Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja ny SSD-disk till Power Mac PPC 2x2,5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken SSD-disk ska jag välja för att vara säker på att det kommer att fungera till min nu 5 år gamla PowerMac. Vill hålla liv i den ytterligare något år. Har köpt en SSD-disk OCZ Agility hos Inet Data i Göteborg med följande specar som INTE fungerar - funkar annars grymt bra för Linux Mint 11.0 på mitt hemmabygge:

Gränssnitt SATA 6,0 Gbit/s
Läshastighet 525 MB/sek
Skrivhastighet 475 MB/sek

Har lyckats efter en massa besvär att formatera den och installera Leopard på den men trots detta så bootas inte operativsystemat. Tror alltså att det kan vara för ny version av SATA som Macen inte klarar av att hantera

OCZ SSD Agility 3 60GB - Inet.se

Mvh,
Olle Jonsson

Senast redigerat 2011-08-25 11:18
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-25 12:46

SATA-n skall nog vara bakåtkompatibel. Vid partioneringen valde du rätt typ av partitionsschema?
http://www.kenstone6.net/fcp_homepage/images_partitioning_tiger/25_partitioning_tiger.jpg

Tror att jag valde rätt... kan iof försöka en gång till, borde ju kommit ihåg att det inte är en intel-mac så jag tror att jag gjort rätt. Noterade att formatering gick på den ena men inte andra SATA-kabeln.

Sådär nu ser jag ut att ha hittat felkälla och trolig lösning... kan ju vara bra för andra att känna till. Power Mac 2x2,5 (PPC) interfacet är SATA 1 och inget annat.

SATA I (1.5Gb/s)
SATA II (3.0Gb/s)
SATA III (6.0Gb/s)

Tror därmed att detta är min lösning:

OWC Mercury Extreme Pro Legacy Edition for IDE/ATA desktops, SSD Serial ATA 2.5" Solid State Drives using High Performance SandForce Processor solution

Power Mac G5 (Late 2005) - Technical Specifications - där följande rader finns: Storage: Two 3.5-inch hard drive bays, each with a 150-MBps Serial ATA controller.

Någon här som använder "OWC Mercury EXTREME Pro Legacy Edition 3G SSD" ???

Ursprungligen av Olle@mac:

Har lyckats efter en massa besvär att formatera den och installera Leopard på den men trots detta så bootas inte operativsystemat.

Du vet väl att du måste formatera APM (Apple Partition Map) och inte GUID för att boota på en PPC-dator?

Självfallet vet jag det, har ju haft Macar i 21 år i sträck, det är ju bara att läsa innantill, har precis beställt hem den från OWC och samtidigt en adapter som behövdes. (Ska senare passa på och se om adaptern även funkar att strypa ned min 120GB OCZ Agility-disken som även den är SATA3).

Items requested for delivery via US Postal Service: First Class Mail International Package

Quantity: 1 NWTADPTADRV, $19.99 each
Newer Technology AdaptaDrive 2.5" to 3.5" Drive Converter Bracket. Fits all 3.5" SATA drive bays, including desktops, enclosures, or backplane trays as found in the Mac Pro. Fully SATA 3.0 Revision (6Gb/s) compliant. 5 Year NewerTech Warranty.

Quantity: 1 OWCSSDMX060, $117.99 each
60GB Mercury EXTREME Pro 3G SSD 2.5" Serial-ATA 9.5mm Solid State Drive. High Performance internal MLC Flash storage with 7% Over Provisioned Redundancy. 3 Year OWC Warranty.

Sub-Total: $ 137.98
Tax: $ 0.00
Shipping: $ 16.72

Grand-Total: $ 154.70

Mvh,
Olle Jonsson

1
Bevaka tråden