Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag tror det finns en möjlighet att:

- iPhone 5 home-knappen försvinner och ersätts med en tryckkänslig yta som är bredare än vad home-knappen motsvarar idag. Detta för att skapa en telefon som är så gott som ALL-GLASS-DISPLAY

- Att baksidan blir i liquidmetal som tillåter att radio signaler passerar till skilnad mot aluminium som inte har denna egenskap ..

Det vore fantastiskt! Har glömt det där spåret: Drfr satsar Apple p liquidmetal - MacWorld

Ursprungligen av gotfredsen:

- iPhone 5 home-knappen försvinner och ersätts med en tryckkänslig yta som är bredare än vad home-knappen motsvarar idag. Detta för att skapa en telefon som är så gott som ALL-GLASS-DISPLAY

Nja, den blir nog kvar som vanlig tryckknapp. Kapacitiva knappar är helt jävla värdelösa och hör hemma i dålig sci-fi, vilket Apple förmodligen också insett eftersom de lade ner det helt efter tredje generationens iPod. Jag tror desto mer på ryktena att det blir en vanlig knapp fast med bred tryckkänslig yta.

Ursprungligen av Samuel K:

Nja, den blir nog kvar som vanlig tryckknapp. Kapacitiva knappar är helt jävla värdelösa och hör hemma i dålig sci-fi, vilket Apple förmodligen också insett eftersom de lade ner det helt efter tredje generationens iPod. Jag tror desto mer på ryktena att det blir en vanlig knapp fast med bred tryckkänslig yta.

Jag har sådana på min jobbtelefon (HTC Desire) och ogillar dem skarpt

Edit: Framförallt så är det lätt att komma åt dem av misstag, vilket inte är så roligt när du då kastas ut ur appen.

Senast redigerat 2011-09-18 08:48
  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-09-16 16:54

iPhone 5 batteri i svensk butik

Snubblade över detta när jag slösurfade, kan det stämma? Rätt så insatt i allt som har med Apple och göra men detta måste väl ändå var någon form av trick eller kan det vara så att tillverkningen nu gått så långt att någon slarvat med sekretessen?

iPhone 5 Batteri i svensk butik

Ursprungligen av Emil D:

Snubblade över detta när jag slösurfade, kan det stämma? Rätt så insatt i allt som har med Apple och göra men detta måste väl ändå var någon form av trick eller kan det vara så att tillverkningen nu gått så långt att någon slarvat med sekretessen?

iPhone 5 Batteri i svensk butik

Eller en högtalare:
iPhone 5 högtalare original - MrGizmo Webshop

Antingen skiter dom i "sekretessen" (bryter avtal om ett specifkt datum för släpp) eller så är batteritillverkaren (säkert inte Foxcon) fri att krana ut batterier när dom vill - eller så är det nys.

Ursprungligen av Emil D:

Snubblade över detta när jag slösurfade, kan det stämma? Rätt så insatt i allt som har med Apple och göra men detta måste väl ändå var någon form av trick eller kan det vara så att tillverkningen nu gått så långt att någon slarvat med sekretessen?

iPhone 5 Batteri i svensk butik

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-17 21:39
Ursprungligen av Emil D:

Snubblade över detta när jag slösurfade, kan det stämma? Rätt så insatt i allt som har med Apple och göra men detta måste väl ändå var någon form av trick eller kan det vara så att tillverkningen nu gått så långt att någon slarvat med sekretessen?

iPhone 5 Batteri i svensk butik

TUNG lur

Vikt:
2,00 KGS

Ovanstående inlägg (#539) har flyttats hit från en annan tråd. När vi ändå har den här ryktes-tråden, så tycker jag att inlägget passar bättre här.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-17 21:43

Det är ju samma batteri som sitter i fyran som den sidan säljer.

enligt engadget så har nyss en vit iphone 4s dykt upp i at &ts interna system....

Did a white iPhone 4S just pop up in AT&T's inventory system? -- Engadget

Senast redigerat 2011-09-18 15:49

Ok, men om det blir som det mer och mer verkar bli, en (ursäkta mig - tråkig) "s" och inte en 5, finns det några rykten kvar om hur länge det skulle kunna tänkas ta för nästa "helnummerversion"? Minns att det talades om början på nästa år. Var bara löst snack, eller fanns det några grunder i det?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Ok, men om det blir som det mer och mer verkar bli, en (ursäkta mig - tråkig) "s" och inte en 5, finns det några rykten kvar om hur länge det skulle kunna tänkas ta för nästa "helnummerversion"? Minns att det talades om början på nästa år. Var bara löst snack, eller fanns det några grunder i det?

Det släpps ungefär en iphone om året. Du lär få vänta iallafall tills början av nästa sommar för att se en "ny" version. Oavsett om det blir S eller om det blir "helnummer".

Ursprungligen av martin_stenmark:

Ok, men om det blir som det mer och mer verkar bli, en (ursäkta mig - tråkig) "s" och inte en 5, finns det några rykten kvar om hur länge det skulle kunna tänkas ta för nästa "helnummerversion"? Minns att det talades om början på nästa år. Var bara löst snack, eller fanns det några grunder i det?

Nja, nu börjar väl ryktena med skaplig substans om att det faktiskt är en 5:a på gång ta fart på riktigt?

Ursprungligen av theplague:

Nja, nu börjar väl ryktena med skaplig substans om att det faktiskt är en 5:a på gång ta fart på riktigt?

Personligen skulle jag vilja kalla alla skalrykten (både mått och bilder) mest troliga. Det finns på så många olika platser och visar nästan alla ungefär samma sak. Och börjar man verkligen göra skal i rätt proportioner nästan ett år innan en nästa iPhone (utseendemässigt) kommer?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Personligen skulle jag vilja kalla alla skalrykten (både mått och bilder) mest troliga. Det finns på så många olika platser och visar nästan alla ungefär samma sak. Och börjar man verkligen göra skal i rätt proportioner nästan ett år innan en nästa iPhone (utseendemässigt) kommer?

Jag vet inte om det är jag som är trött, men jag tycker du låter motsägelsefull. Menar du case eller själva mobilens yttre när du skriver skal? I det första fallet talar det ju för en iPhone 5 i det andra för en iPhone 4S. Men förutom skalrykten har ju tex NYT nån källa från Apple häromdagen som säger att det kommer både och. Vilket jag absolut inte trodde från början. Nu börjar jag luta åt det.
Om vi återgår till casetillverkare så brukar de (vad jag läste för nåt år sen) få till sig någon till ett par månader innan vilka mått nya iPhone ska ha så de ska kunna släppas på marknaden samtidigt som mobilen. Detta är givetvis konfidentiellt enligt kontrakt, och nu har flera stycken råkat visa eller uttala sig om uppgifterna om den nya designen. Om det är korrekt eller inte vet vi snart, men nu har ovanligt många sagt samma sak.

Ursprungligen av theplague:

Jag vet inte om det är jag som är trött, men jag tycker du låter motsägelsefull.

Ah, jag menar mått och bilder på de omslutande skalen, "cover" eller vad det heter (har aldrig förstått grejen) - de som på många bilder är bredare, plattare och mer 3G:iga. Mitt hopp dog lite när det började komma 4s-fram- och baksidor, men om båda kommer samtidigt är det ju succé!

Senast redigerat 2011-09-18 23:14
  • Medlem
  • 2011-09-18 17:44

Om jag måste välja mellan droppformad och den gamla mer fyrkantiga designen hos iP4, så väljer jag klart det sistnämnda. Är småallergisk mot assymetriska konstruktioner på telefoner...

Om kameran är riktigt riktigt bra - och om den är 4G - så vill jag ha den. Annars väntar jag till nästa iPhone.

Någon som vet hur det är hos Telia?; Jag har bindningstid på min iPhone4 till juli 2012. Kan jag köpa en iPhone5 av telia - börja på ny bindningstid och låsa upp min iPhone4? Man tycker ju att det borde vara en bra affär för Telia - dom får kränga en ny lur och binda upp mig till Telia 24 månader till. Eftersom jag ger bort mina "gamla" iPhones så vill jag låsa upp den (mottagaren har Tele2).
Tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-19 07:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Om kameran är riktigt riktigt bra - och om den är 4G - så vill jag ha den. Annars väntar jag till nästa iPhone.

Någon som vet hur det är hos Telia?; Jag har bindningstid på min iPhone4 till juli 2012. Kan jag köpa en iPhone5 av telia - börja på ny bindningstid och låsa upp min iPhone4? Man tycker ju att det borde vara en bra affär för Telia - dom får kränga en ny lur och binda upp mig till Telia 24 månader till. Eftersom jag ger bort mina "gamla" iPhones så vill jag låsa upp den (mottagaren har Tele2).
Tips?

4G kommer den inte att ha, så då får du vänta till nästa år.

Verkar kunna bli lite förseningar dock, Samsung seeks sales ban on Apple's next iPhone>

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-18 20:44

Luren är bunden till operatören i 12 månader, oavsett vad bindningstiden på ditt abonnemang är så den kan du nu låsa upp. Dock kommer du ju få lösa ut kvarvarande bindningstid på ditt nuvarande abonnemang och sedan teckna ett nytt abonnemang med iPhone 5 för att i samma veva portera ditt nummer från ditt gamla abonnemang till ditt nya.

Tack för info. Om "lösa ut" innebär att jag ska betala resterande 10 månader avgifter så får det ju vara så klart :-D. Då missar Telia mig som köpare av iPhone5 och ny 24 månaders bindning. Det kan bli vilken operatör som helst nästa sommar när bindningen går ut.
Är det verkligen sådan bizniz dom gör :-D. Dom tackar alltså nej till att sälja en lur och behålla mig 24 månader - väljer istället att inte sälja lur och behålla mig dom 10 månader som är kvar på gamla kontraktet?
Med tanke på hur många alternativ det finns - och hur lätt det är att ta med sig nummer till annan operatör - så förvånar denna policy mig. Tydligen är konkurenssituationen inte alls så hård - det räcker till alla liksom :-D.

Ursprungligen av zinned:

Luren är bunden till operatören i 12 månader, oavsett vad bindningstiden på ditt abonnemang är så den kan du nu låsa upp. Dock kommer du ju få lösa ut kvarvarande bindningstid på ditt nuvarande abonnemang och sedan teckna ett nytt abonnemang med iPhone 5 för att i samma veva portera ditt nummer från ditt gamla abonnemang till ditt nya.

De ser det inte som att de "behåller dig", de ser det som att de "förlorar" 10 månader, vilket är jävligt logiskt och det är även därför det är likadant hos alla operatörer. Det här trodde jag alla visste!

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det verkligen sådan bizniz dom gör :-D. Dom tackar alltså nej till att sälja en lur och behålla mig 24 månader - väljer istället att inte sälja lur och behålla mig dom 10 månader som är kvar på gamla kontraktet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-18 23:43
Ursprungligen av PeeMaN:

De ser det inte som att de "behåller dig", de ser det som att de "förlorar" 10 månader, vilket är jävligt logiskt och det är även därför det är likadant hos alla operatörer. Det här trodde jag alla visste!

Logiskt? Nej, snarare motsatsen. Dock är det är ju upp till var operatör att avgöra hur de vill hantera sina kunder.

Jag kan köpa Zimmermans resonemang, det är klart att operatören förlorar på att inte ha kunden kvar efter de 10 månaderna som Zimmerman har kvar. Om han efter dessa 10 månader skrotar sitt abonnemang och väljer annan operatör de kommande 24 månaderna så är det ju utan tvekan en förlust för hans nuvarande operatör. Dessutom kan han dra med sig många vänner och bekanta när han lämnar operatören och det är inte bra för operatören. Vill de gå med vinst på honom OCH kunna ha möjligheten till att ha hans förtroende kvar så måste de ju skrota de kvarvarande månaderna, iaf ge en bra deal åt honom så han stannar kvar. Som verkligheten är nu så struntar de fullkomligt i vilket och det kan jag faktiskt tycka är lite konstigt.

Men nog med OT, denna diskussionen hör hemma i annan tråd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-19 00:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det verkligen sådan bizniz dom gör :-D. Dom tackar alltså nej till att sälja en lur och behålla mig 24 månader - väljer istället att inte sälja lur och behålla mig dom 10 månader som är kvar på gamla kontraktet?

De subventionerar ju telefonen, så de gör förlust om de bjuder dig på de sista 10 månaderna. Även om du binder upp dig på ytterligare 24 månader så täcker det ju bara den nya telefonen, inte den gamla.

Sidodiskussionen kring abonnemang och bindningstider kan mycket väl vara intressant. Men den hör inte hemma i den här tråden. Fortsätt gärna den i en ny tråd, och återgå till ämnet här.

/Mod

Senast redigerat 2011-09-19 13:46

Ett inlägg raderat. Synpunkter på modereringar ska aldrig skrivas inne i den aktuella tråden. För då är man offtopic. Använd PM i stället, och diskutera saken med moderatorn i fråga. Eller skapa en tråd i Feedback-forumet.

Men jag har i alla fall omformulerat min "pekpinne" ovan (inlägg #565). Nu hoppas jag att formuleringen inte framstår som lika hård och arg.

/Mod

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-09-19 14:10

Jag kan inte sluta kolla på denna:

Absolut snyggaste mockupen av iPhone 5 hittils.

Många verkar ju gilla denna designen som baserades på dom läckta skalen men personligen tycker jag den ser ut som en billig leksak jämfört med ovanstående:

Skalen som läckte har ju en mer avrundad kant än vad den översta mockupen har tyvärr, kan ju dock hoppas att Apple har trollat skaltillverkarna genom att istället själv läcka skalen till nästa generations iPod Touch och påstå att det är nästa iPhone

  • Medlem
  • 2011-09-19 14:24
Ursprungligen av JesperA:

Jag kan inte sluta kolla på denna:

Absolut snyggaste mockupen av iPhone 5 hittils.

Många verkar ju gilla denna designen som baserades på dom läckta skalen men personligen tycker jag den ser ut som en billig leksak jämfört med ovanstående:

Skalen som läckte har ju en mer avrundad kant än vad den översta mockupen har tyvärr, kan ju dock hoppas att Apple har trollat skaltillverkarna genom att istället själv läcka skalen till nästa generations iPod Touch och påstå att det är nästa iPhone

Själv hoppas jag på en kombination av de bägge i dina bilder. Det rena utseendet i övre bilden, kombinerat med rundade kanter på baksidan.

Hade homeknappen varit rund - som på iPhone4 - så hade det varit prefekt. Den ovala/avlänga homeknappen känns konstruerat - sticker ut - balanserar inte klockrent - för stor dessutom.

Ursprungligen av JesperA:

Jag kan inte sluta kolla på denna:

Absolut snyggaste mockupen av iPhone 5 hittils.

Många verkar ju gilla denna designen som baserades på dom läckta skalen men personligen tycker jag den ser ut som en billig leksak jämfört med ovanstående:

Skalen som läckte har ju en mer avrundad kant än vad den översta mockupen har tyvärr, kan ju dock hoppas att Apple har trollat skaltillverkarna genom att istället själv läcka skalen till nästa generations iPod Touch och påstå att det är nästa iPhone

Ursprungligen av Zimmerman:

Hade homeknappen varit rund - som på iPhone4 - så hade det varit prefekt. Den ovala/avlänga homeknappen känns konstruerat - sticker ut - balanserar inte klockrent - för stor dessutom.

Knappen på den svarta påminner om... Samsung

Bevaka tråden