Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma till ATV2 från Time Capsule via MacBook

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är ny här på forumet. Till att börja med vill jag tacka PeeMaN och b0bben m.fl. för guiderna, de har varit till stor hjälp.

Jag köpte nyligen en ATV2, och efter köpet så insåg jag hur fint det vore att ha lite extra hårddiskutrymme att lagra filmer på. Funderar på att köpa en Time Capsule så att jag kan lagra filmerna på den. Min fråga är om någon kör denna setup (d.v.s. hårddisk Time Capsule -> MacBook -> ATV) eller om någon har några tankar- hur funkar det/tror ni att det kommer funka? Finns det ett bättre alternativ, t.ex. att köpa en annan extern hårddisk? Läste ett gäng andra trådar där det stod att TC är rätt värdelös vad gäller medieuppspelning o.d.

Tack på förhand!

Ludde

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-05 07:37

Hej och välkommen!

Jag kör Time Capsule (vardagsrummet där bredbandet dyker in) + ethernet till ATV2 med XBMC och har ett tjog filmer på en hårddisk som är kopplad till Time Capsule. Nu har jag i sanningens namn inte hårdtestat setup:en men det jag testat (lite rar-komprimerad 720p med AC3 ljud) fungerar bra utan hack vad jag märkt.

Jag förstår inte riktigt vad du skall ha Macbook:en i din setup till (men det skadar väl aldrig ). Jag kör alltså filmuppspelning enbart med ATV2 och Time Capsule+hårddisk. Sedan stoppar jag ju förvisso in ny film på hårddisken med diverse macbook's/iMac's.

Jag kan inte uttala mig om andra NAS egentligen, i mitt fall köpte jag Time Capsule för trådlös backup och router, hårddisk delningen var en bonus och jag tycker det fungerar tillräckligt bra för att inte snegla på andra NAS...

Ursprungligen av d99gnu:

Hej och välkommen!

Jag kör Time Capsule (vardagsrummet där bredbandet dyker in) + ethernet till ATV2 med XBMC och har ett tjog filmer på en hårddisk som är kopplad till Time Capsule. Nu har jag i sanningens namn inte hårdtestat setup:en men det jag testat (lite rar-komprimerad 720p med AC3 ljud) fungerar bra utan hack vad jag märkt.

Jag förstår inte riktigt vad du skall ha Macbook:en i din setup till (men det skadar väl aldrig ). Jag kör alltså filmuppspelning enbart med ATV2 och Time Capsule+hårddisk. Sedan stoppar jag ju förvisso in ny film på hårddisken med diverse macbook's/iMac's.

Jag kan inte uttala mig om andra NAS egentligen, i mitt fall köpte jag Time Capsule för trådlös backup och router, hårddisk delningen var en bonus och jag tycker det fungerar tillräckligt bra för att inte snegla på andra NAS...

Fan, det där har jag inte tänkt på. Måste HDn som man sätter in i Extremen vara special-formatterad på något sätt eller kan jag stoppa i en hårddisk som redan är fylld (givetvis mac os extended-formatterad).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-05 16:14
Ursprungligen av PeeMaN:

Fan, det där har jag inte tänkt på. Måste HDn som man sätter in i Extremen vara special-formatterad på något sätt eller kan jag stoppa i en hårddisk som redan är fylld (givetvis mac os extended-formatterad).

Det är bara att plugga in den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-15 08:19

Hej, denna tråden är ju ganska snarlik det jag kommer fråga så jag kör det här

I går fick jag äntligen jailbreakat min ATV2 har haft lite strul med det men efter att ha kört det om och om igen så kunde jag tillslut komma on och installera xbmc på den.
Dock fick jag inte den att hitta min Time Capsule, måste jag dela ut den på något speciellt sätt eller ska det bara funka? Och om det bara ska fungera, någon som vet vad som kan strula trotts allt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-15 23:23

Jag tror inte du kan strömma direkt från en hårddisk, utan du måste ha ett program (iTunes) igång på en enhet, som du kan strömma från.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-16 11:31
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte du kan strömma direkt från en hårddisk, utan du måste ha ett program (iTunes) igång på en enhet, som du kan strömma från.

Inte om man har jailbrekat och kör Plex eller XBMC, då behövs inte iTunes utan man kan strömma direkt från en annan NAS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-16 13:53

Det är det jag har, alltså jailbreakat men lyckas inte lägga in den som källa i xbmc.

Fint! Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-24 15:31

Såja nu är det avklarat.
dela ut TC och diskarna kopplade till den med "disk password"
sen anslutar man helt enkelt från ATV2 med användarnamn "WORKGROUP" och lösenord det du valt på disken. allt via smb. så var det lätt fixat (efter mycket meckande och provande hehe)

Är ganska ny på mac och i det här forumet skulle vilja ha lite hjälp att klarlägga lite så jag lånar tråden lite.

Är lite sugen på att köpa time capsule och min fråga är kan man streama filmer som ligger på time capsule till atv2 som inte är jailbrakead?
Så tanken är att inte behöva ha macen igång för att titta på film?

hoppas någon kan ge mig ett svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-29 13:55

Nej, utan jailbreak kan du inte strömma material från extern disk till din ATV2. Du kan endast strömma material från ditt iTunes-bibliotek genom "Hemmadelning".

  • Medlem
  • bromma
  • 2011-06-17 14:21

Om jag har förstått det rätt så kan man alltså strömma direkt från TC till ATV2, om ATV2 är jailbreakad och XBMC (eller Plex) finns installerat? Behöver man justera några speciella inställningar i TC för att dom ska synka?

Ursprungligen av Ovic:

Om jag har förstått det rätt så kan man alltså strömma direkt från TC till ATV2, om ATV2 är jailbreakad och XBMC (eller Plex) finns installerat? Behöver man justera några speciella inställningar i TC för att dom ska synka?

Ja, du kan strömma direkt från TC till ATV2. Du kan INTE göra detta med Plex utan bara XBMC i dagsläget. Nej du behöver inte göra någon särskild inställning i capsulen som jag förstått det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-20 15:00

Känns som det är dags att skriva en liten guide för hur man gör detta... Får se om tiden finns ikväll

Ursprungligen av Qonos:

Känns som det är dags att skriva en liten guide för hur man gör detta... Får se om tiden finns ikväll

Du kan PMa över den till mig så lägger jag till den och creddar dig i början av tråden... Tråden med guider that is...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-20 19:42

ska jag göra. hoppas hinna med det idag men ipaden kom så jag har lite annat att leka med

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-20 20:18

Testa gärna och se om ni får det att fungera, annars får jag gå igenom allt igen och göra det grundligare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-20 20:12

Lägger den här först.. snabb nerskrivet:

på datorn
Öppna AirPort Utility och gå in på dint airport extreme och välj "Disks"
Välj sedan "File Sharing". och ställ in enligt bilden.

På ATV2
gå in i xbmc och sen system. Välj videos och sen add videos… och sen browse
Leta upp "Add network location..."
Protocol: Windows Network (SMB)
Servername: ta browse och leta upp det ni vill dela
Shared folder lämnar ni blank

username: WORKGROUP
Password: är det ni skrev i airport utility på datorn

tryck OK
sen letar ni upp det ni precis la till och bläddrar in till den katalog som ska delas ut och väljer OK

Ändra namn på det du delat ut (om du vill) och tryck OK

Detta är gjort på "nightly bild" variant av xbmc, men jag har för mig att det är ungefär likadant i "originalet".

Fungerar detta för er så kan jag skriva en lite snyggare guide som kan ligga i tråden PeeMaN nämnde, men det känns inte bra att lägga något där som kanske inte fungerar?

hoppas det hjälper någon i alla fall?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-25 18:46

Hej,

När jag ska browsa efter servername så får jag "operation not permitted" när jag försöker ansluta till min hårddisk. Kopplad via AExtreme.
Några tankar kring varför jag får det?

Mvh,

Man pajar inte Time Machine funktionen på Time Capsule genom att själv skapa mappar med filer i?

Går det inte att skapa två partitioner?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-12 19:11

Hej!

Jag har kopplat ihop min Airport Extreme (V5) med min Apple TV (2 gen).

Har gjort som i guiden och kommer åt mina hårddiskar på Airporten via XBMX (10.0-9)

Har testat både trådat och trådlöst men mina .mkv filer buffrar hela tiden.

Jag har testat att strema dom från Airporten till min MacBookPRO (8.1) och där flyter det på hur bra som helst.
Jag har även testat att streama från Macbooken (trådlöst) till AppleTV (trådat) och det flyter också på hur bra som helst.
Även från Airporten till en Windator fungerar det kanon.

Är det någon som har ett bra tips på hur man får det att flyta på bra med streamingen mellan Airporten och AppleTV?
Vill inte koppla USB-diskarna till datorn och ha den igång hela tiden så det var därför jag införskaffade Airporten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-15 15:35

mina mkv fungerar kanon, dock problem med img filer :/ skumt

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-16 16:19

Har läst lite på XBMCs forum och det verkar vara många som har problem med AP/TC... Verkar som att den har dåligt stöd för smb. En glädjande nyhet är att de jobbar att lägga in afp Dock vet ingen när det kommer. Får hålla ut sålänge och köra via macen.

Ursprungligen av Cribe:

Har läst lite på XBMCs forum och det verkar vara många som har problem med AP/TC... Verkar som att den har dåligt stöd för smb. En glädjande nyhet är att de jobbar att lägga in afp Dock vet ingen när det kommer. Får hålla ut sålänge och köra via macen.

Måste nästan bero på vilken version av TC/AP man har eller något. Har kört från TC utan problem och polaren har AP som fungerar smärtfritt. Hoppas det löser sig för dig!

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-17 02:34

Jag köpte en helt ny (v5), hoppades det skulle flyta på bra :/ Aja, har köpt en beggad Mac Mini som jag kan ha som filserver tills det löser sig med afp eller något annat sätt med XBMC så det flyter på.

Har ni gjort några andra inställningar än de som är angivna i den här tråden?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-30 20:37

Nej och jo. Avsikten är dock att använda en disk enbart för TM.

1
Bevaka tråden