Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nytt tangentbord och mus?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Argument mot tvåknappsmöss: Ökar spänningen i handleden. Med många PC-möss hamnar pekfingret naturligt på högerknappen när handen är i viloläge, vilket givetvis ger mer spänning för vänster, som ju brukar vara "peka"-knappen. Alternativt vrider man handen och har ett finger på varje knapp, vilket gör det ännu sämre! Det är visserligen inte några enorma spänningar, men ändå.

En tvåknappsmus måste vara bra designad, och alltför många är det inte. En rejäl stor defaultknapp som pekfingret naturligt vilar på, en mindre alternativknapp som man behagligt riktar om sej på. Möjligen en stor sak av R8-typ (nån som minns dem?) där handen verkligen vilar på musen. Då kan jag möjligen gå med på att ha ett finger på varje knapp.

Mer allmänt: Alt-, shift- eller kommandoklick har jag aldrig tyckt att är nåt konstigt. Hur högerklickar man på en styrplatta, när styrplattan är inställd för att kunna "musknappsklicka" på den? Shift, alt, ctrl och kommando gör enknappsmusen till femknappsmus (till och med 16 om man använder flera på en gång) på ett konsekvent sätt. Med flera knappar på musen så blir det bara rörigare, med flera olika sätt att ge kommandon. Ja, om vi inte sätter hjul på tangentbordet förstås. Vad ska vi egentligen med mus till? Rullboll på tangentbordet, och noll "musknappar".

Det svidfer i mitttt skollärarejärt att se så många stafava som kråckor...

Särp er

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 20:40

Jag erkänner: jag skulle kunna överleva med en enknappsmus, även om två knappar är dubbelt så bra som en. Men rullhjulet däremot är absolut oumbärligt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag vet inte riktigt om det finns något bra arument till att inte ha tvåknappsmus med scrollhjul.
Om någon har något, så kom med det.

Ja, vad sägs om att man bor i ett land där man läser från höger till vänster. På vilket sätt skulle det vara logiskt att den vänstra knappen är "det vanliga" och den högra knappen "specialfall"?

Jag vet inte vad alla vänsterhänta tycker om ickesymmetriska tvåknappsmöss...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 22:11

Är det bara jag som använder vänsterhanden till musen fast jag är högerhänt?

En eller två knappar, spelar inte så stor roll. Tycker precis som mondo att rullhjulet är viktigast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 23:15

Men hur ska man översätta ordet scroll wheel? Skrollhjul, scrollhjul, rullhjul eller kanske mushjul? Mushjul kanske är bäst? En mus med ett mushjul är en hjulmus... Hmmm...

  • Medlem
  • 2003-06-08 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Är det bara jag som använder vänsterhanden till musen fast jag är högerhänt?

Det vet jag inte, men jag är vänsterhänt och använder musen med högerhanden. Jag antar att det beror på att när jag i skolan första gången kom i kontakt med datorer så var musen på höger sida helt enkelt.

/majk

Det nya tangentbordet skeppas redan med eMacarna.
Det är högre i bak, mer kantigt, och så sitter usb-portarna inte på sidorna längre utan på baksidan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Är det bara jag som använder vänsterhanden till musen fast jag är högerhänt?

Sunt! Dagens typiska mus+tangentbord-kombination är utan tvekan mest ergonomisk om man har musen i vänster hand. (De vänsterhäntas hämnd?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 19:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Sunt! Dagens typiska mus+tangentbord-kombination är utan tvekan mest ergonomisk om man har musen i vänster hand. (De vänsterhäntas hämnd?)

Numeriska tangenterna borde vara på vänstra sidan av tangentbordet, då blir det inte så trångt på högersidan med musen

Jag tror jag inte känner någon som använder Apples möss. Usch. Tänk er att sitta i Maya utan flerknapparsmus. Eller i FCP. Huuuga...

Sen ang ergonomi. Så tvivlar jag på att en knapp är så mycket ergonomiska. På förra jobbet så hade vi en ergonom vars första sak var att byta ut Apple mössen. Min mamma som lider av Fiberalomogi (eller hur det nu stavas) tycker det är bekvämare för hennes händer och arm med tvåknappars mus. Dom två sakerna väger tungt i mina ögon.

Enkelheten då?
Min lillebror som är 4 år klarar av en 2 knappars mus på Windows. Så jag ser inte problemet. Om man kompromisar så kan man ju helt enkelt ha musen i "safemode" som standrad. Så att alla knappar svarar på samma sätt. Så kan ju dom som vill gå upp i menyer och ha sig få göra det.

Uppenbarligen så har Apple nya ergonomer. Så vi får väl se.
http://www.uml.edu/Dept/WE/jobpost/ergo.htm

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm

Mer allmänt: Alt-, shift- eller kommandoklick har jag aldrig tyckt att är nåt konstigt. Hur högerklickar man på en styrplatta, när styrplattan är inställd för att kunna "musknappsklicka" på den? Shift, alt, ctrl och kommando gör enknappsmusen till femknappsmus (till och med 16 om man använder flera på en gång) på ett konsekvent sätt. Med flera knappar på musen så blir det bara rörigare, med flera olika sätt att ge kommandon. Ja, om vi inte sätter hjul på tangentbordet förstås. Vad ska vi egentligen med mus till? Rullboll på tangentbordet, och noll "musknappar".

Uppenbarligen är det mest rörigt för dig, eftersom du verkar ha en tendens till att röra till det.

Hur detta har kommit att handla om möss vs tgbs kommandon vet jag inte.

Men jag märker att du inte har jobbat så mycket med kontexmenyer. Vet nog ingen som vill gå tillbaka till enknapparsmus. En hand är alltid smidigare än två. Applicera det på vad som helst. Looky looky en hand!

Bevaka tråden