Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför måste man förstora vissa appar med "2x-knappen"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 22:42

Ibland när jag köper appar så blir jag besviken. Det står i App Store att appen fungerar på iPad. Men när jag köper den så visar det sig att jag måste trycka på "2x-kappen" för att appen skall fylla ut skärmen. Och då blir kvalitén på bilden inte så bra.

Hur kommer detta sig? Och finns det något sätt att på förhand veta om en app fungerar "på riktigt" på iPad?

Ett exempel är den här appen som jag köpte häromdagen: http://itunes.apple.com/se/app/sums-stacker/id343251346?mt=8

Om du söker upp en app via namnet på den (och den finns för både iPhone och iPad) så kontrollera att du inte klickar in dig på iPhone-versionen. Sökresultaten för båda två dyker ju upp menar jag... Slökollar du runt efter appar är det bara se till så att så att du är inne på iPad-avdelningen och inte iPhone. Ett annat avslöjande är ju också att det inte finns några screenshots från iPad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 23:03

Tack för tipsen. Just appen som jag länkar till står det att den skall fungera för både iPhone och iPad. Men jag ser nu att den inte dyker upp i App Store om man endast söker på iPad. Dessutom saknar den screenshots för iPad.

Synd att det inte framgår tydligare - det är så lätt att missa...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 23:04

Är det för att den inte stödjer Retina-display som den inte blir bra på en gång. Eller vad beror det på?

Appar som stöder både iPhone och iPad har ett + på installera/köp-knappen.

Det har inget med retina att göra.

Finns 3 typer av appar.

iPhone-anpassade
iPad-anpassade
IPhone och iPad-anpassade (apparna med +)

Och appen FUNGERAR ju med iPad, men den är inte univsersell. Så de ljuger inte, men det är lite fult gjort.

Ursprungligen av Capeman:

Och appen FUNGERAR ju med iPad, men den är inte univsersell. Så de ljuger inte, men det är lite fult gjort.

Väldigt fult.

Fast så står det säkert på alla appar som fungerar med iPad.
Compatible with..

1
Bevaka tråden