Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en kraftfull känsla som säger att releasen blir den 7/10. Som av en händelse kommer jag att befinna mig på Apple store femte avenyn just då. Lovar att lägga upp bilder från min shopping!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har en kraftfull känsla som säger att releasen blir den 7/10. Som av en händelse kommer jag att befinna mig på Apple store femte avenyn just då. Lovar att lägga upp bilder från min shopping!

OT: Hoppas du tänker stanna i USA då eftersom telefonerna som säljs i butik är låsta och abonnemang måste tecknas, social security # krävs osv..

Ursprungligen av keptang:

OT: Hoppas du tänker stanna i USA då eftersom telefonerna som säljs i butik är låsta och abonnemang måste tecknas, social security # krävs osv..

Ojdå, jag har handlat iPhones där tidigare och visste inte att det ändrats, my bad!

Ursprungligen av keptang:

OT: Hoppas du tänker stanna i USA då eftersom telefonerna som säljs i butik är låsta och abonnemang måste tecknas, social security # krävs osv..

Vad menar du?
iPhone 4 - Unlocked (GSM) - 16GB Black - Apple Store (U.S.)

Går den att beställa upplåst på apple.com lär den ju gå att köpa upplåst i de fysiska butikerna?

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad menar du?
iPhone 4 - Unlocked (GSM) - 16GB Black - Apple Store (U.S.)

Går den att beställa upplåst på apple.com lär den ju gå att köpa upplåst i de fysiska butikerna?

Ok, bra, du vet tydligen. Funkar likadant i sverige också enligt dig antar jag.

Släpp spåret nu, det var en OT-kommentar, fortsätt i en annan tråd.

Ursprungligen av keptang:

Ok, bra, du vet tydligen. Funkar likadant i sverige också enligt dig antar jag.

Släpp spåret nu, det var en OT-kommentar, fortsätt i en annan tråd.

Vi har inte AppleStore i Sverige...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2011-09-11 20:31

Kan till tråden addera att jag även hört lite rykten om att en ny iPad är på gång ganska snart. Detta kan vara rent hambug men min källa menar att det finns i alla fall viss substans i det hela. Antagligen är det som med iPhone 5, rykterna kommer ett halvår till 8 månader före släppet.

Ursprungligen av Edison.:

Kan till tråden addera att jag även hört lite rykten om att en ny iPad är på gång ganska snart. Detta kan vara rent hambug men min källa menar att det finns i alla fall viss substans i det hela. Antagligen är det som med iPhone 5, rykterna kommer ett halvår till 8 månader före släppet.

"Din källa"? Jag tror att du har ungefär lika säkra källor som alla andra - dvs 0% trovärdighet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

"Din källa"? Jag tror att du har ungefär lika säkra källor som alla andra - dvs 0% trovärdighet.

Nåja, inte alla andra. Killar som Gruber brukar ha rätt bra källor och hysfat trackrecord, men det är sällan som han postar i 99.se Han skrev väl iofs något i vår om att han misstänkte att det eventuellt skulle kunna komma en generation 3 ipad under hösten men han hade ingenting substansiellt bakom den tanken (och det var han tydlig med). Sedan dess har han varit tydlig med att han inte tror på en retinadisplay ipad innan 2012.

Å andra sidan så är det rätt riskfritt att nu gissa på att det kommer ny ipad inom åtta månader som källan ovan gjorde. Vi brukar ju gissa på en ny generation per år så det stämmer:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, inte alla andra. Killar som Gruber brukar ha rätt bra källor och hysfat trackrecord, men det är sällan som han postar i 99.se Han skrev väl iofs något i vår om att han misstänkte att det eventuellt skulle kunna komma en generation 3 ipad under hösten men han hade ingenting substansiellt bakom den tanken (och det var han tydlig med). Sedan dess har han varit tydlig med att han inte tror på en retinadisplay ipad innan 2012.

Å andra sidan så är det rätt riskfritt att nu gissa på att det kommer ny ipad inom åtta månader som källan ovan gjorde. Vi brukar ju gissa på en ny generation per år så det stämmer:)

Tydligen skall iPad 3 komma med ett tunnare och dyrare batteri (om ryktet stämmer)..

Men nu handlar denna tråd om iPhone och inte iPad, så den produkten kan vi väl släppa nu?

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-12 16:20
Ursprungligen av Capeman:

Men nu handlar denna tråd om iPhone och inte iPad, så den produkten kan vi väl släppa nu?

/Mod

Okejdå

Apple Sending iOS 5 to iPhone Assemblers at End of September, No Sign of Redesigned iPhone 5 - Mac Rumors

Trist, ser ut som en ren 4S då. Inga designförändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-12 16:34
Ursprungligen av zappee:

Känns det inte som att den åtminstone kommer att heta "iPhone 5" eftersom den kommer att släppas hand i hand med iOS 5?
Med tanke på att iOS 4 släpptes tre dagar innan iPhone 4 så verkar det inte helt orimligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-12 23:17
Ursprungligen av Jawhns:

Känns det inte som att den åtminstone kommer att heta "iPhone 5" eftersom den kommer att släppas hand i hand med iOS 5?
Med tanke på att iOS 4 släpptes tre dagar innan iPhone 4 så verkar det inte helt orimligt?

Känns som en för liten uppdatering för det och de har ju använt S innan.

Ursprungligen av zappee:

Känns som en för liten uppdatering för det och de har ju använt S innan.

Om det nu blir en liten uppdatering. Ryktena säger väl att den får dual core och iaf en 8mpix kamera (jag vet, MP är inte allt). Det kallar inte jag en liten uppdatering.

På vilket sätt är inte snabbare processor och högre upplösning på kameran själva definitionen av "liten uppdatering"?

Ursprungligen av eskimo:

På vilket sätt är inte snabbare processor och högre upplösning på kameran själva definitionen av "liten uppdatering"?

Vad som är en "liten uppdatering" finns det ingen definition på, det är rätt subjektiva värden vi pratar om i det här fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-13 07:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad som är en "liten uppdatering" finns det ingen definition på, det är rätt subjektiva värden vi pratar om i det här fallet.

En hårdvaruuppdatering tycker jag är en "liten" uppdatering, ny design en stor.

Ursprungligen av zappee:

En hårdvaruuppdatering tycker jag är en "liten" uppdatering, ny design en stor.

Då tycker vi olika

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad som är en "liten uppdatering" finns det ingen definition på, det är rätt subjektiva värden vi pratar om i det här fallet.

Kom igen. När, säg, iMac bumpas upp med lite extra ram och snabbare processor så möts det av en gäspning. En liten uppdatering för att inte modellen ska stå still. Ser inte varför snabbare professor och fler megapixlar skulle bemötas annorlunda.

Ursprungligen av eskimo:

Kom igen. När, säg, iMac bumpas upp med lite extra ram och snabbare processor så möts det av en gäspning. En liten uppdatering för att inte modellen ska stå still. Ser inte varför snabbare professor och fler megapixlar skulle bemötas annorlunda.

Bara för att det möts med en gäspning av _dig_ betyder inte det att alla upplever det på det viset.
Det finns folk som sitter och väntat (ja, faktiskt) på att exempelvis MacPRO eller iMac ska komma med snabbare eller nyare processorer.

Så - om iPhone 5 kommer med 1080p HD-video, 4-propp CPU på 5 GHz, 1 TB flash och helt ny radiodel med sensationell mottagning - så är det en liten update.
Om den däremot har exakt samma innanmäte men rundade kanter, är en millimeter tunnare och har guldskimrande aluminium - så är det en stor update.

Senast redigerat 2011-09-13 12:52

Tycker själv att processorerna börjar komma upp i så pass bra hastigheter att man kan börja omvärdera det här med multitasking snart.. En dual-core (snart kanske quad, vem vet) i 1Ghz+ KAN köra två-tre apps samtidigt, och lär inte dra så mycket mer ström än t ex en iPhone 3G drar för att köra en enda app. Hoppas att vi får se lite mer "äkta" multitasking framöver.

Och för att göra ett inlägg i liten vs stor uppdatering måste jag nästan hålla med zappee / eskimo - kameran använder jag näst intill aldrig, och på en 4G är allt så snabbt att jag aldrig irriterat mig på att det laggar. Med andra ord skulle en telefon som bara har de nyheterna och ser ut som en 4G kännas i stort sett identisk för mig. Ny, bättre design, stöd för "near field communication" som det var tal om, inbyggd radio, oled-skärm, inbyggd projektor (nåja, man kan ju iaf hoppas) osv, det hade jag räknat som en större uppdatering. Men men, det är som sagt väldigt subjektivt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-09-13 11:51
Ursprungligen av Kermit:

Tycker själv att processorerna börjar komma upp i så pass bra hastigheter att man kan börja omvärdera det här med multitasking snart.. En dual-core (snart kanske quad, vem vet) i 1Ghz+ KAN köra två-tre apps samtidigt, och lär inte dra så mycket mer ström än t ex en iPhone 3G drar för att köra en enda app. Hoppas att vi får se lite mer "äkta" multitasking framöver.

Och för att göra ett inlägg i liten vs stor uppdatering måste jag nästan hålla med zappee / eskimo - kameran använder jag näst intill aldrig, och på en 4G är allt så snabbt att jag aldrig irriterat mig på att det laggar. Med andra ord skulle en telefon som bara har de nyheterna och ser ut som en 4G kännas i stort sett identisk för mig. Ny, bättre design, stöd för "near field communication" som det var tal om, inbyggd radio, oled-skärm, inbyggd projektor (nåja, man kan ju iaf hoppas) osv, det hade jag räknat som en större uppdatering. Men men, det är som sagt väldigt subjektivt

Dagens appar kanske är anpassade till dagens hårdvara?

Ursprungligen av Kermit:

Tycker själv att processorerna börjar komma upp i så pass bra hastigheter att man kan börja omvärdera det här med multitasking snart.. En dual-core (snart kanske quad, vem vet) i 1Ghz+ KAN köra två-tre apps samtidigt, och lär inte dra så mycket mer ström än t ex en iPhone 3G drar för att köra en enda app. Hoppas att vi får se lite mer "äkta" multitasking framöver.

Jag har lite svårt att förstå alla som saknar "äkta multitasking". Det som är "multitaskingbegränsande" är trots allt skärmen och ljudet. Du kan ha en applikation som kör ut ljud och en som äger skärmen och vi har redan stöd för GPS tracking i bakgrunden. Sedan så ser jag inte hur man ska kunna få till mer multitasking?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lite svårt att förstå alla som saknar "äkta multitasking". Det som är "multitaskingbegränsande" är trots allt skärmen och ljudet. Du kan ha en applikation som kör ut ljud och en som äger skärmen och vi har redan stöd för GPS tracking i bakgrunden. Sedan så ser jag inte hur man ska kunna få till mer multitasking?

Ja jag har också alltid undrat varför folk (de stavas med Axxxxxx....) tjatar om riktig multitasking, på en mobiltelefon. Jag menar, vad i hela friden är så viktigt att kunna köra äkta multitasking med på en mobiltelefon?

Med riktigt multitasking så ska man ju då även kunna köra mer än ett samtidigt aktivt fönster i skärmen, och det blir ju jäkligt bra på en liten mobilskärm...

Det är sannolikt ytterst får saker som man verkligen kan behöva göra med en mobiltelefon som kräver riktig multitasking, och som inte kan fixas på ett bra/bättre sätt med en sådan lösning som iOS har idag.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lite svårt att förstå alla som saknar "äkta multitasking". Det som är "multitaskingbegränsande" är trots allt skärmen och ljudet. Du kan ha en applikation som kör ut ljud och en som äger skärmen och vi har redan stöd för GPS tracking i bakgrunden. Sedan så ser jag inte hur man ska kunna få till mer multitasking?

Det finns flera saker som jag tycker blir mindre smidigt, men de flesta går väl härleda till att ett programs resurser "stängs av" när man switchar till ett annat program, som t ex att öppna sockets stängs.

Säg att du ser strömmande film via en app och får ett SMS. Du pausar, svarar på ditt sms och switchar tillbax. Du måste då buffra om filmen. Kör du t ex Mobile Mouse eller någon VNC / RDP-app är det samma sak, då måste du re-connecta till servern (iaf i de apps jag testat hittills).

En annan sak är bakgrunds-tasks. Jag vill att t ex min twitter och facebook uppdaterar i bakgrunden (inte bara pushnotifications till mig, utan vad andra skriver, kommentarer osv) så att jag kan öppna Facebook, läsa allt som hänt och stänga ner igen, utan att behöva ha täckning just då eller vänta på en olidligt seg edge-uppkoppling. Att ligga och bakgrunds-polla nyheter var 10:e minut tar rätt lite batteri / CPU, och hade underlättat massor ifall man just då man vill läsa nyheter råkar sitta på ett tåg i en tunnel eller annat liknande ställe med kass täckning.

Ursprungligen av Kermit:

Det finns flera saker som jag tycker blir mindre smidigt, ...

Jo, det går att förbättra och det är väl det som Apple håller på med - en stegvis förbättring. Och jag kan säga att IOS5 ger ett rejält kliv framåt så det blir spännande att se om "femman" har något extra intressant att erbjuda:)

Det kan mycket väl vara så att dina önskemål kommer längre fram när de äldre modellerna av telefonerna fasas ut allt eftersom. Vi får se

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan mycket väl vara så att dina önskemål kommer längre fram när de äldre modellerna av telefonerna fasas ut allt eftersom. Vi får se

Japp, det var det jag menade med mitt ursprungliga inlägg. Nästa A6-processor ryktas ju ska vara quad-core, och jag gissar att vi iaf ser 1Gb minne då. Med andra ord många gånger bättre på allt än t ex 3Gs, som idag ändå har den "begränsade" multitaskingen, så jag hoppas att Apple släpper lite mer på tyglarna på framtida modeller, även om det kanske inte blir riktigt än :).

Liten eller stor.
För mig handlar det om det är en rolig eller tråkig uppgradering. Lite mer processorkraft känns ganska tråkigt.

Bevaka tråden