Jag skulle hjälpa en polare att installera en Timecapsule idag och det blev lite problem eftersom han hade bredband från Comhem.
Jag trodde det var en smal sak att bara kopiera uppgifterna från hans kabelmodem och sedan mata in dom i Timecapsulen och sedan ta bort det gamla kabelmodemet.
Men det gick ju inte då det inte var vanlig nätverkskabel utan nån mysko specialkabel från Comhem (typ antennkabel). Comhem-modemet (en Netgear router/modem) måste alltså vara kvar och jag får koppla Timecapsulen till kabelmodemet. Jag är väl ingen fullfjädrad IT-tekniker men inte heller tappad bakom en vagn men jag tänkte koppa såhär. Kommentera gärna och berätta om ni tycker att detta ser riktigt ut:
1/ Jag stänger av DHCP samt WIFI i Netgear-routern
2/ Jag tilldelar Timecapsule ett statiskt IP-nummer i Netgearen (192.168.1.2) och drar en nätverkskabel mellan en av utgångarna på Netgearen till Timecapsulens WAN-port.
3/ Jag slår på DHCP och WIFI i Timecapsulen och låter all utrustning (2 MacBook pro's, 1 TV, 3 Iphones och en iPad) koppla upp sig trådlöst.
Nu har jag en fråga:
I vilken av routrarna skall jag aktivera NAT (portmappningen)?
Tack på förhand!