Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta videoklipp från en rtmp-server

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag går in i mappen via terminal och knappar jag in ls så får jag upp en lista på alla filer i mappen. Så långt så bra. Men själva "kommandot" fungerar inte. Något saknas tycker jag i mappen.

ls
"power-mac-g5:rtmpdump-2.1c Christian$ ls
AMFObject.cpp README dhgroups.h parseurl.h rtmppacket.h
AMFObject.h bytes.c handshake.cpp rtmp.cpp streams.cpp
COPYING bytes.h log.c rtmp.h
ChangeLog dh.c log.h rtmpdump.cpp
Makefile dh.h parseurl.c rtmppacket.cpp
"

Läs README
Antagligen behöver programmet kompileras. Du har inget kommando att köra i mappen, bara källkodsfiler.

Vet någon var man kan få tag i rtmpdump 1.9 för OS X? 2.3 går inte att köra i PPC-miljö

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-06 16:20
Ursprungligen av Christian S:

Vet någon var man kan få tag i rtmpdump 1.9 för OS X? 2.3 går inte att köra i PPC-miljö

Index of /download/

men var har du läst att 2.3 (och numera uppenbarligen 2.4) inte går att kompilera i PPC-miljö? Syns inget i http://rtmpdump.mplayerhq.hu/ChangeLog om det.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-12 20:52

Knycker ett hörn av den här tråden.

Jag har problem med rtmpdump 2.4.

Förutom nedanstående försök med "make SYS=darwin" så har jag bl.a. försökt med "make SYS=darwin install" efter instruktion på en annan sida.

Efter flertalet försök att kompilera så kommer felmeddelanden, det senaste var:

ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ ls
COPYING librtmp rtmpdump.c rtmpgw.8.html rtmpsrv.c rtmpsuck.o
ChangeLog rtmpdump rtmpdump.o rtmpgw.c rtmpsrv.o thread.c
Makefile rtmpdump.1 rtmpgw rtmpgw.o rtmpsuck thread.h
README rtmpdump.1.html rtmpgw.8 rtmpsrv rtmpsuck.c thread.o
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ make SYS=darwin
make[1]: Nothing to be done for `all'.
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$

Om Make svarar så betyder det att den anser att det är kompilerat och klart.
Kör "make clean" (brukar vara detta för att rensa tidigare binärer) innan du kör "make SYS=darwin".
rtmpdump självt kör du från den katalogen med ./rtmpdump

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-13 16:25

Tack för ditt svar!

Jag gjorde som du föreslog, men det fungerar inte ändå. Nedanstående meddelande returnerades:

ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ make clean
rm -f *.o rtmpdump rtmpgw rtmpsrv rtmpsuck
rm -f *.o *.a *.so *.so.0
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ make SYS=darwin
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL -O2 -fPIC -c -o rtmp.o rtmp.c
In file included from handshake.h:83,
from rtmp.c:126:
dh.h: In function ‘isValidPublicKey’:
dh.h:161: warning: ‘BN_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:417)
dh.h:165: warning: ‘BN_set_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:464)
dh.h:166: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:174: warning: ‘BN_copy’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:420)
dh.h:175: warning: ‘BN_sub_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:463)
dh.h:176: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:192: warning: ‘BN_CTX_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:403)
dh.h:192: warning: ‘BN_mod_exp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:475)
dh.h:192: warning: ‘BN_CTX_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:407)
dh.h:194: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:194: warning: ‘BN_value_one’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:401)
dh.h:201: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h: In function ‘DHInit’:
dh.h:209: warning: ‘DH_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:184)
dh.h:214: warning: ‘BN_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:417)
dh.h:219: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:225: warning: ‘BN_set_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:464)
dh.h:232: warning: ‘DH_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:185)
dh.h: In function ‘DHGenerateKey’:
dh.h:248: warning: ‘DH_generate_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:204)
dh.h:251: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:257: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:258: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:262: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h: In function ‘DHGetPublicKey’:
dh.h:278: warning: ‘BN_num_bits’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:415)
dh.h:283: warning: ‘BN_bn2bin’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:423)
dh.h: In function ‘DHComputeSharedSecretKey’:
dh.h:318: warning: ‘BN_bin2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:422)
dh.h:322: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:326: warning: ‘DH_compute_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:205)
dh.h:330: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:331: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
In file included from rtmp.c:126:
handshake.h: In function ‘InitRC4Encryption’:
handshake.h:122: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:122: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:122: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:123: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:124: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:124: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h:129: warning: ‘RC4_set_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:84)
handshake.h:131: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:131: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:131: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:132: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:133: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:133: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h:138: warning: ‘RC4_set_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:84)
handshake.h: In function ‘HMACsha256’:
handshake.h:268: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:268: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:268: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:269: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:270: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:270: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h: In function ‘HandShake’:
handshake.h:1046: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h:1051: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h: In function ‘SHandShake’:
handshake.h:1396: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h:1401: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘RTMP_TLS_Init’:
rtmp.c:219: warning: ‘SSL_load_error_strings’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1416)
rtmp.c:220: warning: ‘SSL_library_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1553)
rtmp.c:221: warning: ‘OpenSSL_add_all_digests’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:840)
rtmp.c:222: warning: ‘SSL_CTX_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1346)
rtmp.c:222: warning: ‘SSLv23_method’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1515)
rtmp.c:223: warning: ‘SSL_CTX_ctrl’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1498)
rtmp.c:224: warning: ‘SSL_CTX_set_default_verify_paths’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1570)
rtmp.c: In function ‘RTMP_Connect1’:
rtmp.c:859: warning: ‘SSL_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1481)
rtmp.c:860: warning: ‘SSL_set_fd’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1370)
rtmp.c:861: warning: ‘SSL_connect’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1492)
rtmp.c: In function ‘ReadN’:
rtmp.c:1354: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘WriteN’:
rtmp.c:1380: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘RTMP_Close’:
rtmp.c:3490: warning: ‘DH_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:185)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Fill’:
rtmp.c:3520: warning: ‘SSL_read’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1493)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Send’:
rtmp.c:3563: warning: ‘SSL_write’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1495)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Close’:
rtmp.c:3579: warning: ‘SSL_shutdown’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1532)
rtmp.c:3580: warning: ‘SSL_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1490)
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL -O2 -fPIC -c -o log.o log.c
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL -O2 -fPIC -c -o amf.o amf.c
In file included from amf.c:33:
bytes.h:74:2: warning: #warning "Float word order not defined, assuming the same as byte order!"
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL -O2 -fPIC -c -o hashswf.o hashswf.c
hashswf.c: In function ‘HTTP_get’:
hashswf.c:164: warning: ‘SSL_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1481)
hashswf.c:165: warning: ‘SSL_set_fd’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1370)
hashswf.c:166: warning: ‘SSL_connect’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1492)
hashswf.c: In function ‘swfcrunch’:
hashswf.c:314: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c:332: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c:339: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c: In function ‘RTMP_HashSWF’:
hashswf.c:585: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
hashswf.c:585: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
hashswf.c:585: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
hashswf.c:640: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
hashswf.c:651: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL -O2 -fPIC -c -o parseurl.o parseurl.c
ar rs librtmp.a rtmp.o log.o amf.o hashswf.o parseurl.o
ar: creating archive librtmp.a
gcc -dynamiclib -flat_namespace -undefined suppress -fno-common -headerpad_max_install_names -o librtmp.0.dylib rtmp.o log.o amf.o hashswf.o parseurl.o -lssl -lcrypto -lz
ln -sf librtmp.0.dylib librtmp.dylib
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -O2 -c -o rtmpdump.o rtmpdump.c
gcc -Wall -o rtmpdump rtmpdump.o -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -O2 -c -o rtmpgw.o rtmpgw.c
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -O2 -c -o thread.o thread.c
gcc -Wall -o rtmpgw rtmpgw.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -O2 -c -o rtmpsrv.o rtmpsrv.c
gcc -Wall -o rtmpsrv rtmpsrv.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz
gcc -Wall -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -O2 -c -o rtmpsuck.o rtmpsuck.c
gcc -Wall -o rtmpsuck rtmpsuck.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ ./rtmpdump
dyld: Library not loaded: librtmp.0.dylib
Referenced from: /users/mane89/rtmpdump/./rtmpdump
Reason: no suitable image found. Did find:
/usr/local/lib/librtmp.0.dylib: stat() failed with errno=13
Trace/BPT trap: 5

errno=13 betyder permission denied har jag för mig, prova köra rtmpdump med sudo ./rtmpdump.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-13 17:14

Det går framåt i alla fall. När jag försökte spara ner ett program som jag gjort tidigare kom det nästan igång (se utdrag nedan). Nedanstående blev resultatet:

ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ sudo ./rtmpdump
Password:
RTMPDump v2.4
(c) 2010 Andrej Stepanchuk, Howard Chu, The Flvstreamer Team; license: GPL
ERROR: You must specify a hostname (--host) or url (-r "rtmp://host[:port]/playpath") containing a hostname
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ ./rtmpdump
dyld: Library not loaded: librtmp.0.dylib
Referenced from: /users/mane89/rtmpdump/./rtmpdump
Reason: no suitable image found. Did find:
/usr/local/lib/librtmp.0.dylib: stat() failed with errno=13
Trace/BPT trap: 5

ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ sudo rtmpdump -W http://www.tv4play.se/flash/tv4playflashlets.swf -r rtmpe://cp70051.edgefcs.net/tv4ondemand -y "mp4:/mp4root/2012-01-10/pid3536521(2135537_T3MP425).mp4" -o Sverigesmasterkock2.flv
RTMPDump v2.4
(c) 2010 Andrej Stepanchuk, Howard Chu, The Flvstreamer Team; license: GPL
Connecting ...
WARNING: HandShake: Type mismatch: client sent 6, server answered 9
INFO: Connected...
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-14 19:14

Någon som har kunskap om vad som skulle kunna vara fel?

Ser ut som att den inte hittar ett länkat bibliotek (librtmp). Varför inte bara installera via MacPorts och slippa harva med sånt där?

edit: Läste inlägget igen och det verkar ju funka när du kör det som root. Mitt råd om MacPorts kvarstår dock. Från sista körningen ser det ut som att det är något som rtmpdump och servern på andra sidan inte kommer överens om. Blir inte riktigt klok över exakt vad det är, testa att köra i verbose level (-V) så kanske det klarnar lite. Har av någon anledning lyckats lösa en del skumma problem genom att köra rtmpdump 2.2 i stället, men det känns inte som en optimal lösning.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-16 11:42

Tack för hjälpen Samuel! Jag gjorde som du föreslog, och lyckades i motsats till mitt första försök installera Macports, och dessutom få det att fungera. Nu har jag installerat rtmpdump och fått det att fungera. De hade dock bara version 2.3, men det fungerade åtminstone för mig.

Återigen, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-16 22:36

Ser ut att fungera utan (större) problem med 2.4 från git-servern:

$ ./rtmpdump -W http://www.tv4play.se/flash/tv4playflashlets.... -r rtmpe://cp70051.edgefcs.net/tv4ondemand -y "mp4:/mp4root/2012-01-10/pid3536521(2135537_T3MP425).mp4" -o Sverigesmasterkock2.flv
RTMPDump v2.4
(c) 2010 Andrej Stepanchuk, Howard Chu, The Flvstreamer Team; license: GPL
Connecting ...
WARNING: HandShake: Type mismatch: client sent 6, server answered 9
INFO: Connected...
Starting download at: 0.000 kB
INFO: Metadata:
INFO:   duration              2637.01
INFO:   moovPosition          40.00
INFO:   width                 1024.00
INFO:   height                576.00
INFO:   videocodecid          avc1
INFO:   audiocodecid          mp4a
INFO:   avcprofile            77.00
INFO:   avclevel              31.00
INFO:   aacaot                2.00
INFO:   videoframerate        25.00
INFO:   audiosamplerate       48000.00
INFO:   audiochannels         2.00
INFO: trackinfo:
INFO:   length                65925.00
INFO:   timescale             25.00
INFO: sampledescription:
INFO:   sampletype            avc1
INFO:   length                126576640.00
INFO:   timescale             48000.00
INFO: sampledescription:
INFO:   sampletype            mp4a
INFO:   length                237330000.00
INFO:   timescale             90000.00
INFO: sampledescription:
INFO:   length                126577664.00
INFO:   timescale             48000.00
INFO: sampledescription:
807712.563 kB / 2636.99 sec (99.9%)
Download complete

De tidigare kompileringsvariningarna beror på att dom inte uppdaterat för Mac OS X 10.7 Lion...

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-16 23:04

Vågar man fråga hur du gjorde för att få 2.4 att fungera?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-17 00:03
Ursprungligen av m00nie:

Vågar man fråga hur du gjorde för att få 2.4 att fungera?

Det vågar man... Mac OS X 10.7.2 med motsvarande Xcode (4.2 borde det väl vara). Och då får man:

bash-3.2$ git clone git://git.ffmpeg.org/rtmpdump
bash-3.2$ cd rtmpdump
bash-3.2$ make SYS=darwin​
bash-3.2$ sudo make SYS=darwin install
bash-3.2$ ./rtmpdump <många parametrar>
Senast redigerat 2012-01-17 14:25
Ursprungligen av frazze:

Det vågar man... Mac OS X 10.7.2 med motsvarande Xcode (4.2 borde det väl vara). Och då får man:

bash-3.2$ git clone git://git.ffmpeg.org/rtmpdump
bash-3.2$ cd rtmpdump
bash-3.2$ make SYS=darwin​
bash-3.2$ sudo make SYS=darwin install
bash-3.2$ ./rtmpdump <många parametrar>

När man installerat det lägger det väl sig i en mapp som du redan har i din PATH? I ditt exempel ovan kör du ju programmet från den mappen du står i och då är kommandot "make SYS=darwin install" onödigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-17 22:18
Ursprungligen av suddgummi:

När man installerat det lägger det väl sig i en mapp som du redan har i din PATH? I ditt exempel ovan kör du ju programmet från den mappen du står i och då är kommandot "make SYS=darwin install" onödigt.

Kan man lätt tro, men då installeras inte librtmp och du får ett felmeddelande och rtmpdump avslutas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-17 22:21
Ursprungligen av frazze:

Kan man lätt tro, men då installeras inte librtmp och du får ett felmeddelande och rtmpdump avslutas.

Inser att jag inte svarade på en annan sak. Jovisst har du rätt angående ./ framför rtmpdump. Det var en olycklig cut-n-paste från ett annat försök. Vaket av dig!

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-17 12:55

Oj, nu tror jag att vi behöver ta det här från början.

Jag har Xcode installerat, men skall jag öppna ett nytt dokument där och skriva in det där? Eller är det så att jag skall skriva det där i terminalen, på ett eller annat vis?

Tack för att du tar dig tid!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-17 14:38

Genom att du har Xcode installerat så har du också tillgång till GCC (Gnu Compiler Chain) med gcc, gdb etc från kommandoprompt (i ett shell). Och det är det som jag visar genom att ange vilka kommando som jag har utfört för att:

  • hämta hem källkoden från deras git-arkiv

  • byta katalog till platsen för källkoden

  • bygga (kompilera) källkoden

  • installera binärer (program, bibliotek, manualsidor etc)

  • starta programmet

Du ska alltså inte starta Xcode och skapa något nytt projekt (= din referens till "skall jag öppna ett nytt dokument där och skriva in det där"?) utan bara ange kommandon i shell:t.

Hur fick du själv hem och byggde rtmpdump 2.4?

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-17 15:24

Jag lyckades (på ett sätt jag nu inte minns) installera rtmpdump 2.4 tidigare, men iom att jag installerade om OS i samband med att jag installerade SSD för ett par veckor sedan har problemet uppstått. Nu uppstår problemet med rtmpdump 2.4, och jag har inte en susning om hur jag gjorde för att lösa detta tidigare.

Nu har jag med hjälp av Macports (vilket jag inte använde tidigare) lyckats installera version 2.3. Den har dock inte all den funktionalitet version 2.4 har.

Jag har förgäves sökt svar på de sätt jag brukar vid den här typen av problem, dvs. bloggar, forum och dyl. utan att hitta ett svar som löser mitt problem. Därför är jag tacksam för din direkta hjälp.

Rtmpdump 2.4 laddade jag ner från en av de länkar jag angivit i ett tidigare inlägg i tråden. Uttryck som shell, binärer osv. förstår jag inte så om du har möjlighet att beskriva hur jag med hjälp av filerna från Rtmpdumps hemsida (en sida med ungersk domän har jag för mig) kan kompilera/installera (via terminalen) är jag mycket tacksam.

Tack!

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-17 18:48

Jag kan väl tillägga att när jag kört de tre första raderna i koden ovan resulterar det i nedanstående kod. Varnings-/felmeddelandena förstår jag inte, men om jag försöker med ./rtmpdump kommer ytterligare felmeddelanden.

Kan någon av er förstå varför det blir fel?

ChristiansMacBook:~ mane89$ git clone git://git.ffmpeg.org/rtmpdump 
Cloning into rtmpdump...
remote: Counting objects: 2326, done.
remote: Compressing objects: 100% (687/687), done.
remote: Total 2326 (delta 1755), reused 2154 (delta 1638)
Receiving objects: 100% (2326/2326), 731.34 KiB | 552 KiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (1755/1755), done.
ChristiansMacBook:~ mane89$ cd rtmpdump
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ make SYS=darwin
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o rtmp.o rtmp.c
In file included from handshake.h:83,
                 from rtmp.c:127:
dh.h: In function ‘isValidPublicKey’:
dh.h:160: warning: ‘BN_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:417)
dh.h:164: warning: ‘BN_set_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:464)
dh.h:165: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:173: warning: ‘BN_copy’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:420)
dh.h:174: warning: ‘BN_sub_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:463)
dh.h:175: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:191: warning: ‘BN_CTX_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:403)
dh.h:191: warning: ‘BN_mod_exp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:475)
dh.h:191: warning: ‘BN_CTX_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:407)
dh.h:193: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:193: warning: ‘BN_value_one’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:401)
dh.h:200: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h: In function ‘DHInit’:
dh.h:208: warning: ‘DH_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:184)
dh.h:213: warning: ‘BN_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:417)
dh.h:218: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:224: warning: ‘BN_set_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:464)
dh.h:231: warning: ‘DH_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:185)
dh.h: In function ‘DHGenerateKey’:
dh.h:247: warning: ‘DH_generate_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:204)
dh.h:250: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:256: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:257: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:261: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h: In function ‘DHGetPublicKey’:
dh.h:277: warning: ‘BN_num_bits’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:415)
dh.h:282: warning: ‘BN_bn2bin’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:423)
dh.h: In function ‘DHComputeSharedSecretKey’:
dh.h:317: warning: ‘BN_bin2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:422)
dh.h:321: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:325: warning: ‘DH_compute_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:205)
dh.h:329: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:330: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
In file included from rtmp.c:127:
handshake.h: In function ‘InitRC4Encryption’:
handshake.h:122: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:122: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:122: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:123: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:124: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:124: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h:129: warning: ‘RC4_set_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:84)
handshake.h:131: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:131: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:131: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:132: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:133: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:133: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h:138: warning: ‘RC4_set_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:84)
handshake.h: In function ‘HMACsha256’:
handshake.h:268: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:268: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:268: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:269: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:270: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:270: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h: In function ‘HandShake’:
handshake.h:1046: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h:1051: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h: In function ‘SHandShake’:
handshake.h:1396: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h:1401: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘RTMP_TLS_Init’:
rtmp.c:220: warning: ‘SSL_load_error_strings’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1416)
rtmp.c:221: warning: ‘SSL_library_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1553)
rtmp.c:222: warning: ‘OpenSSL_add_all_digests’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:840)
rtmp.c:223: warning: ‘SSL_CTX_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1346)
rtmp.c:223: warning: ‘SSLv23_method’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1515)
rtmp.c:224: warning: ‘SSL_CTX_ctrl’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1498)
rtmp.c:225: warning: ‘SSL_CTX_set_default_verify_paths’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1570)
rtmp.c: In function ‘RTMP_Connect1’:
rtmp.c:867: warning: ‘SSL_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1481)
rtmp.c:868: warning: ‘SSL_set_fd’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1370)
rtmp.c:869: warning: ‘SSL_connect’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1492)
rtmp.c: In function ‘ReadN’:
rtmp.c:1363: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘WriteN’:
rtmp.c:1389: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘RTMP_Close’:
rtmp.c:3535: warning: ‘DH_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:185)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Fill’:
rtmp.c:3565: warning: ‘SSL_read’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1493)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Send’:
rtmp.c:3608: warning: ‘SSL_write’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1495)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Close’:
rtmp.c:3624: warning: ‘SSL_shutdown’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1532)
rtmp.c:3625: warning: ‘SSL_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1490)
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o log.o log.c
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o amf.o amf.c
In file included from amf.c:33:
bytes.h:74:2: warning: #warning "Float word order not defined, assuming the same as byte order!"
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o hashswf.o hashswf.c
hashswf.c: In function ‘HTTP_get’:
hashswf.c:164: warning: ‘SSL_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1481)
hashswf.c:165: warning: ‘SSL_set_fd’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1370)
hashswf.c:166: warning: ‘SSL_connect’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1492)
hashswf.c: In function ‘swfcrunch’:
hashswf.c:314: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c:332: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c:339: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c: In function ‘RTMP_HashSWF’:
hashswf.c:585: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
hashswf.c:585: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
hashswf.c:585: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
hashswf.c:640: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
hashswf.c:651: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o parseurl.o parseurl.c
ar rs librtmp.a rtmp.o log.o amf.o hashswf.o parseurl.o
ar: creating archive librtmp.a
gcc -dynamiclib -twolevel_namespace -undefined dynamic_lookup -fno-common -headerpad_max_install_names -install_name /usr/local/lib/librtmp.0.dylib  -o librtmp.0.dylib rtmp.o log.o amf.o hashswf.o parseurl.o  -lssl -lcrypto -lz 
ln -sf librtmp.0.dylib librtmp.dylib
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpdump.o rtmpdump.c
gcc -Wall  -o rtmpdump rtmpdump.o -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpgw.o rtmpgw.c
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o thread.o thread.c
gcc -Wall  -o rtmpgw rtmpgw.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpsrv.o rtmpsrv.c
gcc -Wall  -o rtmpsrv rtmpsrv.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpsuck.o rtmpsuck.c
gcc -Wall  -o rtmpsuck rtmpsuck.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ 
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-17 22:26
Ursprungligen av m00nie:

Jag kan väl tillägga att när jag kört de tre första raderna i koden ovan resulterar det i nedanstående kod. Varnings-/felmeddelandena förstår jag inte, men om jag försöker med ./rtmpdump kommer ytterligare felmeddelanden.Kan någon av er förstå varför det blir fel?]

Varningarna är som sagt icke-kritiska: du kör Lion och källkoden är inte uppdaterad för det. Men det fanns inget spår av installering i din skärmdump. Och inget från när du kör själva programmet.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-17 22:36

Jag prövade med det också, men glömde visst lägga till de koderna. Händelseförloppet följer i sin helhet nedan.

ChristiansMacBook:~ mane89$ git clone git://git.ffmpeg.org/rtmpdump 
Cloning into rtmpdump...
remote: Counting objects: 2326, done.
remote: Compressing objects: 100% (687/687), done.
remote: Total 2326 (delta 1755), reused 2154 (delta 1638)
Receiving objects: 100% (2326/2326), 731.34 KiB | 552 KiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (1755/1755), done.
ChristiansMacBook:~ mane89$ cd rtmpdump
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ make SYS=darwin
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o rtmp.o rtmp.c
In file included from handshake.h:83,
                 from rtmp.c:127:
dh.h: In function ‘isValidPublicKey’:
dh.h:160: warning: ‘BN_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:417)
dh.h:164: warning: ‘BN_set_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:464)
dh.h:165: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:173: warning: ‘BN_copy’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:420)
dh.h:174: warning: ‘BN_sub_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:463)
dh.h:175: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:191: warning: ‘BN_CTX_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:403)
dh.h:191: warning: ‘BN_mod_exp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:475)
dh.h:191: warning: ‘BN_CTX_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:407)
dh.h:193: warning: ‘BN_cmp’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:467)
dh.h:193: warning: ‘BN_value_one’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:401)
dh.h:200: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h: In function ‘DHInit’:
dh.h:208: warning: ‘DH_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:184)
dh.h:213: warning: ‘BN_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:417)
dh.h:218: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:224: warning: ‘BN_set_word’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:464)
dh.h:231: warning: ‘DH_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:185)
dh.h: In function ‘DHGenerateKey’:
dh.h:247: warning: ‘DH_generate_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:204)
dh.h:250: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:256: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:257: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:261: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h: In function ‘DHGetPublicKey’:
dh.h:277: warning: ‘BN_num_bits’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:415)
dh.h:282: warning: ‘BN_bn2bin’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:423)
dh.h: In function ‘DHComputeSharedSecretKey’:
dh.h:317: warning: ‘BN_bin2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:422)
dh.h:321: warning: ‘BN_hex2bn’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:507)
dh.h:325: warning: ‘DH_compute_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:205)
dh.h:329: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
dh.h:330: warning: ‘BN_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/bn.h:468)
In file included from rtmp.c:127:
handshake.h: In function ‘InitRC4Encryption’:
handshake.h:122: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:122: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:122: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:123: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:124: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:124: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h:129: warning: ‘RC4_set_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:84)
handshake.h:131: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:131: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:131: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:132: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:133: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:133: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h:138: warning: ‘RC4_set_key’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:84)
handshake.h: In function ‘HMACsha256’:
handshake.h:268: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
handshake.h:268: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
handshake.h:268: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
handshake.h:269: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
handshake.h:270: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
handshake.h:270: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
handshake.h: In function ‘HandShake’:
handshake.h:1046: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h:1051: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h: In function ‘SHandShake’:
handshake.h:1396: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
handshake.h:1401: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘RTMP_TLS_Init’:
rtmp.c:220: warning: ‘SSL_load_error_strings’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1416)
rtmp.c:221: warning: ‘SSL_library_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1553)
rtmp.c:222: warning: ‘OpenSSL_add_all_digests’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:840)
rtmp.c:223: warning: ‘SSL_CTX_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1346)
rtmp.c:223: warning: ‘SSLv23_method’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1515)
rtmp.c:224: warning: ‘SSL_CTX_ctrl’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1498)
rtmp.c:225: warning: ‘SSL_CTX_set_default_verify_paths’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1570)
rtmp.c: In function ‘RTMP_Connect1’:
rtmp.c:867: warning: ‘SSL_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1481)
rtmp.c:868: warning: ‘SSL_set_fd’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1370)
rtmp.c:869: warning: ‘SSL_connect’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1492)
rtmp.c: In function ‘ReadN’:
rtmp.c:1363: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘WriteN’:
rtmp.c:1389: warning: ‘RC4’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/rc4.h:86)
rtmp.c: In function ‘RTMP_Close’:
rtmp.c:3535: warning: ‘DH_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/dh.h:185)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Fill’:
rtmp.c:3565: warning: ‘SSL_read’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1493)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Send’:
rtmp.c:3608: warning: ‘SSL_write’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1495)
rtmp.c: In function ‘RTMPSockBuf_Close’:
rtmp.c:3624: warning: ‘SSL_shutdown’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1532)
rtmp.c:3625: warning: ‘SSL_free’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1490)
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o log.o log.c
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o amf.o amf.c
In file included from amf.c:33:
bytes.h:74:2: warning: #warning "Float word order not defined, assuming the same as byte order!"
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o hashswf.o hashswf.c
hashswf.c: In function ‘HTTP_get’:
hashswf.c:164: warning: ‘SSL_new’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1481)
hashswf.c:165: warning: ‘SSL_set_fd’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1370)
hashswf.c:166: warning: ‘SSL_connect’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/ssl.h:1492)
hashswf.c: In function ‘swfcrunch’:
hashswf.c:314: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c:332: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c:339: warning: ‘HMAC_Update’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:99)
hashswf.c: In function ‘RTMP_HashSWF’:
hashswf.c:585: warning: ‘HMAC_CTX_init’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:90)
hashswf.c:585: warning: ‘HMAC_Init_ex’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:98)
hashswf.c:585: warning: ‘EVP_sha256’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/evp.h:673)
hashswf.c:640: warning: ‘HMAC_Final’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:100)
hashswf.c:651: warning: ‘HMAC_CTX_cleanup’ is deprecated (declared at /usr/include/openssl/hmac.h:91)
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\" -DUSE_OPENSSL  -O2 -fPIC   -c -o parseurl.o parseurl.c
ar rs librtmp.a rtmp.o log.o amf.o hashswf.o parseurl.o
ar: creating archive librtmp.a
gcc -dynamiclib -twolevel_namespace -undefined dynamic_lookup -fno-common -headerpad_max_install_names -install_name /usr/local/lib/librtmp.0.dylib  -o librtmp.0.dylib rtmp.o log.o amf.o hashswf.o parseurl.o  -lssl -lcrypto -lz 
ln -sf librtmp.0.dylib librtmp.dylib
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpdump.o rtmpdump.c
gcc -Wall  -o rtmpdump rtmpdump.o -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpgw.o rtmpgw.c
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o thread.o thread.c
gcc -Wall  -o rtmpgw rtmpgw.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpsrv.o rtmpsrv.c
gcc -Wall  -o rtmpsrv rtmpsrv.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
gcc -Wall   -DRTMPDUMP_VERSION=\"v2.4\"   -O2   -c -o rtmpsuck.o rtmpsuck.c
gcc -Wall  -o rtmpsuck rtmpsuck.o thread.o -lpthread -Llibrtmp -lrtmp -lssl -lcrypto -lz  
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ sudo make SYS=darwin install
Password:
make[1]: Nothing to be done for `all'.
mkdir -p /usr/local/bin /usr/local/sbin /usr/local/man/man1 /usr/local/man/man8
cp rtmpdump /usr/local/bin
cp rtmpgw rtmpsrv rtmpsuck /usr/local/sbin
cp rtmpdump.1 /usr/local/man/man1
cp rtmpgw.8 /usr/local/man/man8
sed -e "s;@prefix@;/usr/local;" -e "s;@libdir@;/usr/local/lib;" \
		-e "s;@VERSION@;v2.4;" \
		-e "s;@CRYPTO_REQ@;libssl,libcrypto;" \
		-e "s;@PRIVATE_LIBS@;;" librtmp.pc.in > librtmp.pc
mkdir -p /usr/local/include/librtmp /usr/local/lib/pkgconfig /usr/local/man/man3 /usr/local/lib
cp amf.h http.h log.h rtmp.h /usr/local/include/librtmp
cp librtmp.a /usr/local/lib
cp librtmp.pc /usr/local/lib/pkgconfig
cp librtmp.3 /usr/local/man/man3
cp librtmp.0.dylib /usr/local/lib
cd /usr/local/lib; ln -sf librtmp.0.dylib librtmp.dylib
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ ./rtmpdump -W http://www.tv4play.se/flash/tv4playflashlets.... -r rtmpe://cp70051.edgefcs.net/tv4ondemand -y "mp4:/mp4root/2012-01-10/pid3536521(2135537_T3MP425).mp4" -o Sverigesmasterkock2.flv
dyld: Library not loaded: /usr/local/lib/librtmp.0.dylib
  Referenced from: /users/mane89/rtmpdump/./rtmpdump
  Reason: no suitable image found.  Did find:
	/usr/local/lib/librtmp.0.dylib: stat() failed with errno=13
	/usr/local/lib/librtmp.0.dylib: stat() failed with errno=13
Trace/BPT trap: 5
ChristiansMacBook:rtmpdump mane89$ 
  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-18 23:44

Det är ingen som har en idé om vad som inte stämmer? Jag är mycket tacksam för all hjälp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-19 22:26

Rättigheter på filerna i /usr/local/lib?

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-20 00:07

Hittar ingen sådan mapp. Väl en /opt/local/lib, men jag ser inga konstigheter där. Hur kontrollerar jag ev. rättigheter?

Tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-20 12:36

/opt/local är väl från MacPorts - kan ni som kör det bekräfta? Du ska titta i /usr/local, förslagsvis i ett shell. För enligt din skärmdump så utförs din "make SYS=darwin install" utan felmeddelanden. Och där installeras en hel del under /usr/local:

bash-3.2$ cd /usr/localbash-3.2$ ls -l
total 0
drwx------  14 olof  wheel  476 Jan 16 16:22 bin
drwxr-xr-x   3 root  wheel  102 Jan 16 16:22 include
drwxr-xr-x   6 root  wheel  204 Jan 16 23:58 lib
drwxr-xr-x   5 root  wheel  170 Jan 16 16:22 man
drwxr-xr-x   5 root  wheel  170 Jan 16 16:22 sbin
bash-3.2$ ls -l lib
total 488
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  109812 Jan 16 23:58 librtmp.0.dylib
-rw-r--r--  1 root  wheel  134296 Jan 16 23:58 librtmp.a
lrwxr-xr-x  1 root  wheel      15 Jan 16 23:58 librtmp.dylib -> librtmp.0.dylib
drwxr-xr-x  3 root  wheel     102 Jan 16 16:22 pkgconfig
bash-3.2$ 
  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-20 13:11

Hittade nu /usr/local. Jag vet dock inte vad jag skall göra för att kontrollera ev. rättighetsproblem där. Skulle du kunna förklara det i enkla termer?

ChristiansMacBook:~ mane89$ cd /usr/local
ChristiansMacBook:local mane89$ ls -l
total 0
drwx------  6 macports  wheel  204 16 Jan 13:32 bin
drwxr-xr-x  3 root      wheel  102 12 Jan 19:50 include
drwx------  6 macports  wheel  204 17 Jan 22:32 lib
drwxr-xr-x  5 root      wheel  170 12 Jan 19:50 man
drwxr-xr-x  5 root      wheel  170 12 Jan 19:50 sbin
ChristiansMacBook:local mane89$ ls
bin	include	lib	man	sbin
ChristiansMacBook:local mane89$ 
ChristiansMacBook:local mane89$ ls -l lib
ls: lib: Permission denied
ChristiansMacBook:local mane89$ 

Tack för att du tar dig tid!

Felet är att det inte är rätt rättigheter på lib i din /usr/local.
För att sätta så att alla kan läsa i lib: "sudo chmod a+rx /usr/local/lib"
Sen kan man köra en "sudo find /usr/local/lib -type f -exec chmod a+r {} \;" för attsätta läsrättigheter på alla filer under /usr/local/lib
Du kan köra "sudo find /usr/local/lib -type d -exec chmod a+rx {} \;" för att sätta läs- och tillgångsrättigheter på alla undermappar i /usr/local/lib också.

Bevaka tråden