Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS dog under laddning i bilen - startar ej längre

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en 3GS som snart är två år. Har en laddare i bilen som jag använt förut utan problem. Idag på resa till Stockholm så upptäckte jag efter 20 min att telefonen är död och väldigt varm.

Telefonen har kallnat nu men går inte att starta. Har ni några teorier vad troligt fel kan vara? Är det batteriet som dött eller ska man tro att hela telefonen gav upp?

Jag befinner mig i Stockholm (Solna) under hela helgen. Vem kan man vända sig till här i Stockholm men hjälp nu under helgen (fre,lör) ?

Kolla med Lan-Master.

Har du försökt resetta genom att hålla inne hem-knappen + ström-knappen i 10-20 sek?

Börja som sagt med standard reboot genom home+power i 10-20 sekunder.

Testade nu med den där reseten men det händer tyvärr inget alls.

Lan Master får det bli. Tack för tipsen.

Något har brunnit i luren tror jag. Otur. En konding. Nätdelen. Batterikrets. Det är nog ingenting som har med iOS eller startflashen att göra. Inget mjukvarukrux alltså.

Ursprungligen av Zimmerman:

Något har brunnit i luren tror jag. Otur. En konding. Nätdelen. Batterikrets.

Typ ny lur eller? Dålig tajming i så fall (som alltid) för mitt abb går ut till hösten och då hade jag tänkt hoppa vidare till nyare modell.

Vet ej. LAN-master kan ju ta en titt och där kan du nog avgöra om en reparation eller ny lur är det bästa. Deras titt kostar ju - vet inte hur mycket dock.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Typ ny lur eller?

Tror inte att några AASP överhuvudtaget reparerar iPhone, utan det handlar alltid om utbyten.

Vad är det för 12V laddare ??? Märke?

Jag har märkt stor skillnad mellan priat och Apple laddare till iP*** på 230V.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-06-08 21:57

Ja pirat är ofta på 1000mA, medans original ligger på 2000mA. Det tar m.a.o dubbelt så långt tid med många piratladdare. Undrade själv varför det tar en evighet med min "pirat" laddare hemma, och upptäckte detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-08 22:21

Exakt samma sak hände med min pappas 3GS för typ ett år sedan med en pirat laddare från OnOff i bilen. Blev tokvarm och dog.

Jag har försökt googla fram om det är batteriet eller elektroniken som ger upp när det här händer. Hittar dock inget och det beror väl just på att alla bara lämnar in prylen. Det kostar inte många kronor att byta batteri har jag upptäckt så man kanske skulle försöka med det först?

Yes!

Jag tog en titt på Amazon och Ebay och såg att nytt batteri bara kostar 50 spänn!

Så innan 1000-lapparna börjar rulla tänkte jag testa detta. Och eftesom jag skriver detta i 99 macs app så kanske ni kan gissa hur det gick.

Det var alltså batteriet? Bara att byta?

Ja det stämmer. Lite pillergöra är det men det finns HD-video på tuben som visar vägen. Det som man kan tro är det svåraste, dvs öppna den oöppningsbara iphone, visade sig vara det lättaste. Man använder en sugplopp och sen lyfter man bara glaset försiktigt. Det finns en enkel verktygsats som följer med batteriet.

Hur slutade detta? Fick exakt samma problem vid inkoppling i bilen igår....

Ursprungligen av Kidmaster:

Hur slutade detta? Fick exakt samma problem vid inkoppling i bilen igår....

Det har inte slutat än

Min iPhone tuffar vidare med nytt batteri.

  • Medlem
  • 2011-09-04 15:50

Säljer Apple några original billaddare till iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-04 18:49
Ursprungligen av Korsriddaren:

Säljer Apple några original billaddare till iPhone?

Nej, men massor av tredjeparts. Biltillbehör - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • 2011-09-04 19:05
Ursprungligen av zappee:

Nej, men massor av tredjeparts. Biltillbehör - Apple Store (Sverige)

Det var lite det jag var ute efter, tack ändå för länken. Lite märkligt att Apple inte gör någon egen, om nu tredjepartsladdarna funkar så dåligt...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det var lite det jag var ute efter, tack ändå för länken. Lite märkligt att Apple inte gör någon egen, om nu tredjepartsladdarna funkar så dåligt...

"Officiella" märkesprylar funkar finfint, det är skumma pirat-grejer som säljs på eBay för $5 (Kinapiratkrafs..) man ska hålla sig ifrån.

  • Medlem
  • 2011-09-04 21:23
Ursprungligen av keptang:

"Officiella" märkesprylar funkar finfint, det är skumma pirat-grejer som säljs på eBay för $5 (Kinapiratkrafs..) man ska hålla sig ifrån.

All elektronik är kinakrafs idag. Men då gissar jag att Belkins billaddare blir ok när jag köpt den nya iPhonen (när den nu kommer...).

Jag körde min med belkin billaddare när det hände. Apple original USB sladd.

Har bytt batteri i den idag men den vaknar fortfarande inte. Någon som har andra förslag på vad det kan vara?

Mätte upp batteriet som jag tog ut och det gav inget utslag så misstänker att det kortslutits...

När jag läste om det här så såg jag även tips om att inte ha telefonen inkopplad i laddaren när bilen startas eller stängs av. Det blir strömspikar.

Ursprungligen av Anders Täpp:

När jag läste om det här så såg jag även tips om att inte ha telefonen inkopplad i laddaren när bilen startas eller stängs av. Det blir strömspikar.

Det är nog ett väldigt bra tips.

  • Medlem
  • 2011-09-15 15:40
Ursprungligen av keptang:

Det är nog ett väldigt bra tips.

Så kör jag med min P1:a och det har aldrig strulat.

Ursprungligen av Anders Täpp:

När jag läste om det här så såg jag även tips om att inte ha telefonen inkopplad i laddaren när bilen startas eller stängs av. Det blir strömspikar.

Det sitter en spänningsregulator i dessa USB-adaptrar eftersom USB är 5V och en bil ligger vid drift på 14-15V (ungefär). Man sätter ofta kondensatorer på in- och utgångarna med för att jämna ut transienter. Risken för strömspik är alltså inte så stor om inte det är en dåligt konstruerad adapter, defekt spänningsregulator eller att bilen helt enkelt har ett defekt laddningssystem (glappigt så att säga).

Det som skulle kunna innebära problem är om de använt sig av en justerbar spänningsregulator (exv. LM317) istället för en som är fixerad (exv. 7805 som har en fixerad utspänning på +5V). Man använder sig då av motstånd för att bestämma utspänning. Är det då så att man har en biil som har en för hög laddningsspänning (kanske upp mot 20V) får man en för högt utspänning som kan skada utrustning som pluggas in i USB-porten.

Jag fortsätter på mitt problem:

Hade en annan trasig iphone hemma med med vad jag kunde mäta mig till ett fungerande batteri. Stoppade i det i iphonen som var död med dött batteri. Satte på laddning över natten. Fortfarande inga livstecken. Plockade då isär den igen för att mäta det "nya" batteriet. Då var även detta helt dött, ger ingen spänning över huvudtaget.

Några förslag på vad det kan vara som har hänt? En laddkrets som kortslutits så att även det nya batteri blir förstört?

Tacksam för hjälp

Har också det problemet, jag bytte batteri till ett som funkade men den startade inte ändå och sedan när jag tog ut batteriet var det också helt dött! Tror ni att det skulle kunna vara docken som sitter i iphonen som är sönder och gör sönder batteriet varje gång man stoppar in ett nytt?

Tacksam för hjälp

Jag har satt i ett nytt batteri nu, den startar som vanligt och allt fungerar, men när jag sätter in en iphone-kabel så dör telefonen direkt och startar inte igen. Men när jag tar ut laddkabeln så startar den direkt, jag har testat och bytt dockningskontakt också. Har ni något förlag på vad jag ska göra?

Bevaka tråden