Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air vägrar starta efter lagg.

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-08-30 21:50

Nu har jag installerat OSX 10.6 och testat hd´n i min Mac Pro och den startar upp utan problem. När jag sätter hd´n i MBA´n och startar den så tar det en lång stund med helt grå skärm och sedan kommer detta upp:

Vad är det som strular?

Ursprungligen av Elajtenworld:

...en lång stund med helt grå skärm och sedan kommer detta upp...

Vad händer om du håller ner Alt under starten? Får du upp några alternativ för att välja startskiva?

• Oregistrerad
  • 2011-08-30 22:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad händer om du håller ner Alt under starten? Får du upp några alternativ för att välja startskiva?

Då får jag upp ett hänglås som kräver lösenord. Om du läst tidigare i tråden så står det där att den är lösenordsskyddad med andra ord låst.

• Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-30 22:00

Om det är en Mac Pro med PowerPC-processor så kan det vara fel partitionstabell på disken.
Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC

• Oregistrerad
  • 2011-08-30 22:02
Ursprungligen av Drakfot:

Om det är en Mac Pro med PowerPC-processor så kan det vara fel partitionstabell på disken.

Det är en Mac Pro 1.1 2x2.66Ghz Intel Xeon.

Ursprungligen av Drakfot:

Nej. Power Mac hade PPC processorer. Mac Pro har alltid haft Intel.

• Oregistrerad
  • 2011-08-30 22:23

Hur löser jag nu detta?? Vad är problemet?

Jag tycker du ska läsa bollmans inlägg (#53) och ta den till en annan Machandlare som kan reseta EFI-lösenordet för dig utan att fåna sig och säga att du ska byta logikkort.

Då kan jag bara hålla med om det som suddgummi säger i inlägg #66.

• Oregistrerad
  • 2011-08-30 22:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då kan jag bara hålla med om det som suddgummi säger i inlägg #66.

Ja men de säger ju bara att moderkortet måste bytas.

DÅ kan ju du fråga vad Apple menar med detta: MacBook Air: Återställa ett bortglömt lösenord för EFI-programvaran

• Oregistrerad
  • 2011-08-30 23:14
Ursprungligen av suddgummi:

DÅ kan ju du fråga vad Apple menar med detta: MacBook Air: Återställa ett bortglömt lösenord för EFI-programvaran

Ok. Men jag börjar samtidigt misstänka att logikkortet är kasst. Sökte på google rörande den blinkande mappen. Vad jag hittat hittils så beror den på två saker:

1: HDD kass
2: HDD-kontroller på logikkort kass

HDD´n är inte kass eftersom den dels är sprillans ny, samt att den är installerad och startar upp min MP hur enkelt som helst.
Så jag gissar på kasst logikkort, hur fan det nu kan komma sig. Så i värsta fall får jag väl leta upp ett sådant på ebay.

Fattar dock inte hur det ska kunna ha pajat bara sådär. :S

...misstänka att logikkortet är kasst...

Lös det första problemet, dvs EFI-lösenordet, innan du börjar dra slutsatser om en massa andra fel.

Så följ nu de tips och råd du har fått (t.ex inlägg #53 och 66), och berätta för butiken vad du har fått reda på här, så får vi se vad som händer - om de kanske ändrar sig nu.

Att börja leta och misstänka en massa andra saker, när det redan finns ett känt fel som måste lösas först, är inte speciellt konstruktivt.

Läs gärna inlägg #53 en gång till.

Visa det inlägget för personalen i butiken.
Och visa dem också sidan som suddgummi länkar till här ovanför.

Den här tråden är obeskrivligt underhållande. Hur många mantimmar och pengar har Elajtenworld lagt på det här nu egentligen?

• Oregistrerad
  • 2011-08-30 23:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Den här tråden är obeskrivligt underhållande. Hur många mantimmar och pengar har Elajtenworld lagt på det här nu egentligen?

Det kvittar väl? Jag kan ju inte bara slänga maskinen??

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-31 09:13

Jag kan ju inte bara slänga maskinen??

Det hade jag gjort om den vore min. På riktigt. Och köpt en ny.

Måste säga att språket och inställningen gör att jag aldrig kommer att bidra med några tips...

Denna dator diskuteras numera i Blocket-bedrägerier-tråden.

Ursprungligen av Capeman:

Denna dator diskuteras numera i Blocket-bedrägerier-tråden.

Jo, jag hamnade här efter att ha läste den tråden, men efter att ha läst TS inlägg så kunde jag inte låta bli att skriva en rad.

Skulle aldrig falla mej in att hjälpa någon som inte har vett att skriva någorlunda ödmjukt...

Ja, och nu finns den här datorn även i en annons på vårt Köp- o Sälj-forum.

@Elajtenworld:
Tycker du inte att det är lite vilseledande att sälja datorn med formuleringen "förmodligen glapp i HDD-kabeln"? Du vet ju att den har ett firmware-lösenord som du inte har gjort något åt. Det skriver du ingenting om i annonsen.

Bevaka tråden