Jag tror inget går "fortare" med mycket RAM och videoredigering som sådant - där är det diskspeed och GPU som gäller mest.
Det är inte alltid "fortare" man är ute efter när det gäller RAM - det finns många andra parametrar. Här är ett scenario ur verkligheten:
FCPX tar över RAM. Andra program som är öppna skrivs ner som virtuellt RAM till disk. Vill man då hoppa från FCPX - t.ex. surfa ut med Safari eller bearbeta en bild i Photoshop - så är det segt - det tar en stund för Macen att ladda upp dessa program igen i RAM - det är nästan som att starta om dom. Oacceptabelt år 2011 och jag som hoppar mellan olika verktyg i samma projekt och givetvis hoppar mellan kan inte leva med skiten.
Så - om man har massor av RAM så kan FCPX fetta omkring och vräka i sig RAM - ändå finns det kvar så att andra program som är öppna kan få ligga kvar i RAM - redo att jobba på stört.
Detta är en gammal sanning som är hur sann som helst: Jobbar man med video och/eller 3D så kan man ALDRIG ha för mycket RAM. Jag önskar att jag kunde trycka i mera i iMacen än 16, men på jobbets MacPro har jag i alla fall betydligt mera. Kör man FCPX och lastar FxFactory-pluggar hårt - som exempel - så slukar FCPX alla 16 GB RAM :-D. Pang! Allt annat som fanns i RAM ligger nere på seg HDD. Man KAN inte har för mycket RAM. Alla maskiner bör maxas med RAM nu när priserna är låga (inte på nyaste CPU'erna dock - det tar alltid ett år för priserna att sjunka).
Vad är det mer minne exakt gör för videoredigering? Vad går fortare?