Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 2 och full HD 1080p

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderingar om HD 1080p och iPad. Jag förstår inte Apples info riktigt. Jag läser i Apples data här: Apple - iPad - Teknisk information om iPad.

Skärmdubblering och videoutsignal:
Upp till 1080p med Apples digitala AV-adapter eller Apples VGA-adapter

Videoformat som stöds:
H.264-video upp till 720p, 30 bildrutor/sekund, Main Profile nivå 3.1 med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov.
MPEG-4-video upp till 2,5 Mbit/s, 640 x 480 bildpunkter, 30 bildrutor/sekund, Simple Profile med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s per kanal, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov.
Motion JPEG (M-JPEG) upp till 35 Mbit/s, 1280 x 720 bildpunkter, 30 bildrutor/sekund, ljud i ulaw, PCM-stereoljud i filformatet .avi

För mig ser det där ut som att de först säger att den kan spela full HD med adaptern och sen säger de att det bara är 720p som den kan spela.

Betyder det här att den bara "orkar" spela 720p men att det kan skalas upp till 1080p m h a adaptern eller vad menar de?

Kan någon utveckla?

Det är som specarna säger. Den kan skicka ut upp till 1080p, men spela upp 720p.

Ok, så om jag skickar ut en film i 1080p till en teve och sen drar ur HDMI-kontakten medan den spelar så blir det alltså svart i rutan på iPoden? Samma sak med en 720p och spelningen fortsätter på iPoden?

Förstod jag rätt då?

Njae, inte riktigt. iPaden kan just nu bara avkoda 720p oavsett utenhet (1080p-material synkas inte ens över från iTunes om jag minns rätt), men grafikchippet kan ändå pumpa ut gränssnittet i 1080p. Tror dock att du kommer att gilla iOS 5.

Ok, coolt. Det jag behöver veta innan dess är om kunden får bäst kvalitet just nu med en 720p film eller om jag ska föreslå 1080p. Jag vill inte föreslå något som ger mer krångel men kvaliteten på skärmen är av betydelse då det är en tv som ska spela i ett showrum för kunder på besök.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ok, coolt. Det jag behöver veta innan dess är om kunden får bäst kvalitet just nu med en 720p film eller om jag ska föreslå 1080p. Jag vill inte föreslå något som ger mer krångel men kvaliteten på skärmen är av betydelse då det är en tv som ska spela i ett showrum för kunder på besök.

Testa för dig själv med 720p både på iPad och uppkopplat till TV. Blir du nöjd med resultatet blir de andra även säkert nöjda! Blir du inte nöjd så prova 1080p. Det är bättre att det får ta lite tid och laborera sig fram. Det är då man får det bästa resultatet.

Ursprungligen av The Real Viking:

Testa för dig själv med 720p både på iPad och uppkopplat till TV. Blir du nöjd med resultatet blir de andra även säkert nöjda! Blir du inte nöjd så prova 1080p. Det är bättre att det får ta lite tid och laborera sig fram. Det är då man får det bästa resultatet.

Jag har en 50" tv hemma och ser hur mycket mer drag det blir i bilden med full HD. Det vore eftersträvansvärt i det här fallet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 09:12

iOS5 tror jag kommer ge fullt 1080p stöd på A5 iOS-eneheter, dvs iPad 2 och troligen iPhone 4s / iPhone 5. iOS5 ger också grymt förbättrad screen-mirroring även trådlöst via AirPlay. Man kommer troligen ändå få laborerar lite med inställningarna så filmerna fungerar optimalt men bättre blir det med iOS5 än iOS4.

Kan någon tipsa om en bra app som spelar HD-filmer i fullskärm på teven?

Just nu har jag en massa fyndiga uppspelningsappar som inte gör det. De spelar bilden samtidigt på ipaden och då går det bara ut som 1024 px. När jag väljer fullskärm i Youtube-appen så fyller den teven direkt och ipaden blir svart med en text "nu visas filmen på teven". Det är tydligen något på appnivå som krävs för att få detta att funka.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-22 14:23

Jag är hyfsat säker på att det, i iOS 4.x, antingen måste vara ett iTunes-säkert format och kunna spelas upp via den inbyggda videospelaren för att utsignalen ska bli i fullskärm.

Ursprungligen av zinned:

Jag är hyfsat säker på att det, i iOS 4.x, antingen måste vara ett iTunes-säkert format och kunna spelas upp via den inbyggda videospelaren för att utsignalen ska bli i fullskärm.

Vad menas med iTunes-säkert?

Om jag släpper in en video i iTunes och den tar emot den utan några frågor är den då iTunes-säker? Eller är det mer petnoga med rätt filändelse och kodningsinställningar osv?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad menas med iTunes-säkert?

Det ska vara rätt format (alltså MPEG4 eller H.264) med mindre än en maximal upplösning och bitrate.

Jag tror jag har en ok film. Det är nog bara att hitta rätt app det handlar om.

Jag hittade en väldigt trevlig grej som heter AirVideo (fattigmans Airplay).
About Air Video

AirVideo appen spelade filmen jag har i fullskärm på teven utan bekymmer. Ska fortsätta testandet imorgon.

1
Bevaka tråden