Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fjärrstyra datorn med iPad?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 12:32

Testade Teamviewer och det fungerade bra men när jag multitaskar på iPaden och byter tillbaka till fjärrstyrning så måste det göras en ny inloggning.

Har läst runt om permanent lösenord men kan inte följa de lösningar jag sett, kanske är det så att det bara fungerar på PC..

Någon som får detta att fungera? Med Teamviewer eller annan app?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-19 13:26

Uppkopplingen bryts så snart man växlar app. Antingen är det en begränsning i hur iOs hanterar kopplingar i bakgrunden, men troligtvis har TeamViewer valt att inte implementera funktionen även om det skulle gå av säkerhetsskäl? Kopplingen bryts också strax efter att du satt iOs-enheten i vila.

Men på datorn som du vill fjärrstyra kan du ju ställa in ett permanent lösenord istället för det dynamiskt skapade: Inställningar > Allmänt > Uppstart. (fungerar bara i fullversionen, inte i QuickSupport-modulen)
Och på iOs enheten kan du dels gå till listan listan med senaste uppkopplade klienter och du kan välja att spara nyligen använda lösenord: Inställningar > Säkerhet

Då är man uppkopplad igen på ett ögonblick!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 22:43

Tack för hjälpen, har dock fått spatt på alla popups och vill inte lägga uppåt 1000 kr på fullversionen.

Något tips på andra appar?

Jag använder iTap VNC, kostar en liten slant men den funkar skitbra tycker jag.

Remoter, billigt och bra. Multitaskingen fungerar perfekt. Just nu rea, sju spänn.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-20 08:45

iTeleport! Om du som jag har multipla skärmar så är det iTeleport som gäller. Riktigt trevligt program. Fjärrstyr 5 macar och ibland ett par windows maskiner när folk behöver hjälp. Funkat galant över 1mb/s tvillingkort. Enda som behövs för att fjärrstyra maskiner i "3g" läge är ett litet program som kopplas upp mot ett gmail konto (som bara behöver skapas och aldrig mer meckas med)

Rekommenderas! Kostar dock, om jag inte minns helt fel, runt 300 kr.

**edit

Bör tilläggas att multitasking i iTeleport fungerar problemfritt och att priset har gått ner till 149kr för ipad versionen!

Senast redigerat 2011-06-20 09:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-06-20 10:58

http://www.logmein.com. Gratis för datorerna, men kostar för iPaden. Funkar kalasbra.

Bara för att förvirra läget än mer: Screens är suveränt:)

Fungerar bra med flera skämar och har ett rimligt pris

Ursprungligen av BlackSmp:

Bara för att förvirra läget än mer: Screens är suveränt:)

Fungerar bra med flera skämar och har ett rimligt pris

+1 för Screens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-20 20:16

Har testat remoter vnc nu och det var mkt bättre än teamviewer. Rekommenderas!

Ursprungligen av baller:

Har testat remoter vnc nu och det var mkt bättre än teamviewer. Rekommenderas!

Känns härligt att någon lyssnar på mig ibland. För sju spänn är det lätt den mest prisvärda VNC-klienten. Ja, Screens ser snyggare ut, men jag tycker inte det är värt prisskillnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-20 20:26
Ursprungligen av Capeman:

Känns härligt att någon lyssnar på mig ibland. För sju spänn är det lätt den mest prisvärda VNC-klienten. Ja, Screens ser snyggare ut, men jag tycker inte det är värt prisskillnaden.

Precis. Och macro-funktionen var ju grädden på moset dessutom!

Får väl erkänna att jag provade Remoter jag med, mycket enklare att använda än iTap så nu ångrar jag att jag la ut pengarna som iTap kostade :/

Kör Desktop Connect själv. Väldigt bra imo, mycket features, backgrounding mm.. Men kostar dock 109 kr för tillfället.

Hej

Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

Jag skaffade precis en ny macbook Air och en ipad 2 och planerade att jag ska låta min gamla macbook Pro få stå hemma och funka som en "mediecentral" som styrs från paddan. Tog hem programmet Remoter och gjorde alla inställningar i PRO, men av någon anledning så klagar den på att lösenordet, som jag knappar in i delning > skärmdelning, är fel, även fast det inte är fel lösenord.

Jag testade att göra exakt samma sak på min nya AIR och det funkade utan problem, så vitt jag kan se så är det samma version (10.6.8) på båda datorerna och inställningarna (samt lösen) är identiska. Jag har även testat att använda lösenordet "a" för att minimera risken att jag faktiskt har skrivit fel lösenord.

Några tips på hur jag kan lösa detta frustrerande problem? det funkar ju på air.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-25 21:22

Har ingen lösning men det har då inte att göra med hårdvaran för det fungerar på min MB PRO.

Hm.

Måste vara någon konstig inställning eller något. Jag har gått igenom flera guider och allt ska vara rätt, men ändå så får jag meddelande om att lösenord är fel.

Har testat lite andra klienter, men det är samma sak, den klagar på fel lösen även fast jag knappat in rätt....What to do?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-26 20:20

Kan det vara så att du har ett lösenord med sveska bokstäver? Dvs Å, Ä, Ö? Sånt kan ställa till det ibland.

©Baller: Nix. Jag har satt lösenordet som ett "a" så det ska inte vara någon skillnad tror jag. Av någon anledning så funkar inte något generellt VNC/fjärrstyrningsprogram. däremit funkar specifika program exempelvis plex eller VLCstreamer.

  • Medlem
  • 2011-09-04 11:42

Fjärrstyra MacBook Pro med iPad

Jag behöver tips på iPad-app som jag kan använda till att fjärrstyra min MacBook Pro med. Jag vill kunna ha tillgång till datorns skrivbord på min iPad. Tack på förhand.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 11:51

Enda jag har provat är Remoter, den fungerar som man förväntar sig In-app purchase för att aktivera stöd för fler protokoll... VNC fungerar från böjan (appen kostar 7kr för tillfället!)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-09-04 11:56

Har provat både Mocha VNC och Remoter, och föredrar den senare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-09-04 11:58

Slog ihop två trådar om samma sak.
/Mod

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-04 12:31

http://www.logmein.com är gratis för datorer, men dyr för iPad/iPhone. Funkar dock kalasbra, en av de absolut bästa appar jag har!

Remoter använder jag fast från min iPhone. Hade jag haft en iPad däremot hade jag tveklöst köpt Screens.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-04 14:38

Ett problem med VNCappar är, tycker jag, att man i regel måste öppna portar i sin router. Och fiffla en del med inställningarna (ändra portar) för att kunna styra mer än en dator utifrån.
Med logmein behöver du inte göra några inställningar i din router, eftersom den kopplar sej mot en katalogserver (ungefär som Skype). Går förbi brandväggar också (kan vara både bra och dåligt...). Du måste däremot installera ett program på de datorer du vill styra, för att de ska synas i din app.

Slösurfade lite igår och märkte att Splashtop Streamer, dvs server-programmet som används för att connecta med Splashtop, finns till Mac nu. Då jag köpte Splashtop för jättelänge sedan för att köra mot en PC men inte använt det nästan alls sedan dess, tänkte jag att det kunde vara värt ett försök. Splashtop kör inte via VNC eller RDP, utan via någon eget protokoll som ska vara effektivare.

Jag säger bara - OJ vilken skillnad mot andra remoting-program jag kört. Satt på lokala nätet med iPad 1 uppkopplad via WiFi, mot min iMac på samma WiFi-nät, två våningar upp (så inte jättebra mottagning). Jag testade klicka runt lite, det kändes som att sitta lokalt. Testade köra igång WoW, det var klart spelbart från iPaden (lite krux med kontrollerna bara, men det går om man riktigt vill). Det fanns även ett film/spel-läge man kunde slå på, då man fick lite suddigare bild. Det gick fortfarande läsa texter mm i spel och dialogrutor, men inte kristallklart. Det innebar ungefär en dubbling av frameraten, att t ex köra spelet kändes som att man satt på en lokal maskin med iaf 30 fps. Testade även fullskärmsfilm med ljud, i normala läget var det sebart men med lite hack, i filmläget rullade det på i full hastighet. Grym produkt måste erkännas, kommer absolut byta till den för remoting nu.

Man saknar lite i kontroll-väg, t ex klicka-och-dra med musen var lite svårt att få till - det funkar för att flytta fönster, men hade svårt att få till det i vissa program. Styrning om man vill spela spel var knepig, men för att klicka runt i OS:et, skriva mail, ladda hem filer mm funkar det lysande. Några uppdateringar / nya features på denna så kommer den att bli riktigt suverän.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-06 13:50

Använder iTeleport som fungerar väldigt bra både från iPad 2 och iPhone 4. Det jag saknar är att kunna fjärrstyra Mac-Mac med programmet och inte bara via iPad och iPhone.

Ursprungligen av vicce:

Använder iTeleport som fungerar väldigt bra både från iPad 2 och iPhone 4. Det jag saknar är att kunna fjärrstyra Mac-Mac med programmet och inte bara via iPad och iPhone.

Vad är fel med Mac OS Xs inbyggda VNC program som är gratis? För mig funkar den perfekt för Mac till Mac.

dum fråga kanske men vad heter det?

Bevaka tråden