- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2003-06-16 15:48
Konceptet med auktioner har funnits sedan urminnestider. I Stockholm grundades Stockholms Auktionsverk av länshövding och friherre Claes Rålamb redan 1674. Otroligt nog hade just detta auktionsverk monopol på auktioner fram till 1972 - vem som helst fick arrangera en auktion men SA var den myndighet som förrättade själva auktionen. Idag kan vem som helst arrangera en auktion.
Fram till cirka 1995 innebar auktioner att köparna med få undantag tvingades förflytta sig till den plats där försäljningsobjekten bjöds ut. Nackdelen med detta är att man når en begränsad publik och att tidsrymden är så kort vilket kan resultera i att priserna inte blir marknadsmässiga (vi kommer till det snart).
Med internet öppnade sig möjligheterna att på ett smidigt sätt nå ut till stora folkmängder och minska transaktionskostnaderna för alla inblandade. Principerna är fortfarande desamma som dom alltid varit: säljaren tar emot bud ifrån köpare under överinseende av en auktionsförrättare.
Fördelar med internetauktioner
Internetauktioner gör att du på ett mycket enkelt sätt kan delta i auktionen oavsett var i Sverige (eller i världen) du bor. En annan fördel är att utbudet ofta blir väldigt mycket större när köpare och säljare ifrån hela landet samlas på en plats. Man uppnår också en högre flexibilitet genom att köparen får mer tid på sig att tänka efter, jämföra olika alternativ och undvika ogenomtänkta spontanköp. Du kan också enkelt och utan tidfördröjning jämföra objektet med andra auktioner.
Nackdelar med internetauktioner
Den största begränsningen är att varorna inte kan visas och ses fysiskt. Ibland räcker inte en bild för att beskriva varan. Ett annat problem är risken för bedrägeri då t ex varan inte uppfyller de specifikationer som lämnats.
Marknadspris
Marknadspriset vid försäljning är det högsta pris som någon köpare vill betala för den produkt som är till salu. Förutsättningen för att detta skall gälla är att hela marknaden har tillgång till auktionen och att en vettig tidsrymd ges för inköp.
Vad skiljer en auktion ifrån en vanlig radannons?
En radannons är ofta början på en utdragen försäljningsprocess där flera potentiella köpare kontaktar säljaren för att få mer information och diskutera priser etc. Det är snarast regel att alltid pruta på det pris som finns i annonsen. Detta innebär naturligtvis en hel del hantering för den som vill sälja.
En auktion är en komplett försäljningsprocess. Efter att säljaren skapat auktionen med dess beskrivning sköter auktionssystemet hela försäljningsprocessen med att ta emot bud och vid auktionens slut får högsta budgivaren köpa produkten. Det öppna auktionsförfarandet gör att köpare hela tiden kan se vad andra har bjudit. När auktionen avslutas skickas köpinformationen till köpare och säljare som hanterar själva leverans & betalningstransaktionen. Det finns inte möjlighet att påverka priset i detta läge eftersom auktionen är ett juridiskt bindande köp.
I nästa del av vår auktionsskola: Auktioner & Multiauktioner. Massuppladdning av auktioner. Genomgång av aktörer.
Källor:
Auktionsverkets historik
Auktioner via internet av "team stenkoll"