Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kom ihåg vart ni läser det: Ingen iphone kommer ha SD-kortläsare, någonsin.

Definitivt ingen SD-kortläsare på en Iphone, finns inte plats. Om Zimmerman hade skrivit något annat än SD-kort så kanske... men SD - aldrig i livet

Finns det något seriöst kort förutom SD? Hela planeten kör ju SD. Vad har Macarna? Flash-kortläsare?
T.o.m. Sony skiter i sina egna kort och satsar på SD - och Panasonics professionella P2 är egentligen en massa SD-kort i RAID-kluster. ALLT är SD. Det blir nog SD som tar över efter Blu-Ray/DVD/CD också.

Ursprungligen av BlackSmp:

Definitivt ingen SD-kortläsare på en Iphone, finns inte plats. Om Zimmerman hade skrivit något annat än SD-kort så kanske... men SD - aldrig i livet

Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det något seriöst kort förutom SD? Hela planeten kör ju SD. Vad har Macarna? Flash-kortläsare?
T.o.m. Sony skiter i sina egna kort och satsar på SD - och Panasonics professionella P2 är egentligen en massa SD-kort i RAID-kluster. ALLT är SD. Det blir nog SD som tar över efter Blu-Ray/DVD/CD också.

Jo, men jag tror inte på ett SD kort i en telefon. Kanske ett SD kompatibelt som passar i SD-slots med adapter, men inte ett SD kort

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-02 20:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men jag tror inte på ett SD kort i en telefon. Kanske ett SD kompatibelt som passar i SD-slots med adapter, men inte ett SD kort

Det där är ju infört sedan länge. Micro-SD sitter i många av dagens lurar. Blir nog svårt att få till ett fullsize SD i dagens telefoner. Det man däremot skulle kunna tänka sig är att kombinera simkortet och minneskortet.

Zimmermann; ja ; CF korten regerar ju fortfarande när det gäller större kameror. Men det kommer förmodligen att ändras inom några år. Men CF-standarden har hängt med länge nu.

Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det något seriöst kort förutom SD? Hela planeten kör ju SD. Vad har Macarna? Flash-kortläsare?
T.o.m. Sony skiter i sina egna kort och satsar på SD - och Panasonics professionella P2 är egentligen en massa SD-kort i RAID-kluster. ALLT är SD. Det blir nog SD som tar över efter Blu-Ray/DVD/CD också.

På telefonsidan är det i så fall Micro-SD som gäller inte SD, men har svårt att se att Apple kommer att använda sig av minneskort överhuvudtaget.

Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det något seriöst kort förutom SD? Hela planeten kör ju SD. Vad har Macarna? Flash-kortläsare?
T.o.m. Sony skiter i sina egna kort och satsar på SD - och Panasonics professionella P2 är egentligen en massa SD-kort i RAID-kluster. ALLT är SD. Det blir nog SD som tar över efter Blu-Ray/DVD/CD också.

Jo, iphone kommer säkert att använda SD-kort. Du har nog rätt. Det är därför Apple storsatsar på iCloud och photostream, för att de vill att alla ska sitta och pilla med minneskort i sina mobiltelefoner. Men det är klart att när oraklet talat så är det klart att det kommer bli så, precis som alltid!

Nu börjar det närmar sig och även om mina åsikter är lika värdefulla/insiktsfulla som den genomsnittliga analytikerns (dvs: inte alls) så tänkte jag göra en egen sammanfattning om vad jag tror om de olika rykterna som cirukulerat

  • Fyratumsskärm: Tror inte alls på det, Apple är inte som Samsung - de har uthållighet med sina skärmstorlekarar

  • Touchhomeknapp istället för mekaniks: hoppas verkligen inte. HTC har touchknappar och det blir ofta feltryck av misstag.

  • Skärm ut till kanten: Tveksamt, osäker på om man kan få till ett tillräckligt bra grepp

  • 4G: I meningen LTE, nej! I meningen högre UMTS datatakter: kanske, inte omöjligt

  • Droppformad: Tror inte det

  • Röstkontroll: Inte omöjligt och det blir i sådana fall begränsat till den nya telefonen. Annars så skulle vi ha sett det i betorna

Jag tror helt enkelt det blir en iPhone 4S som ser ut som dagens iPhone 4, men som har snabbare CPU, bättre kamera, röststyrning (Sirigrejen), kanske mer RAM, kanske mer flashminne, kanske LTE (troligen inte). That's it. Har jag glömt något? Det blir ingen iPhone 5 i alla fall.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tror helt enkelt det blir en iPhone 4S som ser ut som dagens iPhone 4, men som har snabbare CPU, bättre kamera, röststyrning (Sirigrejen), kanske mer RAM, kanske mer flashminne, kanske LTE (troligen inte). That's it. Har jag glömt något? Det blir ingen iPhone 5 i alla fall.

Det känns på ryktesfluoran som det är alldeles för lite för att det ska vara ett "heltal" på gång.

Ursprungligen av Capeman:

Jag tror helt enkelt det blir en iPhone 4S som ser ut som dagens iPhone 4, men som har snabbare CPU, bättre kamera, röststyrning (Sirigrejen), kanske mer RAM, kanske mer flashminne, kanske LTE (troligen inte). That's it. Har jag glömt något? Det blir ingen iPhone 5 i alla fall.

Jag hoppas för Apples skull att det inte bara är en update av nuvarande iPhone 4 då kommer dem få se många av sina användare gå över till Android lurar!
Även jag som Macfrälst kommer lämna iPhonen om det inte händer ngt drastiskt på Tisdag!

iPhone 4S bara namnet gör ju att det faller på börsen!
Sedan behövs ju en remake av IOS.. Har nu kört IOS5 i ett halvår och vet inte riktigt vad man skall säga, fungerar gör det ju men man börjar ju bli riktigt less på gränssnittet som varit identiskt sedan starten i princip!

Så Tisdag blir upp till bevis, kan dem leverera eller skall dem göra bort sig inför hela Världen

Ursprungligen av @ndreas:

Jag hoppas för Apples skull att det inte bara är en update av nuvarande iPhone 4 då kommer dem få se många av sina användare gå över till Android lurar!
Även jag som Macfrälst kommer lämna iPhonen om det inte händer ngt drastiskt på Tisdag!

iPhone 4S bara namnet gör ju att det faller på börsen!
Sedan behövs ju en remake av IOS.. Har nu kört IOS5 i ett halvår och vet inte riktigt vad man skall säga, fungerar gör det ju men man börjar ju bli riktigt less på gränssnittet som varit identiskt sedan starten i princip!

Så Tisdag blir upp till bevis, kan dem leverera eller skall dem göra bort sig inför hela Världen

Jag håller inte med alls. Varför tror du det skulle bli en massflykt till Android? Har du något underlag eller gissar du vilt? Den senaste undersökningen jag läste handlade snarare om att fler och fler kommer att välja iPhone som sin nästa telefon...

Jag kommer inte att byta alls - men om det hade varit dags att byta hade jag inte rört Android. Inte en chans - det suger i jämförelse! Det iOS du klagar på är fortfarande ljusår före Android i användarvänlighet - delvis tack vare att det ser ut som det alltid gjort. Sådana poster som din ovan brukar alltid straffa sig "down the road". Tror att den enda de kommer att göra bort sig inför är dig och skribenterna på Mobil.

Ursprungligen av @ndreas:

Jag hoppas för Apples skull att det inte bara är en update av nuvarande iPhone 4 då kommer dem få se många av sina användare gå över till Android lurar!
Även jag som Macfrälst kommer lämna iPhonen om det inte händer ngt drastiskt på Tisdag!

iPhone 4S bara namnet gör ju att det faller på börsen!
Sedan behövs ju en remake av IOS.. Har nu kört IOS5 i ett halvår och vet inte riktigt vad man skall säga, fungerar gör det ju men man börjar ju bli riktigt less på gränssnittet som varit identiskt sedan starten i princip!

Så Tisdag blir upp till bevis, kan dem leverera eller skall dem göra bort sig inför hela Världen

Apples aktiekurs kommer att falla på tisdag, det är ingen vågad gissning, den faller väl alltid efter en keynote?

Remake av IOS5 är iofs ett sidospår i denna tråd som handlar om telefonen men jag har svårt att se vilken remake som Apple är i behov av? Widgets? De går bra om man har några få, men slösar med skärmutrymme och blir ohanterliga (enligt mig) om du har fler än ett par stycken.

Tiles som i Window8? Kanske, men jag är också tveksam till hur det kommer att fungera i längden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-02 14:55
Ursprungligen av @ndreas:

Jag hoppas för Apples skull att det inte bara är en update av nuvarande iPhone 4 då kommer dem få se många av sina användare gå över till Android lurar!
Även jag som Macfrälst kommer lämna iPhonen om det inte händer ngt drastiskt på Tisdag!

iPhone 4S bara namnet gör ju att det faller på börsen!
Sedan behövs ju en remake av IOS.. Har nu kört IOS5 i ett halvår och vet inte riktigt vad man skall säga, fungerar gör det ju men man börjar ju bli riktigt less på gränssnittet som varit identiskt sedan starten i princip!

Så Tisdag blir upp till bevis, kan dem leverera eller skall dem göra bort sig inför hela Världen

Nja, jag tror inte Apple gör bort sig även om det inte blir några drastiska förändringar. 4S tycker jag verkar troligare än iPhone 5. Android skulle jag inte kunna tänka mig att byta till, har flera vänner som kör HTC och SE, kan inte se något där som är bättre.

Det är inte konstigt om aktiekursen rasar, några har redan nämnt det här. Mångas förväntningar är för stora helt enkelt men den kommer nog återhämta sig ganska snabbt.

iOS 5 och iCloud runt hörnet, snart kan vi köpa ATV i Sverige igen, det ser ganska trevligt ut ändå

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-02 16:54
Ursprungligen av @ndreas:

Jag hoppas för Apples skull att det inte bara är en update av nuvarande iPhone 4 då kommer dem få se många av sina användare gå över till Android lurar!
Även jag som Macfrälst kommer lämna iPhonen om det inte händer ngt drastiskt på Tisdag!

iPhone 4S bara namnet gör ju att det faller på börsen!
Sedan behövs ju en remake av IOS.. Har nu kört IOS5 i ett halvår och vet inte riktigt vad man skall säga, fungerar gör det ju men man börjar ju bli riktigt less på gränssnittet som varit identiskt sedan starten i princip!

Så Tisdag blir upp till bevis, kan dem leverera eller skall dem göra bort sig inför hela Världen

Den får heta vad den vill, men jag kommer bli besviken om den inte får en "ny form". Apple kommer säkert sälja som smör i solsken i vilket fall.. En 4S skulle säkert innehålla allt jag behöver rent prestandamässigt, men det skulle vara 1000 gånger roligare att handla om den förändrats utseendemässigt. Egentligen skulle det räcka med att den blir lite tunnare.

Jag tycker faktiskt att Apple är på väg in i ett hörn med namnsättningen. Den är lite torflig:)

När det gäller "heltalen" så känner jag det som att de är reserverade för "byggsetsförändringar"; dvs utseendemässiga förändringar och jag tror att snart så kommer vi att se en tendens till mindre haussade presentationer när Iphone går in i nästa skede i livscykeln.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-02 14:43

Jag tror att det kommer bli ett häftigt ras, långt mer än vanligt efter keynote, om inte Apple presenterar en iPhone 5 på tisdag. En iPhone 4S kommer mötas av ett "yaaaaawn" och folk börjar fundera på varför de ens bemödade sig med att bevittna keynoten. I ett sådant fall kommer den enda stora förändringen vara iOS 5 och förändringarna som det för med sig har ju alla känt till länge nu så någon egentlig nyhet kommer inte då.

Jag hoppas verkligen att Apple bara har täppt till hålen för tidigare läckor och presenterar något riktigt läckert på tisdag. Det som får mig att hålla mig kvar i tron att det blir en iPhone 5 och eventuellt även en iPhone 4/4s är dels alla de nya skalen med ny formfaktor som har producerats ett tag nu men även följande :

iPhone 5 appears temporarily on Cincinnati Bell website (Updated) | TUAW - The Unofficial Apple Weblog
Rykteskollen: Bilder på iPhone 4S har läckt från brasiliansk fabrik - Allt om Mac

Bara en liten reflektion ang massflykt till Android :

Blev med en Samsung Galaxy S2 via jobbet, kunde inte välja iPhone tyvärr.. detta ska ju vara det fräckaste och snabbaste som Android lägret har att erbjuda. Och visst , skärmen är skitbra, den är supersnabb..men... du har köpt ett par schyssta jeans, de ser skitbra ut, snygga läckra osv, men du upptäcker tyvärr efter ett tag att de skaver lite här och där - inte skönt, så känns det med en Galaxy S2 ungefär....

Så länge Jeansen skaver så kommer vi inte se någon massflykt sanna mina ord..

Har också provat på Galaxy S2 och förutom skärmen (men framförallt kameran) så såg jag inga fördelar gentemot iPhone. Operativsystemet ska vi inte tala om - inte alls samma klass. Tyckte jag.

Lite som vanligt alltså. Blir nog en iPhone 4 med 8 GB skulle jag tro.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-02 17:33
Ursprungligen av Capeman:

Lite som vanligt alltså. Blir nog en iPhone 4 med 8 GB skulle jag tro.

Ja, lite synd då jag hoppats på ny design. Tveksamt om jag uppgraderar då, kör nog in en fräsch iOS5 och ser ut min 4a håller sig.

Ursprungligen av zappee:

Ja, lite synd då jag hoppats på ny design. Tveksamt om jag uppgraderar då, kör nog in en fräsch iOS5 och ser ut min 4a håller sig.

Ja det är alltid kul med ny design, men det har inte känts som om det kommer att bli en sådan på ett tag nu. Alla rykten verkar mer eller mindre ensidigt peka mot en hårdvarumässigt uppfräschad iPhone 4. Jag kommer inte heller att byta upp mig, för första gången sedan iPhone 3G, men det beror mest på min status som fattig student.

Ursprungligen av Capeman:

Ja det är alltid kul med ny design, men det har inte känts som om det kommer att bli en sådan på ett tag nu. Alla rykten verkar mer eller mindre ensidigt peka mot en hårdvarumässigt uppfräschad iPhone 4. Jag kommer inte heller att byta upp mig, för första gången sedan iPhone 3G, men det beror mest på min status som fattig student.

Förutom alla caserykten då, nu senast var det väl AT&T& själva som hade ett nydesignat skal.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-02 18:29
Ursprungligen av ilPadrino:

Förutom alla caserykten då, nu senast var det väl AT&T& själva som hade ett nydesignat skal.

Ja, något som är det enda som talar för 5an.
Den finns inte refererad någon annan stans.

Alltså det klagas ju alltid över att Apple levererar för lite (vi har alla gjort det någon gång) ofta på grund av orealistiska förväntningar byggda på ovetskap kring marknad och teknik eller helt enkelt på grund av att media skrivit så mycket om vissa rykten att de blivit sanning i våra öron.
Med det sagt…

På tisdag är det 467 dagar sen iPhone 4 kom. Vilket betyder nästan ett och ett halvt år om vi räknar tiden till kund också.

Seriöst Apple, det är dags för en ny design nu.
iPhone 4an är så passa bra att det ska mycket till att uppdatera till en ”S” den här gången. (Det var annorlunda mellan 3G och 3GS). I somras kändes det självklart med en iPhone 4S och ingen skulle reagerat om en sådan kommit ut i juni. Men det är inte juni längre och konkurrenterna rycker upp sig mer och mer. Jag tror det är ett stort misstag av Apple om vi inte får se en iPhone 5 med ny design på tisdag. Kanske kan det bli den produkt där besvikelsen inte ebbar ut några dagar efter lansering utan faktiskt håller i sig.

Jag tror fortfarande på en 5a, tycker ändå vissa saker fortfarande tyder på det eller så ser jag inte träden för skogen den här gången.

Men hänger vi inte upp väldigt mycket på namnet? Det spelar ingen roll om det heter 4S eller 5. Vi har inte koll på hur Apple namnger sina produkter utan bygger in våra egna förväntingar i det hela. En 4S "måste" vara en liten uppgradering, 5 "måste" vara en stor uppgradering men det finns ingen garanti i att Apple ser det på samma sätt.

Jag kan också ha en uppfattning om hur jag skulle namnge produkter men jag tänker låta presentationen och innehållet avgöra vad jag tycker, inte namnet.

Jag skulle inte bli förvånad om de hittar på något helt nytt med namnet. Jag blir inte förvånad om de inte gör det men det är innehållet som kommer att spela roll.

Och samtidigt så säger så många av oss - att det är inte prestandasiffrorna som avgör utan upplevelsen - samtidigt som vi så gärna vill falla in de övriga tillverkarnas dataraseri - men för det stora flertalet köpare så spelar det ingen roll vilken processor det är eller hur mycket RAM som det är. De förstår inte men bryr sig inte heller - de går på upplevelsen

Hur mycket rykten fanns det om iPhone 4 när det handlar om design (örutom den stulna barmobilen)? iPad 2?

Jag räknar kallt med ny design, 30 % tunnare, 9 ggr bättre grafik, 8 mp kamera, osv.

För övrigt är det dags för Apple att släppa modellsiffran och bara kalla den iPhone, med olika prisklasser, precis som övriga sortimentet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-02 21:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Men hänger vi inte upp väldigt mycket på namnet? Det spelar ingen roll om det heter 4S eller 5. Vi har inte koll på hur Apple namnger sina produkter utan bygger in våra egna förväntingar i det hela. En 4S "måste" vara en liten uppgradering, 5 "måste" vara en stor uppgradering men det finns ingen garanti i att Apple ser det på samma sätt.

Jag kan också ha en uppfattning om hur jag skulle namnge produkter men jag tänker låta presentationen och innehållet avgöra vad jag tycker, inte namnet.

Jag skulle inte bli förvånad om de hittar på något helt nytt med namnet. Jag blir inte förvånad om de inte gör det men det är innehållet som kommer att spela roll.

Och samtidigt så säger så många av oss - att det är inte prestandasiffrorna som avgör utan upplevelsen - samtidigt som vi så gärna vill falla in de övriga tillverkarnas dataraseri - men för det stora flertalet köpare så spelar det ingen roll vilken processor det är eller hur mycket RAM som det är. De förstår inte men bryr sig inte heller - de går på upplevelsen

Nej, S är en hårdvaruuppgradering. Ny siffra är redesign.

Ursprungligen av ilPadrino:

Hur mycket rykten fanns det om iPhone 4 när det handlar om design (örutom den stulna barmobilen)? iPad 2?

Jag räknar kallt med ny design, 30 % tunnare, 9 ggr bättre grafik, 8 mp kamera, osv.

För övrigt är det dags för Apple att släppa modellsiffran och bara kalla den iPhone, med olika prisklasser, precis som övriga sortimentet.

Mycket.
Det fanns flertalet läckta bilder (Next-Generation iPhone to Offer Option of White Front Panel? [Updated] - Mac Rumors More White Next-Generation iPhone Parts Surface as Renderings Gain Publicity - Mac Rumors New iPhone Parts Photos o.s.v)

Bevaka tråden