Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 4: Problem med hemknapp och högtalaren

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-28 01:44

Köpte en beggad Iphone 4 för någon vecka sedan, men har upplevt lite problem.
Hemknappen har dålig respons, den måste tryckas till hårdare för att reagera. Trycker man lite lösare som man skall kunna göra händer inget, utan den reagerar dåligt helt enkelt. Det "skrapar" rätt duktigt i högtalaren när man pratar i telefonen (ej högtalartelefon utan vanliga), det känns ju dock inte som det skall göra det. Nu har jag ingen 4:a att jämföra med men i 3G och 3Gs upplevde jag ej det problemet. Grannen säger dock att hans inte knastrar eller har något sådant ljud i högtalaren. Min garanti går ut den 2:a oktober på telefonen, skall jag skicka in den och hoppas på en reparation. Eller är dessa vanliga slitagefel som ej åtgärdas utan man får helt enkelt pynta upp med servicekostnaden?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-28 02:11
Citat:

Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en vara som gått sönder inom tre år sedan man köpt den. Men, återigen, det gäller bara ursprungsköparen

Källa

Testade du inte telefonen innan köp?

Ursprungligen av lappen71:

Källa

Testade du inte telefonen innan köp?

Men TS har ju garanti kvar, så reklamation är helt ovidkommande just nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-28 04:12
Ursprungligen av Capeman:

Men TS har ju garanti kvar, så reklamation är helt ovidkommande just nu.

Om dom accepterar att det inte är ursprungsköparen som lämnar inte telefonen ja.

Ursprungligen av lappen71:

Om dom accepterar att det inte är ursprungsköparen som lämnar inte telefonen ja.

Det gör de. Garantin påverkas inte av vem som äger den.

Senast redigerat 2011-09-28 10:58
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-28 09:27
Ursprungligen av Capeman:

Det gör dem. Garantin påverkas inte av vem som äger den.

Garanti gäller endast för ursprungsköparen. Sen kanske vissa företag är lite snällare på den här punkten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-28 10:57
Ursprungligen av joakimo:

Garanti gäller endast för ursprungsköparen. Sen kanske vissa företag är lite snällare på den här punkten.

Det tror jag är fel. Garantin är knuten till produkten, inte till personen. Jag har dock ingen källa, men tror det är så. Det är ju en bra motivation när man köper begagnat, att några månaders garanti finns kvar. Får man med originalkvittot underlättar det förstås, men enligt Konsumentverket är kvitto inget krav (kan dock vara svårt att bevisa när produkten köptes annars...).

Ja, garantin är knuten till produkten. Jag har jobbat flera år som ACMT på en AASP, och det finns egentligen inte registrerat hos Apple vem ägaren är, bara när produkten är köpt och om det finns garanti kvar.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-28 11:33

Jag köpte den via ett särskilt forum, telefonen skickades. Priset var väldigt lågt, men jag visste att garantin fanns om det skulle vara något fel. Var dock osäker på om det gällde just dessa punkter. Vissa förslitningsskador ger de ju ingen garanti på. Jag fick med abbonemangskvitto hos tre, som gäller som ett kvitto. Sedan är ju serienumret registrerat hos Apple, där står det att man har rätt till garanti fram till 2/10 på mitt serienummer.
Ska kila iväg till 3 butiken senare idag och lämna in den. Får se om det blir något problem där.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-28 14:30

Det sket sig ändå. Eftersom den var upplåst så försvann all garanti från telefonen tyvärr.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-28 14:40
Ursprungligen av Egil:

Det sket sig ändå. Eftersom den var upplåst så försvann all garanti från telefonen tyvärr.

Tråkigt att det inte funkade.

Men det var väntat.
Köp i andra hand

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-28 14:51
Ursprungligen av lappen71:

Tråkigt att det inte funkade.

Men det var väntat.
Köp i andra hand

Du har fel. Telefonen gick hur bra som helst att skicka in som garantiärende även då jag inte stod som ägare av abbonemanget kopplat till telefonen. Problemet var att när man låser upp en telefon via TRE, så försvinner deras garanti på telefonerna. Allt var klappat och klart, fram till att jag sa att telefonen var upplåst. Där sket sig det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-28 15:49
Ursprungligen av Egil:

Du har fel. Telefonen gick hur bra som helst att skicka in som garantiärende även då jag inte stod som ägare av abbonemanget kopplat till telefonen. Problemet var att när man låser upp en telefon via TRE, så försvinner deras garanti på telefonerna. Allt var klappat och klart, fram till att jag sa att telefonen var upplåst. Där sket sig det.

Läste du ens länken?

Citat:

En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Så det handlar om goodwill och inte att säljaren har en skyldighet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-28 16:00

Tycker det låter lite konstigt att garantin försvann om det var TRE själva som låste upp den…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-28 17:04
Ursprungligen av joakimo:

Tycker det låter lite konstigt att garantin försvann om det var TRE själva som låste upp den…

Naturligtvis för det är rent skitsnack från Tre för det är ett jävla skitföretag

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-28 17:56

Har ringt både Apple och TREs kundtjänst, Apple kan inget göra då alla garantiärenden går via återförsäljaren trots att muppen i TRE butiken hänvisade till Apple.
Kundtjänsten bekräftade bara det hon sagt i butiken, att garantin försvinner vid upplåsning. Dock så menade de på att det var helt omöjligt att telefonen var upplåst innan 1 år hade gått, men någon på deras kundtjänst har iaf godkänt en upplåsning av denna lur för ett x antal månader sedan. Den är köpt med abbonemang.
Jaja får väl helt enkelt leva med detta problem, egentligen är det väl en petitess med hemknappen men tänkte att det var dumt att inte försöka medans jag trodde att en garanti fanns.

Ursprungligen av Egil:

Har ringt både Apple och TREs kundtjänst, Apple kan inget göra då alla garantiärenden går via återförsäljaren trots att muppen i TRE butiken hänvisade till Apple.
Kundtjänsten bekräftade bara det hon sagt i butiken, att garantin försvinner vid upplåsning. Dock så menade de på att det var helt omöjligt att telefonen var upplåst innan 1 år hade gått, men någon på deras kundtjänst har iaf godkänt en upplåsning av denna lur för ett x antal månader sedan. Den är köpt med abbonemang.
Jaja får väl helt enkelt leva med detta problem, egentligen är det väl en petitess med hemknappen men tänkte att det var dumt att inte försöka medans jag trodde att en garanti fanns.

http://www.99.se/iphone/289931-iphone-4-problem-med-hemknapp-hogtalaren.html#post2021487

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-28 19:41

NEJ, garantin gäller bara mellan köpare och säljare och inte om man köper i andra hand.
DOCK bryr sig inte alla företag om detta utan tar den i alla fall.

Oavsett vad Tre säger så har du 3 års reklamationsrätt som om de inte tar emot den på garanti så säg att du reklamerar den.

Ursprungligen av zappee:

NEJ, garantin gäller bara mellan köpare och säljare och inte om man köper i andra hand.
DOCK bryr sig inte alla företag om detta utan tar den i alla fall.

Oavsett vad Tre säger så har du 3 års reklamationsrätt som om de inte tar emot den på garanti så säg att du reklamerar den.

Har du bra kontakt med säljaren - så låt honom lämna in den för din räkning. Då är i alla fall "äganderätten" löst. Svar på Egils fråga.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-29 14:19

Garantin hos TRE gick ut igår, så nu är det tyvärr redan försent. Men vad man kan läsa så verkar det vara ett relativt vanligt fel med hemknappen. Med tanke på vad jag betalade så känns det ändå OK.
Enligt en bekant så stod det i svensk lag att tillverkaren är skyldig till 1 års garanti på hårdvara, nu är jag inte det minsta påläst så det kan jag inte svara på.

Ursprungligen av Egil:

Garantin hos TRE gick ut igår, så nu är det tyvärr redan försent. Men vad man kan läsa så verkar det vara ett relativt vanligt fel med hemknappen. Med tanke på vad jag betalade så känns det ändå OK.
Enligt en bekant så stod det i svensk lag att tillverkaren är skyldig till 1 års garanti på hårdvara, nu är jag inte det minsta påläst så det kan jag inte svara på.

Prisbild " byte av hemknapp med sensor" 595:- Vet inte om det är dyrt eller billigt.
iPhone 4 reparation hemknapp | iPhonereparation.se

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2011-09-29 15:03
Ursprungligen av adress@mac:

Prisbild " byte av hemknapp med sensor" 595:- Vet inte om det är dyrt eller billigt.
iPhone 4 reparation hemknapp | iPhonereparation.se

Så väldigt farligt är det inte så att jag betalar 600kr för det.
Telefonen ska ändå säljas snart när nästa Iphone presenteras.
Räknar med att få ca: 2500 - 3000 för den ändå. Vilket ger mig ganska bra plusresultat ändå på affärerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 16:50
Ursprungligen av Egil:

Garantin hos TRE gick ut igår, så nu är det tyvärr redan försent. Men vad man kan läsa så verkar det vara ett relativt vanligt fel med hemknappen. Med tanke på vad jag betalade så känns det ändå OK.
Enligt en bekant så stod det i svensk lag att tillverkaren är skyldig till 1 års garanti på hårdvara, nu är jag inte det minsta påläst så det kan jag inte svara på.

Stämmer inte, men du kan som sagt hävda reklamation upp till 3 år efter inköp.

Ang. problemet med hemknappen kan det mycket väl vara mjukvarurelaterat. Jag hade själv problemet innan och nu är det helt borta.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-09-29 18:11

Hemknappen verkar ju som det kan vara en bugg
har samma själv
läst i liknande trådar
ibland funkar det och ibland blir enkelklick dubbel mm.

1
Bevaka tråden