Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startup Manager visar alla optiska skivor som "Windows"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte installera linux på min mac, och har bränt ut några live-cd-skivor med Skivverktyg (från iso-filer). När jag bootar och håller alt-tangenten nere så visar den cd:n som "Windows". Samma gäller både GParted LiveCD och CentOS 6 LiveCD. Tidigare (innan jag uppgraderade till Lion, eller det kanske var på min gamla MacBook) visades CD:ar och DVD:er som deras namn/label.
Mycket märkligt. Man ser ju tydligt att det är en CD (p.g.a. ikonen som är en skiva;)) men det är störande att det står Windows.

Någon som märkt av detta?

Tack på förhand!

PS. Funderade på om detta hörde hemma i MacBook-forumet eller Unix-forumet, men detta är ju inget hårdvarurelaterat (hoppas jag) och gäller fler operativsystem än Linux/Unix. Flytta om det behövs! DS

Startar du så ofta på CD/DVD?

Jag har noterat att det står Windows ibland på vissa Linuxdistributioners installations-DVDer, men det viktiga är ju vad som bootas, eller hur

Edit: Jag har Ubuntu 11.04 på min svarta MacBook. Funkar bra på den.

Det verkar inte vara några problem att boota från skivan. Håller på och installerar för fullt!
Men är lite udda (och sticker i ögonen) att det står Windows. Vill gärna veta varför!
Kan det bero på att filsystemet är ISO9660?

EDIT: Nej, jag bootar inte ofta med CD/DVD. Första gången var ju OSX SL som bootades, sen var det nog en windows-skiva som aldrig installerades och nu senast har det varit linux-skivor.

1
Bevaka tråden