Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion, SSD och TRIM

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kör med Vertex 3 disk som har inbyggt Trash hanterare Läs 489 och skriv 492 har haft den nu i 2 månader och har exakt samma prestanda fortfarande.
Med MBPn får jag en Benchmark resultat på nästa 11000

  • Medlem
  • 2011-09-09 19:56
Ursprungligen av @ndreas:

Kör med Vertex 3 disk som har inbyggt Trash hanterare Läs 489 och skriv 492 har haft den nu i 2 månader och har exakt samma prestanda fortfarande.
Med MBPn får jag en Benchmark resultat på nästa 11000

Vad har du för dator? Skall själv snart beställa en MBP 13" i7, och känner mig lite villrådig inför vilken SSD jag vågar beställa. Har sneglat på Vertex 2 och 3, samt Intel 320 och 510. Läser man dock forum på nätet så säger jättemånga att de har problem med frysningar och badbollar...

  • Medlem
  • 2011-09-14 18:27

Slutade med att jag köpte en Samsung 470 SSD till min MBP. Båda kom idag och är monterade och klara. BÖR jag installera TRIM-enabler, eller går det lika bra utan? Har läst så många olika rapporter och forum, där vissa säger att man måste göra det, och andra säger att det är bättre utan. Det står i alla fall TRIM-support NO i "om den här datorn".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-14 19:32

Jag skulle nog köra Trim Enabler, även om inte det syns på prestanda på en gång.
Men i långa loppet lär det göra det.

Kör själv med det på min Intel X25 160GB utan problem. (kört både i SL och Lion)

  • Medlem
  • 2011-09-14 22:21
Ursprungligen av mattiL:

Jag skulle nog köra Trim Enabler, även om inte det syns på prestanda på en gång.
Men i långa loppet lär det göra det.

Kör själv med det på min Intel X25 160GB utan problem. (kört både i SL och Lion)

Och du kan garantera att det inte kommer innebära problem för mig?

Ursprungligen av mattiL:

Jag skulle nog köra Trim Enabler, även om inte det syns på prestanda på en gång.
Men i långa loppet lär det göra det.

Kör själv med det på min Intel X25 160GB utan problem. (kört både i SL och Lion)

Vad baserar du det på?
Hur långt är långa loppet? Har snart kört min i snart ett år utan den minsta förändring.

  • Medlem
  • 2011-09-15 00:20
Ursprungligen av ill_chrill:

Vad baserar du det på?
Hur långt är långa loppet? Har snart kört min i snart ett år utan den minsta förändring.

Och vilken SSD har du?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Och vilken SSD har du?

OCZ Vertex 2 120 GB

  • Medlem
  • 2011-09-15 02:53
Ursprungligen av ill_chrill:

OCZ Vertex 2 120 GB

Samma hastighet som jag i alla fall.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-15 16:17

Länk till ett relativt gammalt test:
Feature - Why You Need TRIM For Your SSD | bit-tech.net

Ursprungligen av Korsriddaren:

Samma hastighet som jag i alla fall.

270/240

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-15 16:07
Ursprungligen av Korsriddaren:

Och vilken SSD har du?

Om jag inte missförstått alldeles så är väl tanken med Trim att man skall slippa tappa prestanda med tiden.

Jag har kört min SSD sedan början av förra året, och har inte sett någon degradering av prestanda.
Men jag gjorde några körningar med XBench på SL före och efter aktivering av Trim, och såg en, förvisso marginell, förbättring med Trim aktiverat.

Allt jag läst och de tester jag sett pekar på att det är bättre med Trim.

I idealfallet skulle man ha två likadana datorer, med och utan Trim aktiverat, som man kör intensivt eller under en längre tid, för att
se någon skillnad.

Trim enabler har inte gjort mig någon (märkbar) skada ännu, så jag kör vidare med det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-09-15 17:31

Tills cindori får ut sina nya version av trim enabler hade jag gjort såhär i Lion:
Grant Pannell — TRIM Enabler for Lion

Trim enabler har fungerat jättebra för min del, men det verkar som att det trots allt är en äldre kext som används i den.

  • Medlem
  • 2011-09-15 17:40
Ursprungligen av Json_81:

Tills cindori får ut sina nya version av trim enabler hade jag gjort såhär i Lion:
Grant Pannell — TRIM Enabler for Lion

Trim enabler har fungerat jättebra för min del, men det verkar som att det trots allt är en äldre kext som används i den.

Det är det som skrämmer mig lite. Kan de inte i så fall ta fram ett litet program som bara modifierar befintlig kextfil, istället för att byta ut den med en gammal?! Känns ju lite sådär...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är det som skrämmer mig lite. Kan de inte i så fall ta fram ett litet program som bara modifierar befintlig kextfil, istället för att byta ut den med en gammal?! Känns ju lite sådär...

Men låt bli då!!! Du måste ju inte.

Vad säger tillverkaren av disken?

Det finns ett tredje alternativ, vilket jag själv valt. Låt bli, men om det visar sig att prestandan sjunker så slår jag naturligtvis på det och då är alla problem lösta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-15 21:34

Exakt vad är det som skrämmer? Att den patch som inte är länkad i ditt inlägg använder en äldre kext? Använd då istället Grant Pannell's lösning, som du länkat i ditt inlägg, eller gör som ill_chrill säger och låt bli. Själv ser jag ingen anledning till att inte ha TRIM igång så länge du kollat med hårddisktillverkaren att disken har stöd för TRIM (men inte har egen garbage collection). Antar att orsaken till att Apple blockerat TRIM för andra diskar än de egna är just att man inte kan garantera funktionaliteten med diskar som har egen skräpinsamling.

Finns det någon information gällande om några specifika hårddiskar kan köras med TRIM i Mac OS X (native)? Eller är det bara de hårddiskar som Apple levererar som är aktuella? Jag har senaste Macbook Pro (13", 2.4Ghz).

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Finns det någon information gällande om några specifika hårddiskar kan köras med TRIM i Mac OS X (native)? Eller är det bara de hårddiskar som Apple levererar som är aktuella? Jag har senaste Macbook Pro (13", 2.4Ghz).

Det är bara de drives som Apple använder för stunden.

Ursprungligen av illerG:

Det är bara de drives som Apple använder för stunden.

Och är det vanlig standarddiskar? Dvs kan man köpa dem på egen hand och därmed förvänta sig att TRIM fungerar?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och är det vanlig standarddiskar? Dvs kan man köpa dem på egen hand och därmed förvänta sig att TRIM fungerar?

Det är en OEM-drive så nej du kan inte köpa den i vanlig handel.

Ursprungligen av illerG:

Det är en OEM-drive så nej du kan inte köpa den i vanlig handel.

Skit också. Jag vill inte behöva jävlas med kernel extensions.

Nåväl, tack för svaret.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-05 09:39

Mer en ordningsfråga: jag hoppas att Jånte och Tobias Schelin egentligen tänker på SSD när dom skriver hårddiskar i diskussionen kring TRIM.

Bevaka tråden