Likt många andra här är senaste iMacarna ganska intressanta maskiner för redigering idag. Dock måste de kompletteras med ex. en Pegasus RAID och drar då något iväg vad gäller priset. Kan du vänta så skulle jag försöka hålla mig till nästa generation MacPro kommer. Intel har pratat om deras Xeon E3, E5 och E7 som är i produktion nu och kommer ersätta de CPU:er som finns i dagens MacPro som härstammar från sent 2009 (maskinerna kom dock våren 2010).
Exempel idag:
- 27" iMac med snabbare CPU och GPU, 16 GB RAM, extern Pegasus 8TB RAID kostar c:a 33 500 kr inkl moms
- MacPro 2x2.4Ghz QuadCore, Radeon 5870, 20GB RAM, intern 8TB disk internt kostar c:a 43 000 kr inkl moms
Kommer ni köra mycket After Effects och Premier skulle jag säga MacPro direkt dock. Premier accelereras med CUDA och då kan ni komplettera MacPro med ett Quardo-kort som kommer göra saker MYCKET snabbare för er. After Effects är även ett program som är RAM-hungrigt utan dess like. Men, som det ser ut idag, då iMacen är en generation "senare" än MacPro:n, betalar man ett premium för vissa funktioner.
Men som du ser så skiljer det mycket pengar och faktum är att iMacen kommer vara snabbare än MacPro:n på mycket. Ex. Photoshop nyttjar fler kärnor dåligt och 16GB RAM är generellt sätt tillräckligt där.