Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkompakt med magiska egenskaper sökes...

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GustafMA:

P300 1/2.3 CMOS gör mig väldigt misstänksam. CMOS-sensorer ger fina resultat när de är stora, men spöas i alla fall jag hittills sett av CCD-sensorer i små storlekar (säg, upp till 1/1,6 i alla fall).

dock är sensorn i P300 en såndär ny flådig bakbelyst CMOS från sony, så de största nackdelarna med 'död' senoryta jmf CCD är borta.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det här börjar bli intressant. Jag samlade lite rådata:

LX5: 2.0-3.3, 271g, 1/1,63
XZ-1: 1.8-2.5, 275g+batteri, 1/1.63
S95: 2.0-4.9, 193g, 1/1,7
Nikon P300: 1.8-4.9, 190g, 1/2,3
EX-1: 1.8-2.4, 365g+batteri, 1/1.7
P7000: 2.8-5.6, 310g+batteri, 1/1.7
G12: 2.8-4.5, 401g, 1/1.7

P300 har liten sensor, inte troligt att den har lågt brus (bortkastat med hög ljusstyrka då).

areaskillnaden mellan 1/7"- och 1/2.3"-sensorer motsvarar mindre än 2/3 steg (jag räknar till ~0.6 EV) i fråga om ljusinsamling med samma bländartal.
de stora 'klunsarna' med långsammare f2.8-optik ligger då mer än 2/3 steg efter(!) P300 totalt sett (på största bländare/vidvinkelsidan).

å andra sidan har nog dessa kameror bättre bildkvaliteter i andra avseenden.

Skaffade en egen S95 i början av sommaren som ersättare för vår Panasonic FX580 som har riktigt uselt teleläge och halvdåliga brusegenskaper. S95 är verkligen en fantastisk kamera på alla sätt och vis. Hyfsat snabb i uppstart och i hantering - men man får inte glömma att det är just en kompaktkamera. För barn och djur krävs en systemkamera...

Några trevliga exempelbilder. Jpeg direkt från kameran. (Taget med en S90 som har identisk sensor och optik)
Death Valley and the Eastern Sierra, January 2010
Indian Country, November 2009

Ursprungligen av johan_tanying:

Skaffade en egen S95 i början av sommaren som ersättare för vår Panasonic FX580 som har riktigt uselt teleläge och halvdåliga brusegenskaper. S95 är verkligen en fantastisk kamera på alla sätt och vis. Hyfsat snabb i uppstart och i hantering - men man får inte glömma att det är just en kompaktkamera. För barn och djur krävs en systemkamera...

Några trevliga exempelbilder. Jpeg direkt från kameran. (Taget med en S90 som har identisk sensor och optik)
Death Valley and the Eastern Sierra, January 2010
Indian Country, November 2009

Trevligt!

Vad gäller djur och barn så är det knepigt, för man har aldrig med sig systemkameran när man tar en sväng till lekplatsen. Då måste man ha nåt som går ner i fickan. Den måste också starta snabbt och fokusera snabbt, man skall helst kunna slå på och trycka så får man en bild nästan direkt.

Det känns riktigt, riktigt bra att kameratillverkarna äntligen satsat på det som verkligen spelar roll, ljusstark optik och hyfsat snabbt fokus, i stället för allt trams med fler megapixlar än optiken kan utnyttja och extrem zoom med eländigt ljusinsläpp. Jag minns när Olympus offrade ljusstyrkan i gamla 5050 från 1.8 till 2.8 bara för att öka zoomen en liten aning. Nu har vi äntligen en hel drös kameror på 1.8 till 2.0! Och hyfsat stora sensorer, förstås.

Det verkar som om någon tagit fasta på allas suktande efter X100 - Fuji ska tydligen släppa en X10 i höst:

Fujifilm X10 will be one of the three new cameras to be announced this Fall | Photo Rumors

•It will have a 2/3″ sensor – smaller than Micro Four Thirds but bigger than the Canon G12.
•4x manual zoom lens with f/2.0 aperture
•Price: $599.00
•In some markets this model may be called X50

och

It’s a Baby X100 | Blog & Community Site for Precision Camera and Video

"This is where the news gets good; originally designated as the X50, the Finepix X10 is the “baby X100″ in all sleek black with a reduced sensor for a smaller body build and an optical 4x zoom. While still not an interchangeable lens model, the X10 will come with the OVF/EVF hybrid viewfinder that made the X100 such a smashing success and will incorporate a few design and operational improvements over the X100. Look for this camera to be making an appearance around October at a price point of $600 USD."

En spännande höst vankas! Det verkar som om kvalitetskompaktsegementet vaknat till liv igen. Folk kanske har börjat upptäcka att de tenderar att lämna DSRL:en hemma.

Det verkar som om någon tagit fasta på allas suktande efter X100 - Fuji ska tydligen släppa en X10 i höst:

Fujifilm X10 will be one of the three new cameras to be announced this Fall | Photo Rumors

Ojdå! Ja, med tanke på hur bra X100 verkar vara enligt testerna så kan det mycket väl vara en höjdare!

Citat:

En spännande höst vankas! Det verkar som om kvalitetskompaktsegementet vaknat till liv igen. Folk kanske har börjat upptäcka att de tenderar att lämna DSRL:en hemma.

Precis. Jag är En bra kamera som får plats i fickan, ja tack! Och visst växer segmentet!

Imaging Resource testar alla de starkaste kamerorna:

Digital Cameras, Digital Camera Reviews - The Imaging Resource!

Det finns utmärkta testbilder, och man kan jämföra spec sida vid sida. Men slutsatsen blir densamma. Mellan S95, LX5 och XZ1 så är S95 minst, billigast, tar bäst bilder i svagt ljus, trots aningen mindre sensor. Långsammare AF svider lite (LX5 är mycket snabbare). I övrigt inga stora skillnader.

Åh vad jag AVSKYR när forummjukvaror raderar mina inlägg! Jag skrev just ett ganska långt inlägg om min nyköpta S95, vilket forummjukvaran tyckte att den kunde radera sådär bara.

Så nu blir det kort: Bra bildkvalitet. Dålig användarvänlighet på en rad punkter, risigt menysystem, felplacerad programvalsratt, taskigt grepp, såsig fokusering. Test i ganska extrem mörkersituation, den klarade det fint medan andra kameror inte hade en chans. Så den vinner på ren råstyrka.

Grattis till inköpet! Du kommer bli nöjd med kvalitén på bilderna, om än inte med ergonomin. Den där ratten irriterar man sig på i all evighet - men menyerna vänjer man sig vid.

Det jag har mest invändningar mot är faktiskt fokuseringen, som är slö. Jag funderar på att försöka byta till en LX5 eller EX1, för jag kan nog leva med RAW, men skulle älska snabbare fokus. Allra helst skulle jag efter att ha läst på dpreview vilja ha en Ricoh GRD3, men det verkar inte vara ett märke som ö.h.t. finns att uppbåda i svenska butiker. Så jag håller nog ut till nästa omgång kameror (X10, nikons nya format, uppföljarna till S95, LX5 och för all del G12 och P7000) kommer. Jag såg en Samsung NX100 med ett 30/2.0 pannkaksobjektiv i affär, och den var banne mig inte så stor heller... mycket velande blir det.

ETA:
Just ja... beträffande ergonomin. Jag har köpt både ett grepp och en vinkelspegel till min s95:a här:

(grep - G1 har funkat fint för mig)
http://flipbac.com/camera-grip-about.htm

(vinkelspegel för 3")
http://flipbac.com/angle-viewfinder-about.htm

Båda har gjort kameran mycket användbarare, till ett förhållandevis modest pris.

Senast redigerat 2011-08-12 20:04

Grattis till inköpet! Du kommer bli nöjd med kvalitén på bilderna, om än inte med ergonomin. Den där ratten irriterar man sig på i all evighet - men menyerna vänjer man sig vid.

Nu har jag ju tänkt mig att försöka hitta bästa användning för den och fokusera på det som är bra. Jag har ju Fujin och Ricohn för situationer då jag bara måste ha snabbare fokus.

Citat:

Det jag har mest invändningar mot är faktiskt fokuseringen, som är slö. Jag funderar på att försöka byta till en LX5 eller EX1, för jag kan nog leva med RAW, men skulle älska snabbare fokus. Allra helst skulle jag efter att ha läst på dpreview vilja ha en Ricoh GRD3, men det verkar inte vara ett märke som ö.h.t. finns att uppbåda i svenska butiker. Så jag håller nog ut till nästa omgång kameror (X10, nikons nya format, uppföljarna till S95, LX5 och för all del G12 och P7000) kommer. Jag såg en Samsung NX100 med ett 30/2.0 pannkaksobjektiv i affär, och den var banne mig inte så stor heller... mycket velande blir det.

Det är inte så knepigt att hitta Ricoh längre tycker jag. GRD har höjd Ricohs status en bra bit. Cyberphoto har den i alla fall. Vilka fysiska butiker man hittar den i är svårare att säga. GRD3 är klart intressant, med hög ljusstyrka och höga ambitioner. Tyvärr är den en bra bit dyrare, och fanns inte med i de fina jämförelserna ovan.

Ställ in s95an för "kids/pets" så blir den raskare!

Ställ in s95an för "kids/pets" så blir den raskare!

Kanske en aning men inte så den kommer ikapp de snabba.

Dessutom måste man väl kunna ställa in samma sak som programmen gör med manuella inställningar?

Kanske en aning men inte så den kommer ikapp de snabba.

Dessutom måste man väl kunna ställa in samma sak som programmen gör med manuella inställningar?

Jag tror kameran blir snabbare genom att "fuska", kanske genom att begränsa antalet fokuszoner och begränsa närgränsen. I vilket fall som helst lär ingen kompaktkamera (antagligen inklusive X100) komma i närheten av valfri DSLR när det gäller snabbhet och "omedelbarhet". Det är nog bara att acceptera. Samt att utveckla sitt sjätte sinne så att man kan trycka av _innan_ rätt bildtillfälle!

(Skämt åsido, men det går faktiskt att öva upp framförhållningen. Gick faktiskt ganska bra de fem år 2003-2008 jag endast körde med en Ixus 400. Sen blev jag även med DSLR och då blir det genast knepigare att växla fram och tillbaka mellan kompakt och systemkamera...)

Vad gäller kontroller tycker jag att det är ganska egalt då den mest får leva i "P"-läget. Funkar i stort sett likadant som samtliga andra Canonkompakter vilket är ganska smidigt för mig som körde och vande mig vid ovan nämnda Ixus i många år. GIllar och använder exponeringskompensationen på ratten på baksidan. Den stora ringen runt objektivet har jag inte riktigt bestämt mig än vad den skall styra. Resten kör jag på automatik förutom att jag ställt den på "vivid" för att få lite mer stuns i bilderna så här på sommaren.

I vilket fall som helst lär ingen kompaktkamera (antagligen inklusive X100) komma i närheten av valfri DSLR när det gäller snabbhet och "omedelbarhet". Det är nog bara att acceptera.

Det är det väl ingen som har krävt? S95:an är ju slö jämfört med sina omedelbara konkurrenter - LX5, EX1. Att de alla är långsammare än DSLR:er är ju en annan femma.

Sedan har ju Panasonic och Olympus med sina senaste m43-hus visat att CDAF faktiskt kan vara lika snabbt som PDAF på spegelreflexer, i alla fall på instegs-DSLR:er. Vi kan nog hoppas på riktigt blixtsnabba AF:ar på kompaktkameror också vad tiden lider.

Det är det väl ingen som har krävt? S95:an är ju slö jämfört med sina omedelbara konkurrenter - LX5, EX1. Att de alla är långsammare än DSLR:er är ju en annan femma.

Sedan har ju Panasonic och Olympus med sina senaste m43-hus visat att CDAF faktiskt kan vara lika snabbt som PDAF på spegelreflexer, i alla fall på instegs-DSLR:er. Vi kan nog hoppas på riktigt blixtsnabba AF:ar på kompaktkameror också vad tiden lider.

Snabbt AF på kompaktkamera är inget nytt, det är bara för få som krävt det - precis som bildkvalitet hellre än meningslös pixelupplösning och ljusstarka objektiv hellre än superzoom. Men vi kanske får det också till slut.

Efter några dagar med S95 så funderar jag lite på om jag inte skulle ha satsat på en X100 eller GRD i alla fall. X100 är så otroligt mycket bättre i testerna, och även en GRD kan man ju ta med i beräkningen.

Som sagt tidigare så är jag lite besviken på handhavandet på S95, kontrollerna är ganska dåliga. Greppet fixade jag med att sätta en gummilist på framsidan, löjligt att behöva modda kameran själv det första man gör men det blev riktigt bra. Men bildkvaliteten är jag faktiskt kluven till. Jo, jag tror nog att den slår F31 på fingrarna, och det var ju en sak jag ville åstadkomma, ta ett steg upp från den, men i lågt ljus tycker jag ändå att det försvinner mer detalj än vad testerna sade. Så fort jag är över ISO 800 så känns det som om jag kan sampla ner till 1/4 av bilden utan att förlora detalj, och det är brusigare än vad DPReview visade.

Jag tror nog att jag kan fixa några testbilder snart så jag har lite hårda fakta. Jag skulle bra gärna vilja låta kameran träffa en LX5 eller så och ta bilder i samma situation och se hur det går.

Jag tycker jag borde följa upp det här en aning. Jag fixade problemet med det dåliga greppet på S95 på ett sätt som blev riktigt bra:

Det där var nån slags gummitass, minns inte till vad, men den passade alldeles perfekt och greppet blev faktiskt jätteskönt! Långfingret lägger sig tryggt och bra längs gummilisten och det känns säkert och stadigt.

Det där var nån slags gummitass, minns inte till vad, men den passade alldeles perfekt och greppet blev faktiskt jätteskönt! Långfingret lägger sig tryggt och bra längs gummilisten och det känns säkert och stadigt.

Det finns ngn kille i USA som lever på att fräsa ur aluminium-bitar och sätta på Sigmas pocket-kameror...
Limmas med fördel med araldit-lim.....

Ursprungligen av Goflorp:

Det finns ngn kille i USA som lever på att fräsa ur aluminium-bitar och sätta på Sigmas pocket-kameror...
Limmas med fördel med araldit-lim.....

Det tror jag gärna. Själv skulle jag gärna hitta någon som kan fixa ersättning till gummibiten på framsidan av min F31fd, för Fujifilm har inte reservdelar till den längre. (Ruggigt tycker jag, så gammal är den inte!)

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-20 09:29

Richard Franiec tillhandahåller aluminiumgrepp och div andra special tillbehör till kameror. 250kr inkl frakt låter inte dyrt för att få ett härligt grepp på kameran.

Och nu har uppföljaren till S95 kommit - S100. Med grepp på framsidan och lite annat smått och gott. 24 mm i vidvinkelläget exempelvis.

Canon Powershot S100 Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Även Ricoh har lite nytt på gång för gatufotografer m.fl.: Ricoh GR Digital IV med "hybrid-AF". Snabb?

Ricoh GR Digital IV Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Och nu har uppföljaren till S95 kommit - S100. Med grepp på framsidan och lite annat smått och gott. 24 mm i vidvinkelläget exempelvis.

Canon Powershot S100 Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Straxt efter att man köpte förra modellen i vanlig ordning...

Citat:

Även Ricoh har lite nytt på gång för gatufotografer m.fl.: Ricoh GR Digital IV med "hybrid-AF". Snabb?

Ricoh GR Digital IV Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Japp, Ricoh har ju återinfört sina (bland Ricoh-fans) smått legendariska externa fasdetektsensor. Den har jag erfarenhet från äldre modeller. Helt fabulöst snabb, snabbare än de flesta DSLR - fast priset är att den missar ibland.

Men "up to 2x faster" låter inte som någon större skillnad. De gamla modellerna fokuserade på nåt i stil med 0.1s, man hann knappt blinka. Men på senare modeller fungerade den allt sämre, och för ett par år sedan spolade Ricoh sensorn. Nu är den tillbaka så man får hoppas att de löst problemen. Fungerar den bra på GRD4 så gör det den modellen riktigt intressant! Den är ju rätt vass i övrigt också.

S100 får vi väl se vad den blir. Det är inte uppmuntrande att de fixat till det större zoomomfånget med genomgående långsammare glas. Men en snabbare autofokus skulle förlåta mycket.

GRD4 ser högintressant ut. Det är bara det där med att faktiskt hitta Ricoh i någon butik. Ibland får man för sig att bolaget inte vill sälja, så lite som deras kameror marknadsförs och exponeras.

[...] Det är inte uppmuntrande att de fixat till det större zoomomfånget med genomgående långsammare glas. [...]

Det kunde varit värre. Nu är det inte mer än ca 1/3 steg inom det jämförbara zoomomfånget.

Ursprungligen av DPReview:

While the S100's lens maintains a fast maximum aperture of F2.0 at wideangle, it's relatively slow at the long end (F5.9). However these numbers have to be interpreted in the light of the fact that the zoom range is extended in both directions compared to the S90/S95, from 28-105mm equivalent to 24-120mm equivalent.

The table below compares the reported maximum apertures across the focal length range between the S100 and S95; the numbers were obtained using the lens control ring to operate the zoom in steps. From this we can see that the S100's lens is in fact only about 1/3 stop slower than the S95's across the cameras' shared range (note that the aperture is reported to the nearest 1/3 stop, aside from the telephoto end).

Canon Powershot S100 Preview: 3. Body and Design: Digital Photography Review

GRD4 ser högintressant ut. Det är bara det där med att faktiskt hitta Ricoh i någon butik. Ibland får man för sig att bolaget inte vill sälja, så lite som deras kameror marknadsförs och exponeras.

Ja, det är märkligt, men det är mycket bättre än för några år sedan. När jag köpte min första Ricoh så var det av en skum källarfirma som hänvisade all support till Tyskland, man kunde inte köpa någon annan stans. Jag tror det var nån slags gråimport i brist på annat. Det är väl efter att GR kom som de ökat lite. Jag tror att de satsade mest på Asien innan, de var stora där medan de bara sålde i några få västländer.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-09-20 04:00

Jag hittar inga uppgifter angående EX1, jag har svårt att tro att den kameran har större >DR som någon påstod än den 10Mp BSI sensor från sony som sitter i s-95 , g11, g12 mfl kameror ger , motbevisa mig gärna.
Vad det gäller Canons nya s100 så slår Canon på PR trumman och säger att deras egentillverkade cmos har 2 steg bättre egenskaper än tidigare kameror, grattis med den QE så kan vi sluta att borra efter olja osv och vårat energibehov är tillgosett.

Canon menar troligen att deras brusreducering har förbättrats samt att de har möjligen sänkt läsbruset något i jämförelse med tidigare sensorer.Hur resultatet står sig återstår att se.

Någon kompaktkamera med magiska egenskaper finns inte , men många är idag jäkligt bra och de flesta har Sonys BSI ccd

Jag lyckades utverka ledigt från familjen och hängde på dörren till Fotomässan i Älvsjö i morse. Var där till dess dörrarna stängdes också - riktigt rolig tillställning. Förutom att gå på förvånansvärt matnyttiga seminarier och plåta snygga - om än vid det här laget lite väl uttråkade - modeller så hade jag tillfälle att klämma på precis alla kameror jag funderat på av och till - förutom Fuji och Ricoh, som inte tyckte det var värt att exponera vad de har så här inför julsäsongen. Jag är ute efter bra kompakter, men mina krav på bildkvalité har efter att ha lekt med en systemkamera ökat, så jag är i princip ute efter en spegellös systemkamera som går att få ner i rock- om än inte i byxfickan.

Så:

Panasonic: Tittade på främst G3 och nya GX1. G3 är en finfin kamera, men lite väl stor. Utformningen som en mini-DSLR gör att den inte sitter bekvämt i fickan ens med en fast pannkaka. GX1 såg jag inte riktigt poängen med - var ungefär samma som gf*-seriens kameror och fallerar på att den inte har (inbyggd) sökare. För den som kan leva med det är det dock en smidig och snygg kamera. Ogillar att Panasonic inte har IS i husen. Det sagt så ska Panasonic ha en eloge för sin nya infällbara zoom som är nästan lika liten som en pannkaka i fickan.

Samsung: Satt och lekte länge med nya NX200 som verkligen är både snygg, liten och hanterlig. Med pannkaka - finns tre fina att välja på! - kan man till nöds ha den i byxfickan. Gillade menyer och kontroller skarpt. Tyvärr har den ingen sökare, och Samsungs säljare kunde inte ge mig besked om när uppdateringen av deras i dagsläget lite föråldrade NX11 kommer, eller om de ska överge DSLR-utformningen till förmån för något mätsökarliknande.

Sony: NEX7 är fantastisk. Mätsökarutformning, utsökta yttre kontroller (bl.a. två kontrollhjul), så liten att man riskerar att tappa bort den, bra flippskärm för makro och underliga vinklar, snabb, smidig... Men finns inte att köpa än på ett tag. Sedan har Sony misslyckats med att ta fram vettiga pannkakor. Deras nya fasta 50mm är t.ex. större än kitzoomen för m43:orna. Så trots att kameran är riktigt smidig kan man glömma det där med att stoppa den i fickan.

Olympus: Provade alla PEN, och det ska sägas direkt att senaste generations PEN rent visuellt och vad gäller i-handen-känsla spöar allt. Fantastiskt skön att hålla i. Rasande snabb och säker autofokus - jag snappade bilder hej vilt med fokus omväxlande mellan 10 cm och längst bort i hallen och den satte dem alla. Det är svårt att kvantifiera sånt här, men AF:en kändes spontant lika snabba och säker som den 1Dx som jag lyckades armbåga mig fram för att pröva... Fina små pannkakor som ger ett rejält kompakt och fickvänligt format. Torskar i stort sett på att inga PEN görs med inbyggd sökare och att den externa totalt förstör kamerans linjer och fickvänlighet.

Nikon: Lekte med 1-systemet (både J1 och V1) en bra stund. De är lite fulsnygga men faktiskt förvånansvärt hanterbara. V1:an, den med sökare, är nätt. Mycket snabb autofokus här också, och en del funktioner - som den där med att bunkra exponeringar under låsfasen och ha 30 bilder före och efter ditt tryck så att du kan välja det där perfekta ögonblicket som du inte riktigt lyckades trycka till på - är helt enkelt briljanta. Det här kommer alla kameror ha i nästa generation. Det stora problemet är att objektiven faktiskt inte alls är mindre än m43:ornas... kombinerat med den i sammanhanget lilla sensorn kan man inte låta bli att fundera på om systemet kan leverera.

Canon: Gick på pin kiv in och frågade liraren som styrde och ställde i den stora montern om när de egentligen skulle släppa ett spegellöst alternativ. Han såg lite besvärad ut. Nu behöver Canon kanske inte bekymra sig så mycket, av körerna som ringlade för att få leka med nya top-end-kameran att döma...

Slutsats: Mer osäker än någonsin.

jag tror ingen riktigt hade seriöst räknat med hur snabbt de spegellösa 'uppstickarsystemen' knycker nikons och canons kunder från deras 'ohotade' marknad för instegs-DSLR.
nikon är ju iaf med i matchen nu med 1-systemet, men det kan nog ändå bli tufft för dem att få DX-amatörerna och -entusiasterna att 'stega över' till nikons spegelösa.

Kul att det börjar dyka upp sökare. Saknar det som tusan på min GF1.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-21 22:27

Märkte att det är hela 2,7 gångers "crop factor" om man använder Nikons F-objektiv på deras nya "1" serie. Det gör att nästan alla objektiven förvandlas till långa telen. Alltså är det ingen större vits att vara märkeslojal om man ska köpa en spegellös kvalitetskompakt med utbytbar optik.

Bevaka tråden