Hej,
Har precis införskaffat en begagnad Mini (2,4GHz/4GB/320GB) att ha som mediestation kopplad till tv:n. Gillar konceptet enormt, men har stött på ett jobbigt problem som irriterar, nämligen att ljudet som kommer ur vanliga ljudutgången (hörlursuttaget) störs av ett surr eller brus.
Det låter lite som om en mobilsignal fångas upp snarare än vanligt glapp, och det är heller inte så att det sprakar när man vickar på kontakten, vilket annars är vanligt vid glappkontakt. En annan märklig detalj är att surret (ibland) dämpas av att jag lägger handen ovanpå chassit till Mac:en.
Tills vidare kör jag ljudet via HDMI in i tv:n och sen från tv:n in i min förstärkare (av modell äldre). Det ger rent ljud, men medför vissa andra problem, som att ljudet försvinner varje gång skärmen (tv:n) går ner i energisparläge. Det senare har jag nu stängt av, men det gillar jag inte riktigt - onödigt att den står och lyser hela tiden när jag spelar musik. Vill också kunna slå av tv:n och spela musik tills slutet på spellistan och sedan ha så att mac:en går i viloläge.
Alltså, vet någon månne vad felet kan bero på? Bäst vore så klart att åtgärda själva felet. Eller finns det någon annan alternativ lösning att få ljudet till förstärkaren utan att gå via tv:n? Antar att det kan gå med ett externt ljudkort via USB/FW men det känns lite onödigt dyrt, och jag vet inte hur smidigt det är att få allt ljud dit.
Någon tipsade om optisk kabel, men det finns ju ingen sådan utgång så jag förstår inte hur det skulle funka. Har jag missförstått något?
Detta blev långt, men jag tänkte få allt sagt för att spara in på ev motfrågor.