Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gatufotografering - Hur gör du?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-18 00:16

När jag är ute och fotograferar i allmänheten, så skiljer sig motiven åt beroende på om jag tar kontakt med motivet, gör mig tillkänna för motivet eller om motivet är helt omedveten om att jag fotograferar dem.

Underbara exempel, Reisan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-18 02:44
Ursprungligen av CyberPet:

Underbara exempel, Reisan!

Tack Petra! Fler sådana "Bakom scenen"-bilder kan ses i min portfolio - Rei Trulsson - Portfolio

En solig förmiddag i en park. Utstråla lugn.
Dyker du upp som en stressad jägare reagerar alla.

Jag lyckas få bra bilder på gator med systemkamera.

Att finnas där över tid hjälper, att vara stilla och låta folk komma förbi istället för att jaga hjälper.

Hade jag gått med kompaktkamera hade jag fått massor av roliga bilder. Samma teknik som alltid, varken mer eller mindre.

Men du har nog en poäng i att om man själv sitter och låter dem komma till en kan det nog fungera. Har aldrig provat det, för jag gillar att gå runt själv. Har man ett stillasittande jobb tar man alla tillfällen man kan att röra på sig. Nä, gatufotografi får nog bli med kompakt framöver också för min del. Däremot var det skoj att ta lite flygande fåglar - det hade jag kunnat glömma med kompakt. Blixtsnabb AF är onekligen kul.

Något att tänka på är att om DU stör dig på din systemkamera så kommer andra också att störa sig på den. Om den inte bekymrar dig, och är på så vis en del av dig, så kommer andra inte att störa sig på den heller.

Mmm. Eftersom alla ni gamla uvar i gemet är så rörande överens om att det visst funkar så provade jag en gång till igår. Tog en sväng kring jobbet på lunchen och plåtade på. Fast jag tog fasta på att i princip alla skjuter längre ifrån än vad jag brukar göra och skruvade på 50-200-gluggen istället. Det blev ganska intressant. Helt annorlunda bilder mot vad jag brukar ta, men onekligen ganska street ändå... Kanske får ta en funderare till.

Åh, härliga bilder... första och sista är mina favoriter.

Gratis är gott.
Här finns två e-böcker att ladda ner gratis för folk som vill förkovra sig i gatufoto.
Jag har inte läst dem själv så vet inte hur pass bra de är.

Mycket nöje.

85mm Street Photography

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-29 23:56
Ursprungligen av mendezzz:

Mycket matnyttigt där - även rent allmänt.

Jag tycker inte alltid hans porträtt fungerar, dock. Bäst är hans fotografier av människor som inte upptäckt honom, inte när de ertappat stirrar in i kameran.

Tack för länken, mendezzz!

Mycket intressant och matnyttig läsning... Håller nog med Plan B om att jag inte riktigt gillar de bilder där folk stirrar rätt in i kameran - det är mer porträtt- än gatufotografering för mig - och jag har ingenting till övers för hans fotfetisch, men mycket givande och välgenomtänkt text ändå. Får ta och sätta av lite tid till att plöja den i detalj.

Var inte gamla GR en favorit för gatufoto förr i världen? Jag vill ha en liten kompaktkamera som tar riktigt bra bilder, vilket var vad GR var. Nya GRD-serien lär vara en vettig efterföljare, och X100 förstås. Jag satsade på en Canon S95, relativt billig, bra ljusstyrka och hyfsat brushantering, men den är för långsam för vad jag tycker en kamera skall vara i det här fallet.

Jag skulle nog helst ha en liten kompaktkamera med vridbar display. Då kan jag skjuta från höften, bokstavligt talat, och då ser folk inte vad man gör (de tror att man leker med sin iPhone). Och då behöver man inget teleobjektiv som plattar till bilden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-31 11:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle nog helst ha en liten kompaktkamera med vridbar display. Då kan jag skjuta från höften, bokstavligt talat, och då ser folk inte vad man gör (de tror att man leker med sin iPhone). Och då behöver man inget teleobjektiv som plattar till bilden.

Påminner om när jag använde min Hasselbladare med ljusschakt. Då tittade man också ned i 90gr vinkel vilket också gjorde det psykologiskt lättare att fotografera.

Ursprungligen av planB:

Påminner om när jag använde min Hasselbladare med ljusschakt. Då tittade man också ned i 90gr vinkel vilket också gjorde det psykologiskt lättare att fotografera.

Just det, det är ju precis samma situation! Man tar bort ögonkontakten, vilket får folk att släppa uppmärksamheten på vad man gör.

Så vridbar display, men dessutom vill jag ha en riktigt ljusstark/lågbrusig sak, som dessutom skall fokusera riktigt fort! Det är tyvärr svårt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Var inte gamla GR en favorit för gatufoto förr i världen? Jag vill ha en liten kompaktkamera som tar riktigt bra bilder, vilket var vad GR var. Nya GRD-serien lär vara en vettig efterföljare, och X100 förstås. Jag satsade på en Canon S95, relativt billig, bra ljusstyrka och hyfsat brushantering, men den är för långsam för vad jag tycker en kamera skall vara i det här fallet.

Kan Fujifilm X10 är lillebror till X100 - Fotosidan vara något?

Fast ingen utfällbar skärm, tyvärr.

sony har ju ett helt batteri små systemkameror med bra liveview-läge och flärpbara skärmar. vissa har tom fasmätande (dvs snabb) autofokus. (de nya alpha-kamerorna med fast spegel tänker jag på då.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 20:24

En del bra punkter som man kan anpassa i sin egen fotografering. Dock föreslår jag att man kikar på dokumentärer med Cartier-Bresson när han pratar om sin fotografering. Det finns många tolkningar mer eller mindre objektiva.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-09 16:51

Här är några bra tips om man tycker att det är.jobbigt att fota okända människor.

A Cowards Guide to Street Photography

Bevaka tråden