Lastade ner trial utgåvan av FCPX för att känna på programmet och se om det är värd att uppgradera ifrån iMovie.

Här är några av mina synpunkter, fyll gärna på med era. Observera att målgruppen i frågan är iMovie användare och inte fullfjädrade videoproffs.

@ Import av iMovie events
-Fungerar på events som ligger direkt på interndisken. Jag har alla mina på en extern USB disk och dessa hittas inte. Det finns inga valmöjligheter under importen så man kan inte välja själv vart iMovie eventbiblioteket ligger. Här finns stora potential att göra det bättre.

- importerar hela foldern med imovie events och lägger FCPX event på samma disk. Se till att ha tillräckligt diskutrymme. Annars importeras bara delar och man blir tvungen att städa innan man kan forsätta importera.

@ Snabbhet
- Kan inte ens jämföras med imovie. FCPX är snabb! Bakgrundsexport av film gör att du kan fortsätta arbeta medan FCPX skapar din film till DVD, Apple TV, o.dyl.

@ Nyckelord m.m.
- Bättre än iMovie, men det finns potential att förbättra hanterandet.Inte i närheten av Apertures bekväma nyckelordshantering. Är man van Aperture så blir det en nedtur, är man van iMovie så blir det ett lite lyft.