Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta till nät som kräver inloggning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-10-12 11:54

Jag har upptäckt ett problem med min macbook och eftersom jag själv är totalt oteknisk hoppas jag att någon annan av er skulle kunna hjälpa mig.
Det är så att när jag ska ansluta till ett nätverk som i ett senare steg kräver inloggning. Dvs, när man öppnar webbläsaren så ska man bli ombedd att logga in. Men jag kommer aldrig så långt utan när jag öppnar webbläsaren står den bara och arbetar.
Jag gissar på att detta beror på att jag har varit inne och ändrat några inställningar jag inte borde. Men frågan är , hur ändrar jag tillbaka?

Anna

  • Medlem
  • 2011-10-12 14:09

Vad använder du för webläsare? Har du provat att ta bort cookies, historik mm?

Det låter som du har angett en egen DNS-server i nätverksinställningarna.
Ta upp Nätverksinställningar, välj ditt nätverkskort (Airport är det trådlösa) och under knappen Avancerat har du en flik med DNS. Ta bort alla ur listan och försök ansluta igen.

Sitter på jobbet, annars hade jag kunnat lägga upp en bild på vad det är jag menar. Hoppas du är med i tankegången ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-05 11:26

När jag öppnar nätverksinställningar -> Airport -> Avancerat -> DNS så finns en DNS-server i listan, men den är "grå" vilket innebär att jag inte kan markera den och radera. Den finns inte med i DNS-listan när jag är hemma på mitt trådlösa som förövrigt funkar problemfritt.

Jag försöker ansluta till Sveriges Lantbruksuniversitets nätverk. Där sker inloggning via webläsaren (testat både Safari och Chrome i OSX) men den står bara och tuggar, får inte möjlighet att ange användarnamn och lösenord. (Detta fungerade med Snow Leopard men inte nu med Lion). Däremot kan jag logga in på nätverket via min XP-emulering där jag kör Chrome.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-07 08:34

Fixat i och med uppdatering Lion 10.7.3

1
Bevaka tråden