontakt med närmaste Tre-butik så ska du se att dem säkert kan hjälpa dig bättre än vad deras kundservice gör. Min erfarenhet från Telia är liknande - det fungerar bättre i deras butiker än via deras centrala kundtjänst.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Min erfarenhet från Telia är liknande - det fungerar bättre i deras butiker än via deras centrala kundtjänst.

Jag känner att jag vill förtydliga att Telia-sålda telefoner som är operatörslåsta enbart går att låsa upp genom våra butiker.

Vi på kundservice är alltså inte alls inblandade i ärenden gällande upplåsning av telefoner, vilket förhoppningsvis förklarar varför du upplevt att det fungerat bättre att få ett sådant ärende löst i butik.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-23 13:12

En kollega hade precis samma problem så vi kontaktade Apple och dom sa att operatören måste låsa upp telefonen efter 12 månader oavsett vilket telefoniavtal man har. Ringde tillbaka till 3 support och sa vad Apple hade sagt, dom låste upp telefonen utan tjafs.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2011-08-23 16:02

Nu har jag ringt supportnumret på apple.se och fått prata med Anna 21 år istället. Hon var lika oduglig hon. Reinew, vem var det kollegan ringde, har du någon aning? Jag har också för mig det nämligen, att det ingår i åtagandet när du blir iphoneåterförsäljare att du låser upp telefonen på begäran bara den är minst 12 månader gammal.

Ja det står i avtalet hos 3 att telefonen är låst under bindningstiden. Jag tror att detta skär sig just med iPhone eftersom apple har regler för sådant. Jag anser för övrigt att man inte kan ha en bindningstid för abonnemang och en annan för själva låsningen av hårdvaran men det blir upp till ARN att göra den tolkningen för nu börjar jag ruttna på allvar.

Apple har inga regler för det, står det i avtalet mellan dig och säljaren så står det i avtalet, som du skrivit under, och det gäller.
Som jag och Tobias Schelin skrivit tidigare, gå till en Tre-butik och försök där.

Tråkigt att du säger att supportpersonal är odugliga för att du ingått ett avtal som du nu inte vill fullfölja.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2011-08-23 16:51

Nu är abonnemanget uppsagt hur som helst och nu är det bara att vänta på att bindningstiden går ut, sedan är 3 och jag klara med varandra. Däremot så undrar jag om man kan vägra låsa upp en telefon som inte längre är knuten till företaget genom ett abonnemang och det blir ARNs sak att reda ut. Ett snabbt samtal till macoteket och jag fick alla svar jag behövde för övrigt, men ring gärna Anna om du har lust och bilda dig din egen uppfattning. Telia/Tele2 erbjuder båda upplåsning efter 12 månader vilket verkar rimligt. 3 tar mobilen gisslan även efter det att du avslutat abonnemanget, med hjälp av ganska dåligt formulerade paragrafer i syfte att förstöra för någon som vid det laget inte ens är kund hos dem längre. Det ena är rimligt, det andra är kundfientligt. "Läs avtalet" kan man ju tycka men det är inte hela sanningen. Dåliga villkor ska man peka ut oavsett, och det här är typiska dåliga villkor.

Förhoppningsvis så släpps nästa iPhone på applestore utan bindning annars får jag köpa över disk i ett land som inte har samma inlåsning. Belgien till exempel erbjuder väl det vad jag minns.

Ursprungligen av flygarn:

Förhoppningsvis så släpps nästa iPhone på applestore utan bindning annars får jag köpa över disk i ett land som inte har samma inlåsning. Belgien till exempel erbjuder väl det vad jag minns.

Den säljs ju upplåst på Apple Store redan nu, så det är väl rimligt att tänka sig att nästa iPhone också gör det.

1
Bevaka tråden