Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iOS 5 på iPad

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom vi fortfarande inte har fått ett riktigt forum för iOS så får vi ta det ämnesspecifikt.

Nu har Apple (som det verkar) publikt släppt iOS 5 GM, och inom kort kommer vi att se en ny iTunes i programuppdateraren och därmed även problemfri nedladdning av iOS 5. Jag tänker därför att vi kan göra likt Lion-tråden och ha en samlad diskussion om nya versionen av iOS.

Jag har alldeles nyss lagt in den på min iPad 2 och får säga att det fungerar bra. Förvånansvärt enkelt att sätta upp utan att koppla in i iTunes, vilket är bra. Trevligt med delad tangentbord, även om det innebär att knapparna blir lite små. Tyvärr inget iCloud än. Jag har heller inte kunnat testa iMessage i och med att det är få av mina vänner och bekanta som har iOS 5 just nu.

Idéer, tankar och kommentarer får gärna flöda fritt...

Funkar bra, däremot ett jämra veleri med iCloud.

Jag vill ju ha en adress på me.com men det får jag inte ange som email, vilken är samma sak som ID - som i sin tur är samma som ....

Veligt värre.

Annars funkar allt som det skall.
Dock ville den ha en timme på sig att backupa till iCloud....
iMessage är igång....

Bandbredden till iCloud kanske förbättras över tid?

Jag har upptäckt att Music har nytt och fräscht utseende. Det gillar jag skarpt!

Men fungerar iCloud nu alltså? Jag läste någonstans att bara utvecklare kan registrera sig för det än så länge.

Kluddrade i iCloud och det funkade, men jag har bara en enhet (än) som kör det så nyttan är begränsad

Skall försöka uppdatera min iPhone4, frugans 3GS vågar jag mig nog inte på ....

Ursprungligen av Goflorp:

Kluddrade i iCloud och det funkade, men jag har bara en enhet (än) som kör det så nyttan är begränsad
Skall försöka uppdatera min iPhone4, frugans 3GS vågar jag mig nog inte på ....

Hur "kluddrade" du? Jag kan då inte använda tobias.schelin@me.com än så länge iaf. Då ber den mig att flytta över till iCloud, men jag hittar ingenstans att göra det.

Gud vet var jag fyllde i; men det var en hel rad med switchar för Kontakter, kalender osv. Allt på "ON" så det blev blått.
Ibland fick jag fylla i mitt Apple-ID...

(Min fru snodde iPaden nu...damn)

men jag fick inte ändra från fö[email protected] till samma.sak@me.com ...

Så det kanske inte är hundra påsläppt än?

Å andra sidan kunde jag starta Backup in i iCloud utan protester, men jag avbröt den då den skulle ta över en timme över Wifi.

Ja, man behövde använda sitt Apple ID. Då fungerar det smärtfritt.

Det där med att få igång en mail med iCloud skippade jag totalt.

  • Medlem
  • 2011-10-09 00:03

Mitt gamla Apple-id fick jag byta när jag aktiverade iCloud. Jag var tvungen att skaffa ett @me.com-konto, men det var inga problem.

Ursprungligen av Baron:

Mitt gamla Apple-id fick jag byta när jag aktiverade iCloud. Jag var tvungen att skaffa ett @me.com-konto, men det var inga problem.

Blev ditt gamla Apple ID "ihopslaget" med ditt nya? Så man inte skapar problem med sådant man köpt i Tunes/MAS/App Store...

  • Medlem
  • 2011-10-09 09:35
Ursprungligen av Capeman:

Blev ditt gamla Apple ID "ihopslaget" med ditt nya? Så man inte skapar problem med sådant man köpt i Tunes/MAS/App Store...

Det var inte ett nytt konto, utan jag ombads att "döpa om" mitt gamla. Det gamla har typ "efternamn", nu är det fornamn.efternamn@me.com.

Ursprungligen av Baron:

Det var inte ett nytt konto, utan jag ombads att "döpa om" mitt gamla. Det gamla har typ "efternamn", nu är det fornamn.efternamn@me.com.

Kanon, det kan man ju leva med.

Jag har hört att Apple har på gång att man ska kunna köra ihop flera konton in till ett enda, se länk.
Apple may allow users to merge iTunes, iCloud logins | 9to5Mac | Apple Intelligence

Är det fler än jag som undrar varför ¨Påminnelser¨på min iPad inte kan säga åt mig när jag lämnar eller kommer fram. Bara dag och tid.. Det är ju lika mycke GPS i Paddan? Och ¨Klocka¨vill ju jag ha i Paddan... jaja. det kunde ju vara värre...:tveksam:

Såg att det är fler som undrar...

Senast redigerat 2011-10-28 19:27
Ursprungligen av Thomasjerbo:

Är det fler än jag som undrar varför ¨Påminnelser¨på min iPad inte kan säga åt mig när jag lämnar eller kommer fram. Bara dag och tid.. Det är ju lika mycke GPS i Paddan? Och ¨Klocka¨vill ju jag ha i Paddan... jaja. det kunde ju vara värre...:tveksam:

Såg att det är fler som undrar...

Därför att Apple har valt att inte tillåta det. Varför är det bara Apple som vet.

  • Medlem
  • 2011-10-09 11:00

jo, men det sved lite att behöva lämna ifrån sig ett bevis på att man varit med ett tag...

Ursprungligen av Baron:

jo, men det sved lite att behöva lämna ifrån sig ett bevis på att man varit med ett tag...

Sant, dessutom är det ju betydligt snyggare att ha ett Apple ID som inte är en e-postadress.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-09 14:03

mitt är fortfarande namn@mac.com. Undrar hur det går då...

Gesterna för att gå mellan apparna känns aningen klumpigt, men fyra fingrar upp för ultitasking-fältet och klämma ihop för att komma till hemskärmen gillar jag.
Delat tangentbord är toppen när man kör i horisontellt läge.
Och jag älskar nya notifikationssystemet, hoppas bara widgetar dyker upp på iPaden och möjlighet att lägga till fler.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Gesterna för att gå mellan apparna känns aningen klumpigt, men fyra fingrar upp för ultitasking-fältet och klämma ihop för att komma till hemskärmen gillar jag.
Delat tangentbord är toppen när man kör i horisontellt läge.
Och jag älskar nya notifikationssystemet, hoppas bara widgetar dyker upp på iPaden och möjlighet att lägga till fler.

Vad jag förstår så går det inte att utveckla widgets till nya notifikationssystemet. Däremot går det väl för programutvecklare att lägga "händelserapporter" där - t.ex. notifieringar från Facebook när det har kommit nytt meddelande osv. Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad jag förstår så går det inte att utveckla widgets till nya notifikationssystemet. Däremot går det väl för programutvecklare att lägga "händelserapporter" där - t.ex. notifieringar från Facebook när det har kommit nytt meddelande osv. Rätta mig om jag har fel.

Tydligen verkar det enkelt om man jailbreakar.
Jailbreakers crack iOS 5 Notification Center widgets | 9to5Mac | Apple Intelligence

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad jag förstår så går det inte att utveckla widgets till nya notifikationssystemet. Däremot går det väl för programutvecklare att lägga "händelserapporter" där - t.ex. notifieringar från Facebook när det har kommit nytt meddelande osv. Rätta mig om jag har fel.

Jo precis, det är så det funkar.

Push-notifications syns där om appen har stöd för push.

  • Medlem
  • 2011-10-11 18:38

Är det någon som har lyckats få den trådlösa synkroniseringen att funka? Min knapp för synkronisering är grå trots att jag är ansluten till nätverket, iTunes är igång och iPaden/iPhonen laddar.

Ursprungligen av Dalle:

Är det någon som har lyckats få den trådlösa synkroniseringen att funka? Min knapp för synkronisering esär grå trots att jag är ansluten till nätverket, iTunes är igång och iPaden/iPhonen laddar.

Har du aktiverat det i iTunes?

  • Medlem
  • 2011-10-11 19:48

Vart hittar man det? Kör iTunes 10.5 Beta 8.

Dags att installera officella iTunes 10.5:)

Om jag inte missminner mig så ligger det under summeringsfliken för telefonen

Ursprungligen av BlackSmp:

Dags att installera officella iTunes 10.5:)

Om jag inte missminner mig så ligger det under summeringsfliken för telefonen

Ja och iPad/iPhone måste vara inkopplad via USB för att man ska kunna aktivera det.

kört et par dagar. Man märker inte att man har os5.

Allt funkar, inga som helst Hickups, krascher omstarter eller gnissel någonstans.

Man märker inte av det helt enkelt.

Bästa betyget en programvara/operativsystem kan få ...

Har GM på min iPad 1. Måste man aktivera multitouch-gesterna eller funkar det bara på iPad 2?
Har inte lyckats med några alls...

Ursprungligen av h.cewers:

Har GM på min iPad 1. Måste man aktivera multitouch-gesterna eller funkar det bara på iPad 2?
Har inte lyckats med några alls...

Tvyärr så såg jag igår att de bara fungerar på Ipad2;(

Det finns en aktivering för multitouchgester men jag har givetvis glömt bort var den låg

Bevaka tråden