Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 17" vaknar ur vila när man skakar den

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-10 06:30

Jag har en Macbook Pro 17" early 2009 2,66GHz som vaknar ur vila när man vänder/skakar datorn. Vad kan detta tänkas bero på och hur löser jag problemet? Vill att datorn ska "sova" så länge locket är stängt.

Jag har testat att installera om datorn samt stängt av suden motionsensorn. Lite tråkigt att datorn är igång och varm när jag tar upp den ur ryggsäcken. Jag har monterat en SSD i den samt aktiverat Trim i 10.6.8. Finns det något i mjukvaruväg att testa innan jag skruvar isär datorn?

Bluetooth avstängt och inga tillbehör är kopplad till datorn. Kör med WiFi, wake on lan avstängt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-10 06:47

Tror jag löste problemet själv... eller kom en bit i felsökningen iaf. Datorn vaknar inte längre när jag vänder och skakar på den.

sudo pmset -a lidwake 0

Detta innebär att datorn inte vaknar direkt när man öppnar skärmen. Det krävs att man även trycker på valfri knapp, t.ex. mellanslag.
Detta kan betyda att min dator har något hårdvarufel på sleepsensorn som känner av skärmens läge. Jag testar ett par dagar och ser om problemet är löst för att trycka på en knapp är inga problem för mig.

1
Bevaka tråden