- Olav Rust
- Medlem ●
- Burlöv
Design har alltid intresserat mig. Om det gäller mode, arkitektur eller något annat spelar mindre roll.
Jag visar nedan en idé på en liten Cadillac, en helt ny konstruktion i en helt ny storlek, men ändå omisskännligt en Cadillac. Här har designern lyckats få med den genuina och mycket typiska Cadillac-karaktären och ändå gjort en i grunden helt ny modell, det är starkt tycker jag.
Den är lite extrem - Cadillac har kört "Stealth" stilen rätt hårt dom sista åren...
Den är lite extrem - Cadillac har kört "Stealth" stilen rätt hårt dom sista åren...
och den är fruktansvärt ful. Amrisarna kan inte designa bilar längre. Bilarna ser helt missbildade ut. Som om det inte räckte med den smäckiga kvaliteten.
sidospeglarna sabbar hela designen. Hela bilen skriker "kraft i litet paket" men speglarna är som de taniga vingarna hos en höna så det blir ett antiklimax...
Dessutom ang. speglarna så ser de ut som standard, dvs inte designade speciellt för den bilen. För att passa in hade de behövt vara mer svepande, sett ut som en del av bilen som just fällts ut för att användas...
Det är val en ny Del av cadillacs karakteristik. Forr var de val inte sa kantiga?!
Precis. Förr, iaf fram tom 60-talet var Cadillac stora svulstiga bilar med mycket runda former. På 70-talet kom iofs Eldorado... äh jag orkar inte skriva mer så jag letade fram denna visuella timeline istället
Grillen förstör mycket. Hade man bara sluppit det gigantiska emblemet... Antar dock att skälet till att grillen är så stor är att man vill kunna stoppa in en stor kylare till en alldeles för stor motor i en bil som borde vara hybrid, el eller dylikt
Shit vad cool - en sån där vill jag roadtrippa i!
Från wiki: Futurliner nr. 8 finns numera i Sverige, importerad av Nicklas Jonsson. Bilen kommer att renoveras under en längre tid och finns omtalad i ett flertal biltidningar.
Den står norr om Umeå under några vintrar för karosseriarbete.
Jag tror på Saab, men är också medveten om att situationen inte är alldeles enkel. Min granne har tittat på en ny Saab, men vill avvakta för att se hur det går för Saab. Jag vet fler som tänker så. Ingen är tvingad att köpa en Saab, men en utbredd, avvaktande attityd är nästan utan mening.
Jag tror på Saab, men är också medveten om att situationen inte är alldeles enkel. Min granne har tittat på en ny Saab, men vill avvakta för att se hur det går för Saab. Jag vet fler som tänker så. Ingen är tvingad att köpa en Saab, men en utbredd, avvaktande attityd är nästan utan mening.
Um...Fugly, ser ut som en korsning mellan en Alfa, en Mini och en BMW
Så här skrev jag till några av landets mest lästa motorjournalister för ett tag sedan;
Hej xxx
Med garanterad hjälp av dina kolleger på andra tidningar ska ni nog klara att skjuta Saab i sank. Det räcker med.
någon artikel då och då för att göra tänkbara köpare osäkra och välja ett annat märke.
Jag tror absolut att ni kan lyckas, men är den "uppgiften" intressant?
Ett alternativ förhållningssätt, som är lite roligare och mer livsbejakat, är att trycka lite mer på det som är överraskande,.
oväntat och som istället kan stötta varumärket - och detta utan att på något sätt ljuga eller överdriva.
Du lyckades få med några positiva rader, vet inte om det var ett olycksfall, men i huvudsak gör du enbart tänkbara köpare osäkra.
Vad är det som är så intressant med att sänka ett företag, och varför är det relativt ovanligt att vara med och måla upp en.
fullt tänkbar vision, som mycket väl också kan inträffa.
Du får skriva vilka nyheter du vill, men tycker du inte det skulle vara snyggt att också beröra att en större
uppslutning bakom ett svenskt bilmärke, med bevisad god kvalitet, kan förändra läget.
Ungefär som man hejar fram sitt favoritlag, om man har något.
Förväntningar om framgång är det som skiljer överlevnad från undergång.
Vilket särskilt intresse har du av att nästan ensidigt dissa Saab, och tycker du att det är en intressant utmaning?
(Saab sålde 39.000 bilar under det år då företaget levde under en dödsdom som du möjligen var en del av
att utverka, om Saab lyckas dubbla den siffran går affärerna ihop. Klart att Saab på lite sikt vill nå högre volymer.
Många tvivlare säger att Saab som inte gått med vinst på länge inte heller kommer att gör det nu, men om man alltid
låter historien ligga i vägen för morgondagen går det egentligen inte att förändra någonting.
Saab har idag helt andra förutsättningar än då de under GM saknade fria händer.
Lösningen för ett företag som går knackigt är inte att pumpa in miljarder i verksamheten, en större idé måste till,
och begreppet varumärkesvård känner inte GM till.)
Skulle du och andra skribenter med tvivlet som motor kunna inspireras av Matts Carlsson?
När denne fordonsanalytiker har en chans att välja ser han alltid det mest livgivande och spännande alternativet.
Denna möjligen omedvetna insats för att föda hopp är oerhört viktig, särskilt i relief till alla som reflexmässigt tvivlar.
Saabs tänkbara överlevnad räddar inte bara jobb och ett varumärke, den ger också alla dystra skeptiker en
danande historia att återberätta.
Och de välgörande länkeffekterna av sådant är oöverblickbara...
Man bör alltid lite extra uppmärksamt lyssna när man hör Matts Carlsson i sändning.
Inte för att allt han säger är så fantastiskt, utan för att han så envetet och uthålligt alltid
väljer uppåt och framåt när han ser bara aningen av den möjligheten.
Med vänlig hälsning
Olav
Jeez, tycker folk att det där är snyggt?