Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri, Apples Watson?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och även jag tjötar i olika trådar om detta: Röststyrning kan redan idag känna igen svenska namn, det måste vara ett minimalt problem att i så fall bygga in det i Siri.

Röststyrningen är bara en detalj i sammanhanget. Watson har inte ens röststyrning.

Man ska givetvis inte bry sig om vad amerikanska storkapitalistiska företag säger om sina produkter och lanseringar. Det är ointressant. Är det bara jag som folosoferat över maskininlärning och röststyrning av datorer FÖRE keynoten i tisdags? :-D. Själv har jag kollat in ämnet minst 5 år.

Att Apple sällan uppfinner något är ju också fullständigt ointressant. Vare sig Wolkswagen eller Ford uppfann bilen. När det gäller IT och konsumentprodukter så är det väl inga uppfinningar alls som allmogen har grepp om i prylarna. Jag förstår inte vad det har med saken att göra. "Det är inget nytt" - "det där har dom ju inte kommit på". :-D. Säger man det när Samsung eller Ericsson kommer med en grej? Nej, man förutsätter att dom inte uppfunnit grejen. Men när det gäller Apple så ska man kritisera dom för att dom inte uppfinner sina grejer :-D. Skumt - då Apple inte uppfunnit något alls av vikt vad jag vet. Var kommer denna förväntning från? Att Apple skulle vara uppfinnare? Det har dom ju aldrig varit - åtminstone när det gäller saker som "syns" och kan förstås av allmogen. Alla dessa miljoner micropatent som Samsung, Apple, Nokia, etc etc har är ju en annan grej.

Nej, det gäller att inte låta varumärket Apple stå i vägen för en framtidsanalys - vare sig man är fanboy eller hatare. Glöm varumärkena Apple och Siri för en sekund för guds skull :-D. Jag tror att denna typ av informationsinhämtning och styrning av enheter via röst kommer att vara vardag hos allmogen om 5-10 år. Och första gången det började användas av en större grupp vanliga dödliga var 2012 när iPhone4s och Siri började finnas i många människors händer.
Detta är stort - lika stort som när Apple släppte iPhone1 eller iPad - som förändrade människors sätt att kontrollera datorer - fingrar och gester. Idag vardag. Före Apple-släppen okända fenomen för allmogen. Man måste försöka se vad som händer även om man befinner sig skedet själv.

Röstkomandon kommer dock inte att användas offentligt i någon större utsträckning då folk inte vill att alla ska höra vad dom gör - det är onaturligt. I hemmen blir det enormt stort. Allt handlar om vad folk Vill och inte Vill - det är därför t.ex. videochat aldrig kommer att bli riktigt stort; vi Vill inte se varnadra när vi snackar över nätverk och vi rör oss för mycket och alla som håller på med film/video vet att detta inte går att lösa med robotar - man måste ha en gubbe/gumma som styr kameran :-D. Annars skulle TV-bolagen för länge sedan ha kickat studiofotografer och kört automatik...men det går inte - man har en gubbe/gumma bakom varje kamera utom statiska kameror.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-05 23:35

Tänk som Apple lyckas att utveckla Siri, så att det blir en Selma (Darien Lambert's dator ur Filmen Time Trax)!

Då hade man någon att sällskapa med när man känner sig ensam!

Forever Aphone

Hela Andråjdlägret försöker bagatellisera SIRI och (som vanligt) hävda;

Apple var inte först
Apple har köpt in detta
Det funkar aldrig
Jag hade det redan på min T28 1993, funka inte då heller...
Vem vill prata med sin telefon?

Jag å min sida vill nog hävda att det här är en smärre revolution och att det kommer dyka upp i fler saker vad det lider. 2015 års bilar kommer säkert gå att prata till utan problem. Klockradion, datorn, TV'n, GPS:en, dect-telefonen, dörren till huset osv.
I princip allt kommer vara pratbart, och det kommer kännas helt naturligt att prata med dem...

(kränkande formuleringar raderade av mod)

Apple är först med att få det att funka så enkelt (som vanligt)
Apple har köpt in ett bolag, och troligen kastat miljoner över det, ja. Än sen.
Det verkar funka väldigt träffsäkert, även om Forstall såg lite nervös ut först.
Det man hade på lurar förr (och idag) är fåordiga fraser, ofta färdiginspelade som man jämför med.
Jag och förmodligen miljoner andra vill prata med vår telefon....

Om 25 år kommer de göra dokumentärer om det här, och de kommer nämna att tekniken lanserades
dagen innan grundaren avled i sviterna av sin cancer.

Senast redigerat 2011-10-07 06:32

Apple är väldigt sällan först, men när de hittar något de kan vidareutveckla gör de med stor omsorg och eftertanke. Apple börjar från grundproblemet: löser problemet och förfinar lösningarna. De använder konceptet "Less is more" och "It just works".

Bra exempel på det är Mac OS, Mac OS X, iPod, iPhone, iPad. Tekniken fanns före dem, men de var krångliga och inte så väl genomtänkta.

  • Mac OS, Mac OS X: Fönsterhanteringen kom från Xerox i Palo Alto… Det enkla programmeringskonceptet i Mac OS X kom från NeXT (numera känd i vidare utvecklad form som XCode)

  • iPod: Det fanns några MP3 spelare före iPod, men det var krångliga och dyra.

  • iPhone: Telefoner fanns det gott om före iPhone, men de saknade enkelheten och det lilla extra som är så eftertraktat

  • iPad: Det fanns några enkla produkter före, t.ex. Amazon Kindle (visserligen svartvit)

  • Multitouch styrplattan: Utvecklades av andra, men Apple köpte upp patent/företag och byggde in den i bärbara produkter (datorer, iPhone, iPod touch och iPad).

Apples styrka är att plocka upp lite splitterny teknik och baka in i befintlig teknik och ropa "It's a revolutionary product!"

Slutsatser:

  • Apple är mer ett företag som utvecklar och förfinar gårdagens produkter så bra att man kan tro att företaget har uppfunnit dem!

  • Ovanstående stora och genomgripande förändringar skedde under Jobs ledning.

Det finns ett få tal produkter som också har väckt uppmärksamhet som inte skett under Jobs ledning:

  • Newton - En av de första iPhone/iPad liknande produkter (hade touchskärm [ej multitouch]). Den var före sin tid och många visste inte riktig vad man skulle ha den till…

Senast redigerat 2011-10-07 13:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-07 14:13
Ursprungligen av Goflorp:

Vem vill prata med sin telefon?

Jag har också sett det argumentet, och det är ju det mest bisarra. Tycker det känns ju som det mest självklara att göra med en telefon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-07 09:36

Mmm. Många verkar tro att det är viktigt att ha uppfunnit en produkt, men det är nog bara begränsat till patentsammanhang. Det verkligen viktiga är att lyckas med en produkt (uppvisa vinst+volym). Persondatorn (inkl. Mac:ar), kalkylblad och enkel ordbehandling är exempel på Microsofts bidrag till världen. De var inte först i något av dessa fall, men det var deras produkter som gjorde en tidigare nischad kategori till allmänt tillgänglig.

Ursprungligen av jahve:

Mmm. Många verkar tro att det är viktigt att ha uppfunnit en produkt, men det är nog bara begränsat till patentsammanhang. Det verkligen viktiga är att lyckas med en produkt (uppvisa vinst+volym). Persondatorn (inkl. Mac:ar), kalkylblad och enkel ordbehandling är exempel på Microsofts bidrag till världen. De var inte först i något av dessa fall, men det var deras produkter som gjorde en tidigare nischad kategori till allmänt tillgänglig.

Några enkla knep, men mycket svåra att uppnå:

  1. Att ge en väldig komplex sak ett enkelt gränssnitt som vanliga människor förstår och behärskar

  2. Att funktion och design går hand i hand

  3. Att utveckla saker som tilltalar väldigt många människor

  4. Att utveckla saker som folk inte visste att de behövde… och fortfarande inte kan fatta hur de tidigare kunde klara sig utan produkten

3:an är beroende av 1:an och 2:an.

Uppfyller man 3:an är succé troligt att vänta sig…

Uppfyller man 4:an är succé ett faktum!

Du glömde den avgörane punkten - punkt 5. Och 6.

5. Att kunna producera produkten så att den håller ett pris som kund kan betala.
6. Att nå kunden med info om att produkten finns - på ett sätt som åskådliggör övriga punkter så att köplust uppstår. (detta är svårt och reklam är också dyrt - djungeltrumman funkar ibland, men är inget säkert kort).

Ursprungligen av The Real Viking:

Några enkla knep, men mycket svåra att uppnå:

  1. Att ge en väldig komplex sak ett enkelt gränssnitt som vanliga människor förstår och behärskar

  2. Att funktion och design går hand i hand

  3. Att utveckla saker som tilltalar väldigt många människor

  4. Att utveckla saker som folk inte visste att de behövde… och fortfarande inte kan fatta hur de tidigare kunde klara sig utan produkten

3:an är beroende av 1:an och 2:an.

Uppfyller man 3:an är succé troligt att vänta sig…

Uppfyller man 4:an är succé ett faktum!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-07 17:32

Vad tror ni, Siri 2 som frontend till, och understödd av, massiv datorkraft i iCloud?

Ursprungligen av mattiL:

Vad tror ni, Siri 2 som frontend till, och understödd av, massiv datorkraft i iCloud?

Det låter som om du tänker i samma banor som Richard Gaywood i mitt inlägg ovan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-08 12:04
Ursprungligen av Adrian B:

Det låter som om du tänker i samma banor som Richard Gaywood i mitt inlägg ovan.

Intressant artikel, tack för den.
Jag missade att det var ett krav redan med Siri att man har nätverksåtkomst, därav min referens till ett framtida Siri 2.

Om man betänkter all den data som Apple potentiellt kan samla på sig med Siri, så tycker jag nog de skall vara ytterst tydliga med att meddela framtida användare om exakt vad dessa användare tillåter Apple att samla på sig.
Annars lär de få en rejäl Spygate-diskussion efteråt, misstänker jag.

Jag vet inte hur ni andra jobbar men jag är hantverkare och pratar väldigt mycket i telefon samtidigt som jag jobbar och använder därför röststyrningen med hjälp av headset väldigt mycket! Det finns inget smidigare sätt att ringa på eller få reda på vad klockan är - utan att lägga ner skruvmejseln eller slagborrmaskinen!

Tänk bara att kunna arbeta och samtidigt diktera vad det är jag ska hämta hos grossisten eller boka in ett möte eller deadline samtidigt

Ursprungligen av rikard.agren:

Jag vet inte hur ni andra jobbar men jag är hantverkare och pratar väldigt mycket i telefon samtidigt som jag jobbar och använder därför röststyrningen med hjälp av headset väldigt mycket! Det finns inget smidigare sätt att ringa på eller få reda på vad klockan är - utan att lägga ner skruvmejseln eller slagborrmaskinen!

Tänk bara att kunna arbeta och samtidigt diktera vad det är jag ska hämta hos grossisten eller boka in ett möte eller deadline samtidigt

Vet idag redan att bland blinda är det iphone som gäller.
Interfacet pratar redan. Nu kommer Siri, där man kan styra och få info via ljud... Undra vad de tycker?

Det är intressant att Apple alltid haft bra stöd för "disabled" - åtminstone jämfört med andra plattformar - redan från början. Mac hade redan "disable"-funktioner på 80-talet om jag inte minns fel - eller om det kom början på 90. Detta måste ju vara något direkt drivet från Jobs eller annan i toppen. Från början - när loggan såg ut som regnbågen :-D.

Ursprungligen av Goflorp:

Vet idag redan att bland blinda är det iphone som gäller.
Interfacet pratar redan. Nu kommer Siri, där man kan styra och få info via ljud... Undra vad de tycker?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är intressant att Apple alltid haft bra stöd för "disabled" - åtminstone jämfört med andra plattformar - redan från början. Mac hade redan "disable"-funktioner på 80-talet om jag inte minns fel - eller om det kom början på 90. Detta måste ju vara något direkt drivet från Jobs eller annan i toppen. Från början - när loggan såg ut som regnbågen :-D.

Javisst, stöd för Braille-textare (två rader framför tangentbordet med små piggar som läses av blinda), inzoomning osv,
Det mesta har funnits.
Lika förbannat ser jag ofta riktiga kludge-byggen baserade på PC's hos handikappade.

Gissar att det beror på att teknikerna hellre ibland jobbar med det än jobbar med det som är bäst för dem
än det som kanske skulle bli bästa lösningen för "klienten".

iPhone4 stödjer extern Braille (trådlös) av flera fabrikat...

Apple - Accessibility - iPhone - Supported Braille Displays

Den som är intresserad av att veta mer kring Apple ALLA anpassningar av sina saker (OSX, IOS, iPad, Iphone osv) ;

Apple - Accessibility

Richard Gaywood på TUAW bjöd på en väldigt intressant spekulation kring Siri, hur Apple gigantiska datoranläggning kanske är till för att delvis användas till att processa frågeställningar i Siri "serverside" och för varje gång lära sig bättre och bättre att förstå frågor och tolka uttal och dialekter:

That same footnote on the Siri page also says "requires Internet access." We never did find out exactly what that big data center Apple built was for -- given that iTunes content is mostly stored in CDNs and iCloud is implemented on top of Microsoft's Azure and Amazon's EC2 platforms.

I'm speculating that at least some of that data center's huge processing capacity is for Siri, and that at least some portion of Siri's sophisticated voice recognition works in the cloud. Presumably not all of it, otherwise it won't work when you are in a weak signal area; but consider what happens when you dictate text to the Siri software. It reads the text back and asks you to confirm that you are happy with the transcription. This is a classic setup for machine learning algorithms, and I think perhaps that each time you teach Siri a correction for a word it is uploaded to the cloud and, eventually, downloaded to everyone else's Siri implementations. There's very few effective ways to build a phenome database of all the world's dialects and accents, but this would work (for a fascinating look at how Google solved the same problem, look at the history of GOOG-411).

If my rampant and baseless speculation is correct, this means that Siri is a huge, powerful, learning network with nodes all around the world. Hopefully it'll never become self-aware, eh?

Inte helt osannolik spekulation va? Apple är ju i en position att kunna ta in enorma mängder data på detta sätt för att göra Siri allt mera effektiv och den verkliga magin sker samordnat i Apples datorhallar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-08 03:10

Tja, låter inte helt osannolikt. Har ju funnits rykten om detta ett tag: Apple's Massive New Data Center Set To Host Nuance Tech; Partnership Announcement Due At WWDC | TechCrunch

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-11 16:39

Apple inväntar en betydligt starkare processor innan de lanserar SIRI för danska...

(lånat skämt från annat forum)

Ursprungligen av planB:

Apple inväntar en betydligt starkare processor innan de lanserar SIRI för danska...

(lånat skämt från annat forum)

Med tanke på att Svenskan har en "avart" som kallas Skånska så sitter väl vi i samma båt då....

Blir väl inbördeskrig om Siri lanseras på Svenska och inte kan användas söder om hallandsåsen ...

(Kära skåningar, visa nu att ni har humor)

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2011-10-11 23:10
Ursprungligen av Goflorp:

Med tanke på att Svenskan har en "avart" som kallas Skånska så sitter väl vi i samma båt då....

Blir väl inbördeskrig om Siri lanseras på Svenska och inte kan användas söder om hallandsåsen ...

(Kära skåningar, visa nu att ni har humor)

I skåne pratar vi långsammare ock kommer att kunna köra siri redan på iPhone 4. Dvs vi behöver inte den snabbare processorn. Vänta ska ni få se...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-11 17:08

För de som tror att Siri bara är Speech-to-text, det här kommer från PAL (Personal Assistant that Learns), Siris föregångare:

Ursprungligen av https://pal.sri.com/Plone/framework/framework/architecture:

Learning is the heart of the PAL Framework, providing the core technologies that are available for integration into target applications. It consists of two complementary collections of capabilities:
* Learning Methods that implement general-purpose machine learning algorithms
* Learning Applications that embed learning methods to enable improved system performance as well as personalization and adaptation over time

Det här handlar alltså inte om röstigenkänning utan att förstå sammanhang och vilken information användaren faktiskt är ute efter.

Wired har en rätt intressant artikel om Siri / PAL och dess historia, plus en ganska kul marketing video om hur DARPA tänkte använda PAL i kommandocentraler: DARPA's PAL Project!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-11 17:33

Wow, det är också väl värt att kolla på Publications listan för PAL, den ger en bra idé om vad som är på gång för Siri. Bland annat kan PAL analysera och förstå sociala nätverk, hämta och förstå information från Wikipedia, förstå konversationer mellan flera parter (och följa indirekta referenser - vem är "du" i en mening?), analysera och förstå vad som händer på möten, filtrera och prioritera e post, hjälpa användare att prioritera sin tid och mycket annat.

Ett par exempel:
* "Säg till mina närmaste vänner att jag flyger hem i kväll."
Tar reda på vem Siri ska kontakta baserat på info från Facebook och hur ofta du ringer/smsar kontakter och vilka relationer ni har. Kan också förstå referensen om att du flyger hem och skicka info om vilket flyg du kommer med, när du landar etc.
* "Berätta om Steve Jobs liv"
Ger en minipresentation om Steve Jobs i stil med Qwiki
* "[i en konversation med annan människa] Du måste påminna mig så att jag gör det när jag kommer hem"
Siri förstår automatiskt att det är henne(?) du pratar med, vad som ska göras och när du ska bli påmind
"Jag har tio minuter på mig, vad kan jag göra på min Todo-lista?"
Siri går igenom din todo-lista, klurar ut hur lång tid olika saker tar att göra och prioriterar dem så att du gör det som är viktigast först.

Mycket av det här ligger det ju ett par år framåt i tiden (och kräver antagligen prestanda som ligger långt över vad dagens 4S har) men är väldigt intressant att se att mycket redan håller på att testas.

Med andra ord kommer det bli riktigt spännande att se vad Apple gör med Siri i framtiden! Det är inte alls osannolikt att detta blir världens första personliga AI.

Senast redigerat 2011-10-11 17:58

Siri fungerar ju klart bättre än det här....

Scottish Elevator - Voice Recognition - ELEVEN ! - YouTube

Fruktansvärt roligt...

Ursprungligen av Goflorp:

Siri fungerar ju klart bättre än det här....

Scottish Elevator - Voice Recognition - ELEVEN ! - YouTube

Fruktansvärt roligt...

Någon som kört en Merca med röstigenkänning, det funkar väl sådär. Fick en sån flashback.

Men om Siri funkar på tyska kan det ju inte vara såå svårt med Svenskan - jag får ofta höra från engelska kollegor att i Sverige, där pratar ni ju bara tyska!

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-12 09:50

Ett användningsområde för Siri jag inte tidigare tänkt på slog mig igår när jag cyklade genom höstkylan: för oss boende i ett bitvis iskallt klimat kan tillgängligheten till även mycket enkla uppgifter genom röststyrning vara av stort värde eftersom man slipper ta av sig vantarna.
Detta fogas alltså till min lista över situationer då Siri kommer vara mycket användbart:
- vid bilkörning
- genom headset när luren ligger i fickan
- på vintern när man har vantarna på

Vad finns det mer för situationer ni tänkt er kunna dra nytta av Siri? För egen del börjar jag längta allt mer efter att få lära känna denna min blivande assistent...

Jag skulle vilja se att Siri och iBooks funkade tillsammans. Läs en bok på iPaden hemma i soffan, be sedan Siri fortsätta läsa för dig när du är i bilen, eller på cykeln.

Bevaka tråden